درباره عوارض کامپوزیت دندان بیشتر بدانید
عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

اگرچه عوارض کامپوزیت دندان بسیار کم است، اما گاهی به دلایل مختلفی می‌تواند مشکلاتی مانند تغییر رنگ دندان، التهاب و بیماری لثه و پوسیدگی دندان را ایجاد کند.

وجود لکه‌هایی روی دندان‌ها، شکستگی یا ترک‌خوردگی دندان‌ها، افزایش فاصله بین دندان‌ها یا داشتن دندان‌های کج می‌تواند ظاهر لبخند را ناخوشایند کند. خوشبختانه دندانپزشک با انجام روش‌هایی مانند کامپوزیت دندان می‌تواند در طی یک جلسه این مشکلات را اصلاح کند.

انواع عوارض کامپوزیت دندان

می‌توان عوارض کامپوزیت را به دو دسته عوارض شایع و عوارض خطرناک دسته‌بندی کرد که در ادامه به جزئیات هرکدام اشاره خواهیم کرد.

عوارض کامپوزیت دندان

عوارض شایع کامپوزیت دندان

از رایج‌ترین خطرات و عوارض کامپوزیت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نداشتن ساختاری محکم به اندازه دندان‌های طبیعی

معمولا روکش کامپوزیت به اندازه 5 تا 7 سال ماندگاری دارد و بعد از گذشت مدتی ممکن است لبه‌های آن زبر و شکسته شود. طبق تجربه، طول عمر کامپوزیت دندان‌های جلو کمتر از دندان‌های عقب است.

ایجاد ناهماهنگی در رنگ و ظاهر دندان‌ها

با توجه به اینکه تغییر رنگ رزین کامپوزیت پس از خشک شدن آن امکان‌پذیر نیست، درصورتی‌که رنگ و ظاهر آن با دندان‌های مجاور هماهنگ نباشد، این مسئله باعث بی‌نظمی می‌شود. البته ضخیم نبودن روکش کامپوزیت‌ و تراز صحیح لبه‌های روکش با دندان‌ها نیز مهم است.

ایجاد حساسیت دندانی

اصولاً دندانپزشک قبل از اعمال رزین کامپوزیت روی هر دندان، باید کمی از مینای دندان را بتراشد تا در اثر سطح ناهموار ایجادشده اتصال بهتری برقرار شود. در برخی از افراد، این مساله باعث بروز حساسیت خفیف و موقت دندان می‌شود.

تغییر رنگ و ظاهر کامپوزیت‌ دندان

رزین کامپوزیت ساختار متخلخلی دارد و به‌مرور زمان احتمال تغییر رنگ یا ایجاد لکه روی آن وجود دارد. به‌خصوص اگر بعد از کامپوزیت سیگار کشیدن یا مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های گازدار را محدود نکنید.

توصیه می‌کنیم برای افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان به‌خصوص افزایش طول عمر کامپوزیت دندان‌های جلو، به دستورالعمل‌های دندانپزشک خود توجه کنید.

 

عوارض خطرناک کامپوزیت دندان

اصولاً قبل از کامپوزیت دندان، لازم است که دندانپزشک شما را معاینه کند تا در صورت وجود هرگونه بیماری فعال دهان و دندان، آن‌ها را درمان کند. چراکه اگر این مشکلات رفع نشوند یا کاندید مناسبی برای این روش نباشید، ممکن است با عوارض خطرناکی مانند موارد زیر مواجه شوید:

احساس درد و ناراحتی

اصولاً کامپوزیت روشی سریع و بدون درد است و نیازی به بی‌حسی ندارد. با این وجود، ممکن است برخی از بیماران بعد از انجام آن تا چند روز با احساس ناراحتی در ناحیه دندان، لثه و فک مواجه شوند.

بروز تروما یا آسیب

همه کسانی‌که کامپوزیت دندان را انجام می‌دهند، در معرض خطر تروما هستند. در نتیجه لازم است مقداری از مینای دندان برداشته شود. این مساله ممکن است باعث نکروز یا مرگ بافت داخلی همبند پالپ دندان‌ شود و مشکلات بعدی مانند پوسیدگی شدید یا افتادن زودرس دندان را ایجاد کند.

التهاب و عفونت بافت لثه

ازآنجایی‌که سازگاری بافت لثه با روکش کمی زمان می‌برد، احتمال بروز این مورد از عوارض کامپوزیت دندان وجود دارد. به‌همین‌دلیل، دندانپزشک در جلسات بعدی به وجود التهاب یا ناراحتی خفیف تا شدید در ناحیه لثه توجه ویژه‌ای می‌کند.

پوسیدگی دندان‌

فراموش نکنید که دندان‌های تراشیده‌شده برای کامپوزیت، بیشتر در معرض خطر پوسیدگی و عفونت پالپ دندان هستند. با توجه به اینکه احتمال گیر کردن ذرات غذا بین کامپوزیت و دندان وجود دارد.

توصیه می‌کنیم برای کاهش عوارض کامپوزیت دندان و افزایش طول عمر کامپوزیت دندان‌های جلو و عقب، به یک دندانپزشک حرفه‌ای و باتجربه مراجعه کنید.

کلینیک دندانپزشکی صدر با برخورداری از بهترین دندانپزشکان متخصص زیبایی و ترمیمی و تجهیزات به‌روز نشان داده است که از بهترینهاست. از این فرصت عالی استفاده کنید.

راه‌های پیشگیری از بروز عوارض کامپوزیت دندان

برخلاف لمینت دندان، کامپوزیت به حفظ سلامت دندان‌ها کمک بیشتری می‌کند. زیرا در این روش فقط یک لایه از مینای دندان تراشیده می‌شود. البته اگر این کار توسط یک دندانپزشک حرفه‌ای انجام نشود، احتمال آسیب به دیواره دندان وجود دارد.

پس اولین قدم برای پیشگیری از بروز عوارض کامپوزیت دندان، مراجعه به یک دندانپزشک ماهر و دلسوز است. چنین فردی برای پیشگیری از بروز التهاب لثه، پوسیدگی دندان، تروما و غیره، از قبل اقدامات لازم را انجام می‌دهد. به عنوان مثال، اگر قبل از اعمال کامپوزیت، دندان‌ها به‌خوبی تمیز و پولیش نشوند، احتمال پوسیدگی افزایش می‌یابد.

قدم بعدی برای پیشگیری از بروز عوارض کامپوزیت دندان، ترک عادات ناسالم و توجه به اصول مراقبتی مانند موارد زیر است:

  • دو بار در روز مسواک بزنید و حتماً شب‌ها قبل از خواب از نخ‌دندان استفاده کنید. این کار در پیشگیری از ماندن ذرات غذا و تکثیر باکتری‌ها بین کامپوزیت و دندان و در نهایت ابتلا به پوسیدگی دندان واقعا موثر است.
  • از مصرف غذاهای سفت مانند ته‌دیگ، آب نبات و یخ و شکاندن انواع آجیل با دندان پرهیز کنید.
  • از جویدن ناخن و انتهای خودکار اجتناب کنید و اگر عادت به دندان‌قروچه دارید، به فکر بررسی علت و درمان آن باشید.
  • از سیگار کشیدن و مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی‌های حاوی رنگدانه مانند قهوه، چای و شاه‌توت به‌خصوص در روزهای ابتدایی بعد از کامپوزیت دندان اجتناب کنید.
  • برای بررسی وضعیت دندان‌ها، لثه‌ها و کامپوزیت، لازم است هر 6 ماه یکبار توسط دندانپزشک معاینه شوید.

روش‌های درمان عوارض کامپوزیت دندان

از روش‌های معمول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای بهبود حساسیت دندانی، می‌توانید از مسواک نرم و خمیردندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید. البته این مشکل اغلب به‌صورت خود‌به‌خود طی یک تا دو هفته برطرف می‌شود.
  • برای رفع تغییر رنگ و ظاهر کامپوزیت‌ لازم است دوباره به دندانپزشکی مراجعه کنید. رزین کامپوزیت ساختار بتونه‌ای دارد و به‌راحتی می‌تواند نواحی مورد نظر را ترمیم کند.
  • برای تسکین درد و ناراحتی می‌توانید تحت نظر دندانپزشک از داروهای ضددرد مانند استامینوفن استفاده کنید. در صورت بروز التهاب یا عفونت در ناحیه لثه لازم است که از داروهای ضدالتهاب و آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.
  • پوسیدگی خفیف به‌عنوان یکی از عوارض کامپوزیت دندان، اگر به‌موقع درمان نشود می‌تواند گسترش یابد و زمینه کشیدن زودرس دندان را فراهم کند. معمولا دندانپزشکان از روش‌هایی مانند پرکردن دندان، روت‌کانال و غیره برای درمان پوسیدگی استفاده می‌کنند.

با وجود مسائل ذکرشده، اما باید گفت که مزایای کامپوزیت بیشتر از خطرات و عوارض آن است. با انجام این روش تحت نظر یک دندانپزشک متخصص، زیبایی لبخند خود را دوچندان کنید.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

رزین کامپوزیت چیست؟ انتخاب بهترین نوع

رزین کامپوزیت چیست؟ انتخاب بهترین نوع

رزین کامپوزیت به دسته‌ای از پرکننده‌های دندانی با مواد معدنی و مونومرها اطلاق می‌شود که با استفاده از پرتوهای آبی تولید شده در دستگاه لایت کیور روی سطح دندان‌ها سفت می‌شود. این نوع رزین اغلب به رنگ دندان است و در ترمیم و اصلاح دندان‌های پوسیده از آن استفاده می‌شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید