رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان چیست؟
رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان

رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان یک تکنیک تصویربرداری داخل دهانی است که معمولاً در رادیولوژی استفاده می‌شود. رادیوگرافی پری اپیکال اطلاعات مهمی در مورد دندان و استخوان‌های اطراف ارائه می‌دهد. همچنین رادیوگرافی پری آپیکال با اشعه ایکس، کل دندان را از تاج تا انتهای ریشه و استخوان‌های محافظ دندان را نشان می‌دهد.

مرکز تصویربرداری مجتمع صدر به عنوان یکی از معتبرترین و بهترین مرکز تصویربرداری دندان در تهران، آماده انجام رادیوگرافی پری آپیکال یا تک دندان برای تمامی بیماران است.

مزایای تصویربرداری پری اپیکال

این رادیوگرافی برای یافتن مشکلات دندانی زیر خط لثه یا در فک، مانند دندان‌های نهفته، شکستگی دندان، آبسه، تومور و تغییرات استخوانی مرتبط با برخی بیماری‌ها کاربرد دارد.

محدودیت های رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان

امروزه رادیوگرافی پری اپیکال اصلی ترین رادیوگرافی مورد استفاده در مرکز تصویربرداری دندان است. اگرچه محدودیت‌هایی مانند تغییرات آناتومیک سه بعدی، فشرده سازی هندسی و ساختارهای تشریحی احتمالی که می تواند ناحیه مورد نظر را مبهم کند، دارد.

نحوه انجام رادیوگرافی 

رادیوگرافی پری اپیکال را می‌توان فقط برای معاینه نواحی انتخاب شده یا به عنوان یک سری کامل رادیوگرافی دهانی تجویز کرد. یک سری رادیوگرافی کامل دهانی تصاویری از تمام دندان‌ها را ارائه می‌دهد و به طور کلی از 20 فیلم شامل 4 رادیوگرافی Bitewing و 16 رادیوگرافی پری اپیکال تشکیل شده است. در مرکز تصویربرداری دندان مجتمع صدر از شما خواسته می‌شود یک فیلم با استفاده از یک دستگاه نگهدارنده فیلم پلاستیکی را در دهان خود قرار دهید. اپراتور با دقت فیلم و نگهدارنده را در دهان شما در موقعیت مورد نیاز قرار می‌دهد تا تصویری با کیفیت خوب به دست آورد.

از شما خواسته می‌شود که محکم روی دستگاه نگهدارنده فیلم گاز بزنید تا فیلم به درستی در جای خود قرار گیرد و از ثابت ماندن آن اطمینان حاصل کنید. برخی از بیماران گاز گرفتن را در برخی از قسمت‌های دهان ناراحت‌کننده می‌دانند، اما بستن کامل دندان‌ها برای دریافت تصاویر کافی ضروری است. اپراتور به سرعت کار کرده و از تکنیک‌هایی برای به حداقل رساندن ناراحتی شما تا حد امکان استفاده می‌کند. هنگامی که فیلم در موقعیت و پایداری قرار گرفت، اپراتور مخروط واحد اشعه ایکس را تراز می‌کند، آن را به سمت فیلم هدایت کرده و از حلقه نگهدارنده فیلم برای کمک به هدایت آن استفاده می‌کند.

اپراتور اتاق معاینه را ترک کرده و در اتاق تصویربرداری با فشار دکمه باعث می‌شود که فیلم در معرض تشعشع قرار گرفته و یک بوق صوتی تولید شود.

پس از اتمام، اپراتور مجدداً وارد اتاق شده و فیلم را از دهان شما خارج می کند. در صورت نیاز این روش را برای نواحی مختلف دهان تکرار می‌کند.

خطرات انجام رادیوگرافی تک دندان 

دوز قرار گیری در معرض تابش بیمار تا حد امکان پایین نگه داشته می‌شود تا ارزش تشخیصی به حداکثر رسیده و در عین حال خطر به حداقل برسد. دوزهای پرتوهای رادیوگرافی دندان با سطوح تشعشعی که هر روز از منابع طبیعی مانند زمین و فضا در معرض آن قرار می‌گیریم قابل مقایسه است.

رادیوگرافی پری اپیکال اطلاعات مهمی را در اختیار متخصص دندانپزشکی قرار می‌دهد که در تشخیص و برنامه ریزی درمان بیماران حیاتی است.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه ها

یک دیدگاه بنویسید