سی تی آنژیوگرافی و انواع آن
دستگاه سی تی آنژیوگرافی

در حال حاضر امکان انجام سی تی آنژیو قلب در مرکز تصویربرداری صدر میسر نمی‌باشد.

آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری (سی تی آنژیوگرافی) آزمایشی است که از اشعه ایکس برای ارائه تصاویر دقیق از قلب و رگ‌های خونی که به قلب، ریه، مغز، کلیه‌ها، سر، گردن، پاها و بازوها می‌روند، استفاده می‌کند.

این آزمایش می‌تواند نواحی باریک یا مسدود شده رگ خونی را نشان دهد. همچنین می‌تواند نشان دهد که آیا برآمدگی (آنوریسم) یا تجمع مواد چربی به نام پلاک در رگ خونی وجود دارد یا خیر.

یکی از مجهز ترین و بزرگ‌ترین مراکز پزشکی غیر بیمارستانی مجتمع پزشکی صدر تهران است. این مجتمع پزشکی با بهترین تجهیزات جهت رفاه حال مراجعه کنندگان در بخش‌های درمانی، تشخیصی و توانبخشی فعالیت می‌کند. مرکز سی تی اسکن شمال تهران در مجتمع پزشکی صدر، با ارائه بهترین خدمات با بالاترین سطح کیفیت، آماده است تا انجام عمل سی تی اسکن را در به صورت شبانه روزی به بیماران ارائه دهد.

مراحل انجام سی تی آنژیوگرافی

در طول سی تی آنژیو، روی تختی دراز می‌کشید که از یک سوراخ دوناتی شکل در اسکنر می‌گذرد. یک رنگ مخصوص (ماده کنتراست) در ورید (IV) در بازو یا دست شما قرار داده می شود. این رنگ باعث شده رگ‌های خونی در اسکن راحت‌تر دیده شوند. اگر این آزمایش را برای بررسی قلب و رگ‌های خونی انجام می‌دهید؛ ممکن است دارویی به نام بتا بلوکر برای کاهش ضربان قلب در طول آزمایش به شما داده شود.

دستگاه سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی قلب

توموگرافی کامپیوتری آنژیوگرافی کرونری یا سی تی آنژیوگرافی قلب یک آزمایش تصویربرداری است که به بررسی شریان‌هایی می‌پردازد که خون قلب را تامین می‌کنند. اگرچه این آزمایش، عروق قلب را برای شرایط مختلف بررسی می‌کند، اما در درجه اول برای بررسی هر گونه عروق تنگ شده یا انسداد در قلب (بیماری عروق کرونر) استفاده می‌شود.

مراحل انجام سی تی آنژیو قلب

در طول سی تی آنژیو قلب، باید روی تختی دراز بکشید که از سوراخ دوناتی شکل در اسکنر می‌گذرد. یک رنگ مخصوص نیز در رگ  بازو تزریق می‌شود. از شما خواسته می‌شود نفس خود را حبس کرده و تخت به داخل اسکنر حرکت می‌کند. سپس تصاویر از قلب و عروق قلب به صورت متوالی و به صورت لایه/برش گرفته می‌شود. این روش بدون درد است و تقریباً 10 دقیقه طول می‌کشد.

سی تی آنژیوگرافی قلب چرا انجام می شود

سی تی آنژیوگرافی کرونر برای بررسی موارد زیر توصیه می‌شود:

  • مسدود شدن رگ خونی و مکان و بزرگی آن
  • باریک شدن یا انسداد در عروق قلب به دلیل تجمع چربی (کلسترول) و کلسیم در شریان ها
  • تجمع مایع در اطراف قلب و یا آسیب در دریچه های قلب
  • برآمدگی (آنوریسم) در آئورت

سی تی آنژیوگرافی ریه

سی تی آنژیوگرافی ریه یا (CTPA) یک سی تی اسکن است که لخته‌های خون در ریه‌ها را جستجو می‌کند. لخته‌هایی که به عنوان آمبولی ریه یا PE شناخته می‌شوند. سی تی آنژیو ریه از رگ‌های خونی که از قلب به ریه‌ها می‌روند، عکس می‌گیرد. در طول آزمایش، رنگ به ورید بازوی شما تزریق می‌شود که به سمت شریان‌های ریوی شما می‌رود. این رنگ باعث می‌شود سرخرگ‌ها در تصاویر اسکن روشن و سفید به نظر برسند. سپس پزشک می‌تواند ببیند که آیا انسداد یا لخته خون وجود دارد یا خیر.

در موارد زیر ممکن است پزشک از شما بخواهد سی تی آنژیو ریه بگیرید:

  • تا رگ خونی برآمده را بررسی کنید.
  • شریان غیر طبیعی متصل به ورید را بررسی کنید.
  • بررسی و درمان لخته خون و باریک شدن دیواره رگ خونی را شناسایی کنید.
  • ببینید چقدر خون به ریه‌ها می رسد.

اگر علائم لخته خون را دارید، سی تی آنژیوگرافی ریه ممکن است برای شما توصیه شود.

سی تی آنژیوگرافی قلب

سی تی آنژیوگرافی عروق کرونری

سی تی آنژیوگرافی عروق کرونری از یک دستگاه اشعه ایکس برای تولید تصاویری از قلب و عروق خونی استفاده می‌کند. این روش غیر تهاجمی است و نیازی به زمان بهبودی ندارد. این آزمایش عروق کرونری برای تشخیص انواع بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود.

سی تی آنژیوگرافی عروق کرونری با آنژیوگرافی استاندارد کرونری متفاوت است. در روش سنتی (آنژیوگرافی غیر سی تی)، یک لوله انعطاف پذیر (کاتتر) از طریق کشاله ران یا بازو به قلب یا شریان‌های کرونر کشیده می‌شود.

آمادگی برای سی تی آنژیو

پزشک باید در مورد نحوه آماده شدن برای سی تی آنژیوگرافی به شما توصیه‌هایی ارائه دهد. پس حتمآً ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

غذا و داروها

معمولاً از شما خواسته می‌شود که حدود چهار ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورید. می‌توانید آب بنوشید. 12 ساعت قبل از آزمایش از نوشیدنی‌های کافئین دار خودداری کنید. کافئین ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه گرفتن تصاویر واضح از قلب را دشوار می‌کند.

به پزشک خود بگویید که چه داروهایی مصرف می‌کنید. ممکن است از شما خواسته شود قبل آزمایش از مصرف دارو به طور موقت اجتناب کنید. اگر به رنگ کنتراست حساسیت دارید، ممکن است پزشک از شما بخواهد 12 ساعت قبل از عمل از داروهای استروئیدی استفاده کنید تا خطر واکنش را کاهش دهید.

پوشاک و وسایل شخصی

شما باید لباس‌های بالای کمر و همچنین جواهرات و عینک را در بیاورید و لباس مخصوص بپوشید.

این آزمایش معمولاً در بخش رادیولوژی یک بیمارستان یا یک مرکز تصویربرداری سرپایی انجام می‌شود.

ممکن است دارویی به نام مسدودکننده بتا برای کاهش ضربان قلب دریافت کنید. با انجام این کار تصاویر واضح‌تری در سی تی آنژیوگرافی به دست می‌آید. اگر در گذشته عوارض جانبی ناشی از مسدودکننده‌های بتا داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

هزینه سی تی آنژیوگرافی

هزینه سی تی آنژیوگرافی به این بستگی دارد که در کدام مرکز سی تی آنژیوگرافی انجام شود. بعضی مواقع امکان دارد این آزمایش همزمان با یک عمل دیگر همچون بالن زدن قلب و آنژیوپلاستی انجام شود. همه این موارد هم بر قیمت این آزمایش تأثیرگذار است.

بنابراین با در نظر گرفتن اینکه بیمار تحت پوشش چه نوع بیمه‌ای می‌باشد، دارای بیمه تکمیلی است یا خیر، فقط عمل سی تی آنژیو انجام می شود یا آنژیوپلاستی نیز باید انجام شود، استنت غیر دارویی استفاده می‌شود یا استنت دارویی، همچنین اینکه بیمار در کدام بیمارستان تحت درمان و تحت نظر پزشک است، هزینه سی تی آنژیوگرافی متفاوت می‌باشد.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

1 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید