درباره روماتیسم مفصلی زانو بیشتر بدانید
روماتیسم مفصلی زانو

برای دوستان خود بفرستید:

روماتیسم مفصلی زانو چیست؟ علل ابتلا و بهترین درمان

روماتیسم مفصلی زانو یکی از شایع‌ترین مشکلات اسکلتی عضلانی است که می‌‎تواند یک یا هر دو زانو را درگیر کند. با پیشرفت این بیماری ممکن است راه رفتن، بالا رفتن از پله‌‎ها و انجام فعالیت‌‎های روزانه برای بیمار دشوار شود.

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید معمولاً در مفاصل دست (به‌خصوص مچ دست) و پا (به‌‎خصوص زانو) بروز می‌کند و باعث التهاب و آسیب پوشش داخلی مفصل می‌شود. در این شرایط، فرد با علائمی مانند درد، تورم و سفتی مفاصل مواجه می‌شود.

از نظر پزشکان اگر افراد به دنبال تشخیص و درمان به‌موقع آن نباشند، می‌تواند باعث التهاب پیشرونده، آسیب به مفاصل زانو و در نهایت منجر به ناتوانی دائمی شود.

به‎ همین دلیل، در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم تا شما را با علائم، علل و نحوه درمان این بیماری خطرناک و جدی آشنا کنیم.

روماتیسم مفصلی چیست؟

زانوها بزرگترین و قوی‎ترین مفاصل بدن هستند و یک کپسول نازک به نام غشای سینوویال این مفاصل را می‌پوشاند. نقش این غشا آزاد کردن مایع روان کننده است تا اصطکاک را کاهش دهد و از غضروف و رباط های زانو محافظت کند.

در شرایطی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه غشای سینوویال را هدف قرار دهد و به این بافت خودی حمله کند، روماتیسم مفصلی زانو یا آرتروز زانو بروز می‎کند. این مساله باعث التهاب، تورم دردناک و کاهش قدرت حرکت زانو می‌شود.

روماتیسم مفصلی زانو معمولاً زانوهای هر دو طرف را به طور مساوی درگیر می‌کند.

با پیشرفت بیماری، تورم به غضروف و رباط‌ها آسیب می‌زند. این مساله باعث فرسایش غضروف می‌‎شود و به استخوان‌‎ها آسیب می‌رساند.

التهاب درمان نشده می‌تواند منجر به فرسایش استخوانی و بدشکلی مفصل شود. در واقع در زمان ابتلا به روماتیسم مفصلی در هرکدام از مفاصل بدن، چنین روندی اتفاق می‌افتد.

روماتیسم مفصلی زانو درمان قطعی دارد یا نه؟

اگرچه هیچ درمان قطعی برای آرتریت زانو وجود ندارد، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش علائم و سرعت پیشرفت روند بیماری انجام دهید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) توصیه می‌کند که افراد در عرض 6 ماه پس از شروع علائم خود به ‎دنبال تشخیص باشند.

روند درمان نیز باید در اسرع وقت پس از تشخیص شروع شود. زیرا این مساله می‌تواند تخریب استخوان و تاثیر روماتیسم مفصلی زانو بر زندگی فرد را به حداقل برساند.

اصولاً پزشک متخصص برای تشخیص ابتدا به سراغ معاینه و بررسی سابقه پزشکی، علائم بیماری و سابقه خانوادگی فرد می‌رود. در واقع پزشک به‌دنبال علائم حساسیت، تورم، گرما یا حرکات محدود در زانوها و مفاصل خواهد بود. هم‎چنین تب با درجه پایین و برجستگی‌های زیر پوست را بررسی می‌کند.

در نهایت برای تشخیص قطعی و بررسی شدت بیماری به ‎سراغ نتایج آزمایش٬هایی مانند آزمایش خون، انواع تصویربرداری مانند تست تراکم استخوان و عکسبرداری با اشعه ایکس، سونوگرافی و ام آر آی) می‌رود.

با توجه به اینکه هرگونه بی‌دقتی در نحوه انجام تست تراکم می‌تواند بر روی نتایج آن و در نهایت روند درمان بیمار تاثیر منفی بگذارد، پیشنهاد ما به شما مراجعه به مرکز تصویربرداری صدر است. چراکه این مرکز به‌دلیل برخورداری از پزشکان متبحر و تجهیزات به‌روز به‎عنوان بهترین مرکز تست تراکم استخوان شناخته شده است.

روماتیسم مفصلی زانو

علائم روماتیسم مفصلی زانو چیست؟

افراد در هر سنی ممکن است به روماتیسم زانو مبتلا شوند. البته اگر سن شما 50 سال یا بیشتر است، بیشتر تحت خطر ابتلا به این بیماری هستید. معمولاً زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

اگرچه معمولاً زانوها به‌تدریج دردناک و ملتهب می‌شوند، اما برخی از افراد ممکن است علائم ناگهانی و متناوب را تجربه کنند.

از علائم رایج روماتیسم مفصلی زانو می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مفاصل سفت و متورم که به‌سختی خم و راست می‌شوند.
  • درد و تورم در زانو که ممکن است پس از دوره‌های استراحت بدتر شود.
  • دردی که با فعالیت بدنی شدید افزایش می‌یابد.
  • چسبیدن یا قفل شدن ناگهانی مفاصل زانو در حین حرکت
  • شنیدن صدای جیر جیر یا کلیک مانند از ناحیه زانو
  • احساس ضعف در حرکت زانوها

سایر علائم عمومی روماتیسم مفصلی زانو عبارتند از:

روش‌های درمان روماتیسم مفصلی زانو

دقت کنید که روند و تشخیص نوع درمان روماتیسم مفصلی زانو باید تحت نظر پزشک متخصص ارتوپدی انجام شود و موارد زیر صرفاً جهت آشنایی شما با این روند آماده شده است.

اصولاً داروهای بدون نسخه و تجویزی می‌توانند به مدیریت علائم روماتسیم مفصلی زانو در فرد کمک کنند.

داروهای ضدروماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری دسته ای از داروها هستند که التهاب و شدت علائم را کاهش می‌دهند و روند پیشرفت روماتیسم مفصلی زانو را کند می‌کنند.

اگر این داروها به کاهش علائم یا شدت بیماری روماتیسم مفصلی زانو کمکی نکنند، پزشک ممکن است مصرف داروهای بیولوژیک را توصیه کند. داروهای بیولوژیک، از جمله آباتاسپت و گلیموماب، می‎توانند با قطع سیگنالینگ سلول‌های ایمنی فرآیند التهابی را کنترل کنند.

در مرحله نهایی پزشک ممکن است برای درمان روماتیسم مفصلی زانو، جراحی تعویض مفصل زانو را برای افرادی‌ که آسیب گسترده یا آرتریت ثانویه دارند توصیه کند. تجربه نشان داده است که این کار می‌تواند به فرد اجازه دهد تا خیلی سریع به فعالیت‎های معمول روزانه خود بازگردد.

بهترین کلینیک درد در تهران واقع در مجتمع پزشکی صدر، به‌واسطه برخورداری از کادر درمان حرفه‌‏ای و تجهیزات عالی قابلیت آن را دارد که از جدیدترین روش‌ها برای کنترل درد و سایر علائم روماتیسم مفصلی زانو استفاده کند. از این فرصت عالی برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده کنید.

سخن آخر

بهتر است در صورت تجربه علائم آرتروز زانو در اسرع وقت از پزشک متخصص راهنمایی بگیرید تا از بروز آسیب بیشتر به زانوها و مفاصل که می‌تواند مساله ناتوان ‏کننده‌ای باشد؛ جلوگیری شود.

علاوه بر این، با کنترل درد به کمک راهکارهای مختلف می‎توانید مانع از بروز مشکلاتی مانند اخراج از شغل یا حتی ترک تحصیل شوید. توصیه می‌کنیم خدمات عالی و منحصر‏به‌فرد کلینیک درد و مرکز تصویربرداری مجتمع پزشکی صدر را برای درمان روماتیسم مفصلی زانو از دست ندهید.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

فیبروز کبدی چیست؟

فیبروز کبدی چیست؟

فیبروز کبدی وضعیتی است که با تجمع بیش از حد بافت هم‌بند فیبری (بافت اسکار) در کبد مشخص می‌شود. با گذشت زمان، فیبروز کبدی می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی‌تر کبدی مانند سیروز کبدی و سرطان کبد شود.

درباره پارگی لابروم شانه بیشتر بدانید

درباره پارگی لابروم شانه بیشتر بدانید

اگرچه گروهی از عضلات و تاندون‌ها به نام روتاتور کاف، به لابروم کمک می‌کنند تا بازو در همه جهات بچرخد؛ اما حرکات مکرر و آسیب شدید به این ساختار، می‌تواند منجر به پارگی لابروم شانه شود که اغلب با درد شدیدی همراه است.

درباره نحوه تشخیص هپاتیت بیشتر بدانید

درباره نحوه تشخیص هپاتیت بیشتر بدانید

معمولاً پزشک برای تشخیص هپاتیت به علائم بیمار و نتایج آزمایش خون توجه می‌کند. گاهی نیز از روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی‌ تی اسکن و بیوپسی کبد استفاده می‌شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید