درباره ام آر آی ریه و قفسه سینه بیشتر بدانید
ام آر آی ریه و قفسه سینه

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) یا ام آر آی یکی از این روش‌های تصویربرداری است که در سال‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده و تصاویر بسیار دقیقی از اندام‌ها و بافت‌ها ارائه می‌دهد. به طور خاص، ام آر آی ریه و قفسه سینه برای بررسی وضعیت شش‌ها، مایعات داخل ریه و سایر مشکلات احتمالی کاربرد دارد.

ام آر آی ریه چیست؟

ام آر آی ریه و شش که با نام ام آر آی قفسه سینه نیز شناخته می‌شود، یک تکنیک تصویربرداری پزشکی است که از امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای ایجاد تصاویر از ریه‌ها و قفسه سینه استفاده می‌کند.

هنگامی که بیمار در داخل دستگاه MRI قرار می‌گیرد، اتم‌های هیدروژن داخل بدن او با میدان مغناطیسی تولید‌شده توسط دستگاه هماهنگ می‌شوند. سپس امواج رادیویی ساطع می‌شوند که باعث می‌شود اتم‌های هیدروژن دوباره مرتب شوند. هنگامی که اتم‌های هیدروژن به حالت اولیه خود باز می‌گردند، انرژی ساطع می‌کنند که توسط دستگاه شناسایی شده و برای ساخت تصاویر دقیق از اندام‌ها و بافت‌های داخلی بیمار، از جمله ریه‌ها و قفسه سینه، استفاده می‌شود.

برخلاف اشعه ایکس و سی تی اسکن، MRI از پرتوهای یونیزه‌کننده استفاده نمی‌کند و برای بیمارانی که به تصویربرداری مکرر نیاز دارند، گزینه ایمن‌تری است.

ام آر آی به‌ویژه برای تصویربرداری از بافت‌های نرم ریه‌ها و قفسه سینه مانند دیافراگم، پلورا و درخت برونش مفید است و می‌تواند ناهنجاری‌هایی مانند تومور، کیست و التهاب را تشخیص دهد.

اختلال وسواس اجباری

دلایل تجویز ام آر آی ریه و قفسه سینه

ام آر آی ریه و قفسه سینه معمولاً به 3 دلیل تجویز می‌شود:

  • مرحله‌بندی تومورهای ریه
  • ارزیابی بیماری‌های عروق ریوی
  • بررسی ناهنجاری‌های ریوی در بیمارانی که نباید در معرض پرتو قرار گیرند.

این روش تشخیصی، در موارد زیر نیز تجویز می‌گردد:

  • جایگزینی برای آنژیوگرافی یا قرار‌گرفتن مکرر در معرض اشعه
  • تایید یافته‌های حاصل از اشعه ایکس یا سی تی اسکن
  • ارزیابی جریان خون در قفسه سینه
  • بررسی غدد لنفاوی و عروق خونی
  • نشان‌دادن ساختار قفسه سینه از زوایای مختلف
  • تشخیص تومورها، به‌ویژه در قسمت میانی قفسه سینه (مدیاستن)

ام آر آی ریه را در کدام مرکز انجام دهیم؟

مراکز تصویربرداری پزشکی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها معمولاً برای انجام ام آر آی ریه مناسب هستند. با این حال برای انتخاب مرکز مناسب باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قدرت دستگاه ام آر آی شش مرکز مورد نظر
  • وقت‌گیری سریع و آسان
  • تمیزی و بهداشت مرکز
  • انتظار کم برای پذیرش و ورود به اتاق ام آر آی قفسه سینه
  • قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه
  • تحت پوشش بیمه‌بودن مرکز

شما می‌توانید برای ام آر آی قفسه سینه و سایر اقدامات عکس‌برداری پزشکی به مرکز تصویربرداری مجتمع صدر مراجعه کنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره 79184000 – 021 با کارشناسان ما تماس داشته باشید.

آیا ام آر آی می‌تواند سرطان ریه را تشخیص دهد؟

بله؛ MRI می‌تواند سرطان ریه را شناسایی و مرحله‌بندی کند. این روش می‌تواند جایگزین عالی برای سی تی یا PET/CT در بررسی بدخیمی‌های ریه و سایر بیماری‌ها باشد.

ام آر آی قفسه سینه یک ابزار تصویربرداری قدرتمند است که می‌تواند ناهنجاری‌های بافت نرم ریه‌ها و قفسه سینه، از جمله تومورها را تشخیص دهد.

با این حال، MRI معمولاً به‌عنوان اولین آزمایش تصویربرداری برای سرطان ریه استفاده نمی‌شود. زیرا سایر تکنیک‌های تصویربرداری مانند سی‌تی اسکن و اشعه ایکس اغلب در تشخیص تومورهای کوچک مؤثرتر هستند.

نحوه انجام ام آر آی ریه

برای انجام ام آر آی شش بیمار، مراحل زیر به ترتیب طی می‌شوند:

  1. بیمار کاملا بی‌حرکت روی یک میز خاص دراز می‌کشد.
  2. میز به داخل یک سیلندر بزرگ (دستگاه MRI) می‌لغزد.
  3. دستگاه تصاویر دقیقی از ساختارهای داخل قفسه سینه می‌گیرد.
  4. تکنسین‌ها به بیمار می‌گویند که با گرفتن هر عکس، نفس خود را به مدت 10 ثانیه حبس کند.
  5. دستگاه هنگام گرفتن عکس، صدای زمزمه، ضربه‌زدن و وزوز بلند ایجاد می‌کند.
  6. تکنسین‌ها در طول این پروسه، با استفاده از هدفون با بیمار صحبت می‌کنند.
  7. پس از پایان ام آر آی ریه، تخت از دستگاه بیرون لغزیده و بیمار از آن پایین می‌آید.

آمادگی برای ام آر آی ریه و قفسه سینه

سایر قسمت های بدن مانند ام آر آی مغز یا ستون فقرات این تصویربرداری نیز نیازی به آمادگی خاصی ندارد. بیمار می‌تواند در روزهای منتهی به آزمایش به‌طور معمول غذا بخورید و آب بنوشد.

قبل از MRI تکنسین‌ها از بیمار می‌خواهند که یک پرسش‌نامه مربوط را پر کند. همچنین درست قبل از شروع تصویربرداری، بیمار باید تمام زینت‌آلات و هرگونه اجسام فلزی را از بدن خود جدا کرده و لباس مخصوصی بپوشد.

خطرات و عوارض ام آر آی ریه و قفسه سینه

مانند هر روش پزشکی دیگری، ام آر آی ریه و قفسه سینه نیز با خطرات خاص و عوارض احتمالی همراه است. شایع‌ترین عوارض ام آر آی، احساس کلاستروفوبیا یا اضطراب مربوط به قرارگرفتن در دستگاه ام آر آی است.

در موارد نادر، بیماران ممکن است واکنش آلرژیک به ماده حاجب مورد استفاده در این روش داشته باشند. علاوه‌بر این، بیماران با شرایط پزشکی خاص، مانند بیماری کلیوی، ممکن است در معرض خطر عوارض ناشی از ماده حاجب باشند.

به‌طور کلی از آنجایی که MRI تشعشعات مخربی تولید نمی‌کند، عوارض جانبی کمی وجود دارد. تا به امروز، هیچ عارضه جانبی مستندی از امواج رادیویی و آهنرباهای مورد استفاده، وجود نداشته است.

برچسب‌ها:

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

درباره ام آر آی سینه بیشتر بدانید

درباره ام آر آی سینه بیشتر بدانید

ام آر آی سینه یا همان ام آر ماموگرافی، از دستگاه MRI برای تولید تصاویر دقیق از بافت پستان استفاده می‌کند. ازآنجایی‌که می‌تواند ناهنجاری‌هایی را که ماموگرافی یا سونوگرافی سینه نمی‌توانند تشخیص دهند را شناسایی کند؛ برای غربالگری زنانی ‌که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستند، یک روش مطلوب محسوب می‌شود.

ام آر آی (MRI) چیست؟

ام آر آی (MRI) چیست؟

ام آر آی (MRI) به کمک امواج مغناطیسی و رادیویی تصاویر دقیقی از اندام‌ها، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رگ‌های خونی و گره‌های لنفاوی تولید می‌کند.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید