درباره ام آر آی سینه بیشتر بدانید
ام آر آی سینه

ام آر آی سینه چیست؟

ام آر آی سینه یا همان ام آر ماموگرافی، از دستگاه MRI برای تولید تصاویر دقیق از بافت پستان استفاده می‌کند. ازآنجایی‌که می‌تواند ناهنجاری‌هایی را که ماموگرافی یا سونوگرافی نمی‌توانند تشخیص دهند را شناسایی کند؛ برای غربالگری زنانی ‌که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستند، یک روش مطلوب محسوب می‌شود. همچنین از ام آر آی پستان برای بررسی پارگی ایمپلنت سیلیکونی سینه نیز استفاده می‌شود.

بسته به وضعیت بالینی شما، ممکن است ام آر آی سینه به‌صورت ساده یا با تزریق ماده حاجب گادولینیوم انجام شود. مطمئناً تزریق ماده حاجب به رادیولوژیست کمک می‌کند تا ساختارهای طبیعی و غیرطبیعی در سینه شما را واضح‌تر ببیند.

دریافت نوبت ام آر آی سینه

اگر در معرض خطر ابتلا به سرطان یا درگیر سایر مشکلات پستان هستید و به دستور پزشک باید برای ام آر آی پستان اقدام کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم از خدمات عالی مرکز تصویربرداری مجتمع پزشکی صدر بهره‌مند شوید. دستگاه‌های به روز همراه با تیم پزشکی مجرب این مرکز ام آر آی تهران خیال شما را از بابت صحت نتایج راحت می‌سازد.

کاربردهای ام آر آی سینه چیست؟

ام آر آی سینه اطلاعات ارزشمندی در مورد بسیاری از بیماری‌های مرتبط با پستان ارائه می‌دهد. بهتر است بدانید که این روش جایگزینی برای ماموگرافی یا سونوگرافی نیست، بلکه یک ابزار مکمل برای غربالگری است. از کاربردهای مهم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان (معمولا به‌دلیل سابقه خانوادگی)، ابزار مناسبی برای تشخیص سرطان سینه است. زیرا تصاویر دقیق و واضحی ارائه می‌دهد.
  • پس از تشخیص سرطان، می‌تواند میزان گسترش آن به عضلات زیرین بافت سینه و غدد لنفاوی زیر بغل را تعیین کند.
  • به ارزیابی بیشتر ناهنجاری‌های غیرطبیعی که در ماموگرافی دیده می‌شوند، کمک می‌کند. معمولاً می‌تواند تعیین کند که آیا ناهنجاری مشاهده شده، برای بررسی بیشتر نیاز به بیوپسی دارد یا خیر.
  • می‌تواند پس از گذشت مدت طولانی از درمان سرطان پستان، مناطق مربوط به لامپکتومی را به خوبی نشان دهد. با توجه به اینکه گاهی در مامو و سونو، جای زخم ناشی از جراحی و عود تومور یکسان به نظر می‌رسند.
  • اغلب برای نظارت بر عملکرد شیمی‌درمانی و ارزیابی مجدد اندازه و محل تومور قبل از انجام جراحی، استفاده می‌شود.
  • بهترین آزمایش برای تعیین پارگی ایمپلنت‌های سیلیکونی محسوب می‌شود.
ام آر آی سینه

آمادگی‌های لازم برای انجام ام آر آی سینه

طوری برنامه‌ریزی کنید که ام آر آی سینه در روزهای 5 تا 15 چرخه قاعدگی انجام شود. زیرا در این بازه زمانی بافت سینه تراکم کمتری دارد و تصاویر بهتری حاصل می‌شود. اصولا اولین روز پریود، روز اول سیکل شماست.

اگر نیاز به تزریق ماده حاجب باشد، لازم است از 6 تا 8 ساعت قبل ناشتا باشید. در روز مراجعه به مرکز تصویربرداری لباس راحت بپوشید و تمام وسایل فلزی مانند جواهرات، عینک، ساعت و غیره را در منزل بگذارید.

قبل از آزمایش، مهم است که موارد زیر را به پزشک خود اطلاع دهید:

  • در دوران بارداری یا شیردهی هستید. زیرا در شرایط بارداری امکان تزریق ماده حاجب وجود ندارد.
  • در گذشته نسبت به ماده حاجب واکنش آلرژیک داشته‌اید.
  • ترس از فضاهای بسته دارید و قرار گرفتن در دستگاه ام آر آی برای شما دشوار است.
  • دستگاه یا ایمپلنت فلزی مانند ضربان‌ساز قلب، استنت، پروتز زانو، پورت‌های دارویی و غیره در بدن خود دارید. زیرا آهنربا قوی دستگاه می‌تواند آن‌ها را جذب کرده و باعث جابه‌جای یا اختلال در عملکردشان شود.

نحوه انجام ام آر آی پستان

  • ابتدا همه لباس‌های خود را در می‌آورید و گان یا لباس مخصوص بیمارستان می‌پوشید.
  • اگر قرار است که ام آر ماموگرافی برای هر کاری غیر از بررسی ایمپلنت سینه انجام شود، رادیولوژیست قبل از تصویربرداری تزریق داخل وریدی ماده حاجب را انجام می‌دهد.
  • پس از تزریق، تکنسین به شما کمک می‌کند که روی تخت دستگاه ام آر آی دراز بکشید و در موقعیت صحیح قرار بگیرید.
  • تخت به‌صورت خودکار برای تصویربرداری وارد بخش تونل‌مانند دستگاه می‌شود. در این حین، مهم است که تا حد امکان ثابت بمانید تا تصاویر تار نشوند. گاهی نیز لازم است به دستور رادیولوژیست برای چند ثانیه نفس خود را حبس کنید.
  • پس از انجام آزمایش، ممکن است تکنسین از شما بخواهد که منتظر بمانید تا رادیولوژیست تصاویر را بیشتر بررسی کند. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، می‌توانید از روی تخت بلند شوید. لباس‌های خود را بپوشید و به منزل یا محل کار خود بازگردید.

اصولاً رادیولوژیست تصاویر ام آر آی سینه را آنالیز و تفسیر می‌کند و نتایج  را برای پزشک معالج شما ارسال می‌کند. پزشک طبق آن، مسیر درمانی را تعیین می‌کند.

مراقبت‌های بعد از ام آر آی سینه

می‌توانید بلافاصله پس از آزمایش، فعالیت‌های معمول و رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید. البته اگر ماده حاجب دریافت کرده‌اید، بهتر است به مدت 24 تا 48 ساعت به نوزاد خود شیر ندهید. همچنین آب فراوان بنوشید تا ماده حاجب زودتر از طریق کلیه‌ها دفع شود.

معمولاً تعدادی از بیماران عوارض جانبی مانند حالت تهوع و درد موضعی را از تزریق ماده حاجب تجربه می‌کنند. این مسئله جای نگرانی ندارد. اما به ندرت برخی از بیماران به ماده حاجب حساسیت پیدا می‌کنند و کهیر، خارش چشم یا سایر واکنش‌ها را تجربه می‌کنند. اگر علائم واکنش آلرژیک را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

حتماً بخوانید: ام آر آی (MRI) چیست؟

محدودیت‌های ام آر آی سینه چیست؟

ام آر ماموگرافی یک تکنیک تصویربرداری غیرتهاجمی است و مستلزم قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس نیست. اما دستگاه MRI محدودیت وزن دارد و بیماران با جثه بزرگ که وزن آن‌ها بیش از 120 کیلوگرم است، امکان استفاده از آن را ندارند.

این روش معمولاً هزینه بالایی دارد و ممکن است زمان بیشتری نسبت به سایر آزمایشات تصویربرداری طول بکشد.

شواهدی وجود دارد که ام آر آی پستان ممکن است بین بافت سرطانی و تجمع مایع میان‌بافتی در زیر پوست (اِدِم)، تمایز قائل نشود. گاهی نیز یک بافت خوش‌خیم (غیرسرطانی) در سینه می‌تواند ماده حاجب را جذب کند و به‌عنوان یک نقطه روشن روی تصویر نشان داده شود.

اگرچه معمولاً رادیولوژیست می‌تواند از روی ظاهر بافت تشخیص دهد که سرطانی است یا خیر. اما اگر این کار امکان‌پذیر نباشد، ممکن است آزمایشات دیگری مانند سونوگرافی سینه یا بیوپسی مورد نیاز باشند.

اگر این آزمایشات نشان دهند که سرطان وجود ندارد، نتیجه آزمایش ام آر ماموگرافی مثبت کاذب نامیده می‌شود.

برچسب‌ها:

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ام آر آی (MRI) چیست؟

ام آر آی (MRI) چیست؟

ام آر آی (MRI) به کمک امواج مغناطیسی و رادیویی تصاویر دقیقی از اندام‌ها، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رگ‌های خونی و گره‌های لنفاوی تولید می‌کند.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید