درباره انواع سردرد بیشتر بدانید…
انواع سردرد

برای دوستان خود بفرستید:

تشخیص و درمان انواع سردرد

سردرد یک وضعیت دردناک و ناتوان‌کننده است که باعث احساس درد ناگهانی یا مزمن در یک یا چند ناحیه از سر می‌شود. جالب است بدانید که بیش از 150  از انواع سردرد با علل و علائم متفاوت وجود دارد.

خوشبختانه بیشتر سردردها کوتاه‌مدت هستند و به‌ندرت باعث نگرانی می‌شوند. با این حال، تشخیص علت اصلی نوع سردرد می‌تواند کمک زیادی به یافتن یک مسیر درمانی صحیح و بهبود کیفیت زندگی کند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده است که تقریباً نیمی از افراد طی یک سال گذشته حداقل یکبار سردرد را تجربه کرده‌اند. از نظر پزشکان، حملات مکرر یا بروز انواع خاصی از سردرد می‌تواند نشان‌دهنده یک بحران سلامتی جدی‌تر باشد.

می‌توان انواع سردرد را به دو دسته اصلی اولیه و ثانویه تقسیم بندی کرد. در ادامه به جزئیات بیشتری از این مساله اشاره خواهیم کرد.

انواع سردرد

سردردهای اولیه به‌خودی‌خود و نه در نتیجه یک مشکل سلامتی دیگر مانند آلرژی یا فشار خون بالا رخ می‌دهند. معمولاً این سردردها اپیزودیک یا مزمن هستند.

سردردهای اپیزودیک ممکن است هر چند وقت یکبار اتفاق بیافتند و می‌توانند از نیم تا چند ساعت طول بکشند.

سردردهای مزمن پایدارتر هستند و بیش از 15 روز در ماه رخ ‌دهند. نمونه‌هایی از انواع سردرد اولیه شامل موارد زیر هستند.

انواع سردرد

سردرد تنشی

 در زمان بروز این نوع سردرد ممکن است یک احساس کسل‌کننده و دردناک در سرتاسر سر خود داشته باشید. گاهی نیز باعث ایجاد درد در اطراف گردن، پیشانی، پوست سر یا عضلات شانه می‌شود. اغلب عامل اصلی آن استرس است.

سردرد خوشه‌ای

سردرد خوشه‌ای با احساس درد شدید در اطراف یا پشت یک چشم یا یک طرف صورت مشخص می‌شود. از دیگر علائم آن می‌توان به تورم، قرمزی، گرگرفتگی، تعریق، احتقان بینی و آبریزش چشم در سمتی از سر که تحت تاثیر سردرد قرار گرفته است، اشاره کرد.

معمولاً این نوع سردرد به‌صورت متوالی بروز می‌کند و اکثر افراد یک تا چهاربار در روز آن را تجربه می‌کنند.

میگرن

درد میگرن ضربان‌دار و معمولاً یک‌طرفه است. افراد مبتلا به آن اغلب به نور و صدا حساس هستند. حالت تهوع و استفراغ نیز ممکن است رخ دهد.

زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به میگرن هستند.

همیکرانیا مداوم

یک سردرد متوسط ​​در یک طرف سر است که حداقل به مدت 3 ماه به طور مداوم رخ می‌دهد. این مورد از انواع سردرد ممکن است با علائم زیر نیز همراه باشد:

  • قرمزی چشم
  • احتقان بینی یا آبریزش بینی
  • افتادگی پلک
  • عرق کردن پیشانی
  • بی‌قراری

سردرد صاعقه‌ای

یک سردرد بسیار شدید است که به سرعت ایجاد می‌شود و در کمتر از یک دقیقه به اوج خود می‌رسد. از نظر پزشکان می‌تواند نشانه یک بیماری جدی مانند موارد زیر باشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد:

  • پارگی یا انسداد عروق خونی
  • سکته مغزی
  • آسیب مغزی
  • سندرم انقباض عروق مغزی برگشت پذیر (RCVS)
  • واسکولیت (التهاب عروق خونی)
  • آپوپلکسی هیپوفیز (نوعی خونریزی داخلی)

سردردهای ثانویه

سردردهای ثانویه ناشی از وجود یک مشکل سلامتی دیگر در بدن شما هستند. به‌همین‌دلیل، درمان بیماری زمینه‌ای مانند آرتروز گردن می‌تواند باعث از بین رفتن علائم سردرد شما شود.

در ادامه به انواع سردرد ثانویه اشاره خواهیم کرد.

سردرد سینوسی یا آلرژیک

گاهی سردرد در نتیجه یک واکنش آلرژیک رخ می‌دهد و درد آن متمرکز در ناحیه سینوس و جلوی سر شما است. تجربه نشان داده است که علائم این مورد از انواع سردرد شباهت زیادی به سردرد میگرنی دارد.

سردرد هورمونی

زنان معمولاً سردردهایی را تجربه می‌کنند که با نوسانات هورمونی مرتبط هستند. قاعدگی، استفاده از قرص‌های ضدبارداری و حاملگی، همگی بر سطح استروژن تأثیر می‌گذارند و می‌توانند باعث سردرد شوند.

سردرد بیش‌تحرکی

این مورد از انواع سردرد معمولاً پس از دوره‌های فعالیت بدنی شدید مانند وزنه‌برداری، دویدن و مقاربت جنسی ایجاد می‌شود.

تصور می‌شود که فعالیت‌ها باعث افزایش جریان خون در جمجمه می‌شوند که می‌تواند منجر به بروز سردرد ضربان‌دار در هر دو طرف سر شود. معمولاً در عرض چند دقیقه یا چند ساعت برطرف می‌شود.

سردرد ناشی از فشار خون بالا

این نوع سردرد یک علامت اورژانسی است. زیرا زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون شما به طور خطرناکی بالا می‌رود. عموماً هر دو طرف سر را درگیر می‌کند.

سردرد پس از سانحه

این مورد از انواع سردرد می‌تواند پس از هر نوع آسیب یا ضربه به سر ایجاد شود. علائم آن شبیه سردردهای میگرنی یا تنشی است و معمولا به مدت 6 تا 12 ماه پس از آسیب‌دیدگی باقی می‌مانند.

علائم انواع سردرد

در بخش قبل به علائم انواع سردرد اشاره کردیم. با این وجود، لازم است که علائم و نشانه‌های شما به‌صورت تخصصی توسط پزشک بررسی شوند.

تجربه نشان داده است که سردردهای مزمنی مانند میگرن، سردرد هورمونی و غیره باعث اختلال در روند زندگی می‌شوند. در این موارد، داشتن یک برنامه مدیریت درد تحت نظر پزشک متخصص درد ضروری است.

انجام روش‌هایی مانند ماساژدرمانی و کایروپراکتیک می‌تواند شما را از مصرف دارو خلاص کند.

نحوه تشخیص انواع سردرد

پزشک برای تشخیص اولیه علاوه‌بر معاینه فیزیکی ممکن است در مورد محل، شدت، محرک‌های احتمالی و طول مدت سردرد یا سابقه پزشکی شما نیز سوالاتی بپرسد.

در نهایت برای تشخیص قطعی نیاز به مشاهده نتایج آزمایش خون، نوار عصب و عضله و آزمایش‌های تصویربرداری مانند ام آر آی یا سی‌تی اسکن است.

کادر درمان کلینیک تخصصی درد مجتمع پزشکی صدر می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. توصیه می‌کنیم که تشخیص سردرد را به تعویق نیاندازید!

روش‌های درمان انواع سردرد

از نظر پزشکان مصرف مسکن راه‌حل اصلی درمان سردرد نیست و باید در مورد انواع سردرد به شیوه‌ای متفاوت عمل کرد.

در واقع مهم است که قبل از مصرف هر دارویی علت سردرد خود را تشخیص دهید. ممکن است لازم باشد چندین روش درمانی مختلف را امتحان کنید تا متوجه شوید چه چیزی برای درمان سردرد خاص شما موثر است.

به طور کلی اگر تقریباً هر 2 هفته یکبار سردرد دارید، مصرف داروهای ساده بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن ممکن است کافی باشد. افرادی‌که سردرد یا میگرن مکرر دارند؛ اغلب به داروهای دیگری نیاز دارند که باید توسط پزشک تجویز شوند.

این داروها ممکن است بتوانند به جلوگیری از بروز سردرد کمک کنند. اگر سردردهای خوشه‌ای دارید، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص درد ارجاع دهد.

برخی از افرادی‌که بیش از 3 بار در هفته از داروهای ضددرد برای درمان سردرد استفاده می‌کنند، ممکن است عارضه «سردرد ناشی از مصرف بیش‌ازحد دارو» را تجربه کنند. این مساله می‌تواند شبیه به یک سردرد تنشی باشد. پزشک یا داروساز می‌تواند شما را در مورد نحوه استفاده ایمن از داروهای مسکن راهنمایی کند.

زمان مراجعه به پزشک چه موقع است؟

در بیشتر موارد، سردردهای اپیزودیک ظرف 48 ساعت از بین می‌روند.

اگر سردردی دارید که بیش از 2 روز طول می‌کشد یا شدت آن افزایش می‌یابد، برای دریافت کمک به پزشک مراجعه کنید.

اگر در یک دوره 3 ماهه بیش از 15 روز در هر ماه سردرد می‌گیرید، ممکن است به یکی از انواع سردرد مزمن مبتلا شده باشید.

به طور کلی، سردرد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های جدی‌تر باشد و برخی از آن‌ها نیاز به درمان‌های فوری دارند.

بهترین کلینیک درد تهران، مجتمع پزشکی صدر، با کادر حرفه‌ای و تجهیزات به‌روز خود، در زمینه تسکین انواع سردرد از بهترین‎هاست.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

فیبروز کبدی چیست؟

فیبروز کبدی چیست؟

فیبروز کبدی وضعیتی است که با تجمع بیش از حد بافت هم‌بند فیبری (بافت اسکار) در کبد مشخص می‌شود. با گذشت زمان، فیبروز کبدی می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی‌تر کبدی مانند سیروز کبدی و سرطان کبد شود.

درباره پارگی لابروم شانه بیشتر بدانید

درباره پارگی لابروم شانه بیشتر بدانید

اگرچه گروهی از عضلات و تاندون‌ها به نام روتاتور کاف، به لابروم کمک می‌کنند تا بازو در همه جهات بچرخد؛ اما حرکات مکرر و آسیب شدید به این ساختار، می‌تواند منجر به پارگی لابروم شانه شود که اغلب با درد شدیدی همراه است.

درباره نحوه تشخیص هپاتیت بیشتر بدانید

درباره نحوه تشخیص هپاتیت بیشتر بدانید

معمولاً پزشک برای تشخیص هپاتیت به علائم بیمار و نتایج آزمایش خون توجه می‌کند. گاهی نیز از روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی‌ تی اسکن و بیوپسی کبد استفاده می‌شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید