عوارض بلیچینگ دندان و راه های رفع آن
عوارض بلیچینگ دندان چیست

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

امروزه داشتن دندان‌های سفید، مرتب و زیبا آرزوی تمام افراد است و یکی از راه‌های دست‌یابی به این آرزو انجام بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان) است. همیشه عوارض بلیچینگ دندان یکی از دغدغه‌های ذهنی داوطلبان این روش درمانی و زیبایی بوده است.

همین موضوع باعث شده است که افراد در انجام این روش دچار شک شوند. در ادامه به بررسی عوارض این درمان می‌پردازیم تا بتوانید بهترین تصمیم را درباره‌ی انجام دادن یا ندادن این روش بگیرید.

بلیچینگ دندان چگونه انجام می‌شود؟

اگر دندان‌های شما به‌دلیل مصرف دخانیات، برخی از داروها، الکل یا قهوه بد رنگ شده‏اند، بلیچینگ یکی از بهترین روش‌ها برای روشن و سفید کردن آن‌ها است.

برای انجام این روش، مواد مخصوصی را روی دندان‌ها قرار می‌دهند. سپس این مواد به درون دندان‌ها نفوذ می‌کنند و باعث سفیدی آن‌ها خواهند شد.

این روش قابل انجام در کلینیک دندانپزشکی و خانه است. البته از آنجایی که در دندانپزشکی‌ها از مواد قوی‌تری استفاده می‌کنند، اثربخشی این روش بیشتر است.

عوارض بلیچینگ دندان چیست

عوارض بلیچینگ دندان

همان‌طورکه گفتیم، برای انجام بلیچینگ از مواد مخصوصی استفاده می‌کنند. این مواد که به‌عنوان سفیدکننده مورداستفاده قرار می‏گیرند، می‌توانند عوارضی چون آسیب به مینای دندان، تحریک لثه و حساسیت دندان‌ها را به همراه داشته باشند.

عوارض بلیچینگ می‌توانند پایدار یا ناپایدار باشند، از همین رو توصیه ما به شما این است که انجام آن را به بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران واگذار کنید.

همچنین باید گفت که امروزه بسیاری از مراکز مواد سفیدکننده دندان را بدون نسخه دندانپزشک به فروش می‌رسانند.

از آنجایی که این مواد معمولاً استاندارد نیستند، احتمال رخ دادن عوارض بلیچینگ دندان بیشتر می‌شود. در ادامه به بررسی شایع‌ترین این عوارض می‌پردازیم.

1.     حساسیت دندان‌ها بعد از انجام

یکی از رایج‌ترین عوارض مربوط به بلیچینگ، حساس شدن دندان‌ها است.

استفاده از مواد شیمیایی باعث خواهد شد که دندان‌های شما طی انجام این درمان یا مدتی کوتاه بعد از آن بسیار حساس شوند.

زمانی که دندان‌های شما حساسیت بالایی پیدا کنند، هنگام مصرف نوشیدنی‌های سرد و گرم احساس درد خواهید کرد که مسلماً چنین موضوعی بسیار آزاردهنده است.

بنابراین اگر شما از دسته افرادی هستید که در حالت عادی دندان‌های حساسی دارید، حتماً این موضوع را به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید. زیرا با این کار پزشک متوجه خواهد شد که از کدام برند و با چه غلظتی استفاده کند.

2.     تحریک بافت لثه بعد از انجام بلیچینگ

از دیگر عوارض بلیچینگ دندان می‌توان به تحریک شدن بافت نرم لثه اشاره کرد.

تحریک بافت نرم لثه که آن را با ‌عنوان سوختگی شیمیایی می‌شناسند، در برخی از مواقع به‌دلیل قرار گرفتن مواد روی لثه به وجود می‌آید.

موادی که در کلینیک‌ها برای انجام بلیچینگ مورداستفاده قرار می‌گیرند بسیار قوی هستند، از همین رو به‌محض برخورد با لثه‌ها باعث سفیدی آن‌ها خواهند شد.

البته باید گفت هر ناحیه‌ای که با این مواد تماس داشته باشد، دچار التهاب و قرمزی می‌شود. در کل این عارضه جای نگرانی ندارد و بعد از گذشت چند ساعت برطرف می‌شود.

چطور می‌توان عوارض بلیچینگ دندان را به حداقل رساند؟

اگر شما مراقبت‌های بعد از این روش را به‌خوبی انجام دهید، می‌توانید عوارض را به حداقل برسانید. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت کنید تا هم مشکلی پیش نیاید و هم ماندگاری بلیچینگ بیشتر شود.
  • تمام دستورالعمل‌هایی که دندان‌پزشک گفته است را انجام دهید.
  • از خوردن و نوشیدن مواد غذایی سرد و گرم پرهیز کنید.
  • مصرف خوراکی‌هایی که دارای اسید سیتریک هستند را کاهش دهید.

جمع‌بندی

همان‏طورکه گفتیم این روش درمانی و زیبایی بسیار محبوب است، اما از عوارض آن نیز نباید غافل شوید. شما می‌توانید با رعایت موارد ذکر شده، دوره‌ی نقاهت راحتی را پشت سر بگذارید و از نتیجه‌ی نهایی این روش لذت ببرید.

در صورتی که سوالی در مورد این روش و عوارض آن داشتید می توانید در قسمت کامنت در زیر همین پست پیغام خود را بگذارید.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید