تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی چیست؟
تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی چیست؟

فرق سی تی اسکن و ام آر آی یکی از مهم ترین سوالاتی است که اگر یکبار هم این روش‌های تصویر‌برداری را انجام داده باشید، برای شما پیش می‌آید. تصویربرداری پزشکی ابزاری ضروری در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌ها است. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های دو مورد از پرکاربردترین روش‌های تصویر برداری پزشکی می‌پردازیم. شما پس از خواندن این مقاله به اطلاعات کاملی درباره به تفاوت‌ سی تی اسکن با ام آر آی و همچنین مزایا و فواید آن‌ها به‌دست می‌آوردید.

سی تی اسکن چیست و چه مزایایی دارد؟

یکی از تکنیک‌های تصویربرداری پزشکی، سی تی اسکن است که از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن استفاده می‌کند.

سی تی اسکن تصاویر باکیفیت‌تری از جزئیات را برای مشکلات استخوان و مفصل ارائه می‌دهد و به‌ویژه برای تشخیص شکستگی استخوان، تومور و سایر ناهنجاریها مفید است.

سی تی سریع‌ است و می‌تواند تصاویری از بافت‌ها، اندام‌ها و ساختار اسکلتی ارائه دهد.

ام آر آی چیست و چه مزایایی دارد؟

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی یک تکنیک تصویربرداری پزشکی است که از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن استفاده می‌کند.

MRI به ویژه برای تصویربرداری از بافت‌های نرم مانند مغز، نخاع، مفاصل و سایر مناطقی که استخوان دید را مخفی نمی‌کند مفید است. از آنجایی که از اشعه یونیزان استفاده نمی‌کند، در برخی بیماران، جایگزین ایمن‌تری برای سی تی اسکن در نظر گرفته می شود.

ام ار ای در مقایسه با سی تی اسکن، تصویر برداری از بافت نرم سطح باکیفیت‌تری از جزئیات را ارائه می‌دهد و آن را برای برخی تصویربرداری‌ها مانند ام اس و انواع خاصی از سرطان مناسب‌تر می‌کند.

فرق سی تی اسکن و ام آر آی چیست؟

تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی چیست؟

اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی) هر دو از مهمترین روش‌های تصویربرداری پزشکی هستند. از این روش‌‌ها برای تشخیص و بررسی طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

برای انتخاب مناسب بین این دو روش، مهم است که از فرق سی تی اسکن و ام آر آی مطلع شوید.

تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی از نظر تشخیص بیماری

اگر بخواهیم تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی از نظر تشخیص بیماری بررسی کنیم، سی تی اسکن به ناهنجاری‌های استخوانی و ام آر آی به ناهنجاری‌های بافت نرم حساس‌تر است.

روش تصویر برداری سی تی اسکن از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن استفاده می کند. تصاویر در این روش، سطح بالایی از جزئیات را در مورد مشکلات استخوان و مفاصل نشان می‌‌دهند. سی تی به ویژه برای تشخیص شکستگی استخوان، تومور و سایر ناهنجاری‌ها در استخوان‌ها و مفاصل مفید است.

از سوی دیگر، ام ار ای از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از بدن استفاده می‌کند. ام آر آی به ویژه برای تصویربرداری از بافت نرم مانند مغز و نخاع و همچنین عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها مفید است. پزشک با استفاده از تصویر ام آر آی می‌تواند تصاویر دقیقی از اندام‌های داخلی و رگ‌های خونی در اختیار داشته باشد.

فرق سی تی اسکن و ام آر آی از نظر مناسب بودن برای بیماران

بررسی فرق سی تی اسکن و ام آر آی از منظر مناسب بودن برای بیماران باید با مشورت و نظارت پزشک انجام شود.

به طور کلی روش سی تی اسکن بهترین انتخاب برای بیمارانی است که نیاز به تشخیص سریع دارند، در حالی که ام آر آی برای بیمارانی که نیاز به دید دقیق از بافت‌های نرم دارند، بهتر است.

اسکن سی تی سریع‌تر از ام آر آی است و معمولاً در مورد مشکلات استخوان و مفاصل، جزئیات بالاتری را ارائه می‌دهد. تصویر برداری به روش سی تی اسکن به طور گسترده‌تری برای بیماران در دسترس است و در مراکز بیشتری یافت می‌شود.

از سوی دیگر، ام ار ای جایگزین ایمن‌تری برای سی تی اسکن هست زیرا در این روش از تابش اشعه ایکس استفاده نمی‌شود.

تفاوت سی تی اسکن با ام آر آی از نظر عوارض و خطرات احتمالی

هر دو روش، در هنگام استفاده خطراتی را به همراه دارند. خطرات بر اساس نوع تصویربرداری و همچنین نحوه انجام تصویربرداری است.

خطرات احتمالی و عوارض سی تی اسکن

  • روش تصویر برداری سی تی برای زنان باردار مناسب نیست، زیرا اشعه به جنین در حال رشد آسیب می‌رساند. در این روش از پرتوهای یونیزان استفاده می‌شود که در طول زمان خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش می‌دهد و این خطر به ویژه در زنان باردار که به این نوع پرتوها حساس هستند، بیشتر است.
  • در حالی که دوز تشعشع از سی تی اسکن نسبتاً کم است، تصویر‌برداری مکرر یا غیر‌ضروری می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

عوارض و خطرات احتمالی ام آر آی

  • برخی از افراد ممکن است عوارض ام آر آی همانند درد یا ناراحتی ناشی از ایمپلنت‌ در بدن را تجربه کنند. در صورت داشتن ایمپلنت مانند مفاصل و چشم مصنوعی، آی یو دی و یا ضربان ساز حتماً پیش از انجام این روش با پزشک خود مشورت کنید.
  • صداهای بلندی که توسط دستگاه تولید می‌شود، می‌تواند اذیت کننده باشد و باعث آسیب شنوایی در برخی افراد شود.
  • بعضی از افراد ممکن است افزایش دمای بدن را در طول MRI طولانی تجربه کنند که ممکن است ناراحت کننده باشد.
  • ممکن است بعضی افراد در داخل دستگاه ام آر آی، کلاستروفوبیا(تنگناهراسی) یا اضطراب را تجربه کنند.

انتخاب بین ام آر آی و سی تی اسکن

انتخاب بین این دو روش تصویربرداری با توجه به فرق سی تی اسکن و ام آر آی باید توسط پزشک انجام شود. پزشک شما بهترین روش تصویربرداری را بر اساس سابقه پزشکی، علائم و تشخیص بیماری شما انتخاب می‌کند.

انجام سی تی اسکن و ام آر آی در مرکز تصویر برداری صدر

وقتی پای سلامتی شما در میان است، می‌توانید به مجتمع پزشکی صدر اعتماد کنید. متخصصان ام آر آی و سی تی اسکن مرکز تصویربرداری صدر با بهره‌گیری از جدیدترین تجهیزات، خدمات تصویربرداری را با بهترین کیفیت برای تشخیص و درمان دقیق به شما ارائه می‌کند.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

درباره ام آر آی سینه بیشتر بدانید

درباره ام آر آی سینه بیشتر بدانید

ام آر آی سینه یا همان ام آر ماموگرافی، از دستگاه MRI برای تولید تصاویر دقیق از بافت پستان استفاده می‌کند. ازآنجایی‌که می‌تواند ناهنجاری‌هایی را که ماموگرافی یا سونوگرافی سینه نمی‌توانند تشخیص دهند را شناسایی کند؛ برای غربالگری زنانی ‌که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستند، یک روش مطلوب محسوب می‌شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید