سی تی اسکن ریه برای بیمار کرونایی چه زمانی لازم است؟
تصویر سی تی اسکن ریه

ریه یکی از اعضای حیاتی بدن است که در صورت مبتلا شدن فرد به بیماری کرونا، بیشترین آسیب را می‌بیند و افرادی که علائم متوسط و بالای بیماری کرونا را دارند برای پیشگیری از آسیب های جدی باید سی تی اسکن ریه انجام دهند.

بیماری کرونا چه عوارضی دارد؟

کووید 19، نوع جهش یافته ویروس‌های خانواده کرونا است که بیشتر از همه دستگاه تنفسی بیمار را درگیر کرده و فرد را با کمبود اکسیژن مواجه می‌کند. اختلال در روند تأمین اکسیژن بدن می‌تواند فرد را دچار مشکلاتی نظیر خستگی زودرس، فراموشی، سردرد، سرگیجه، تنگی نفس و کاهش سطح هوشیاری کند. در صورت تداوم کمبود اکسیژن، حیات بیمار به خطر افتاده و حتی می‌تواند منجر به مرگ او شود.

با توجه به جهش‌های جدید ایجاد شده در کرونا ویروس و شیوع گسترده آن نیاز است اطلاعات بیشتری درباره تأثیر بیماری کووید ۱۹ بر ریه داشته باشید تا در صورت مشاهده علائم بتوانید در زمان مناسب به مرکز سی تی اسکن در تهران و شهرستان ها مراجعه کنید.

چه زمانی باید سی تی اسکن ریه انجام داد؟

افرادی که علائم متوسط و شدید بیماری کرونا را دارند و علائم بیماری در آنها به نحوی است که به نظر می‌رسد قسمت تحتانی ریه درگیر شده، حتماً باید سی تی اسکن ریه را با نظر پزشک انجام دهند. چنانچه فرد علائم کووید ۱۹ (علائم تنفسی) را داشت، اما جواب آزمایش PCR او منفی بود باز هم نیاز است که برای بیمار سی تی اسکن انجام شود، زیرا تنها راه اثبات ابتلای فرد به کووید ۱۹ انجام سی تی اسکن است. انجام سی تی اسکن در سالمندان بسیار حائز اهمیت است زیرا احتمال دارد سالمندان تنگی نفس را حس نکنند، اما با کمبود اکسیژن مواجه باشند.

بنابراین چنانچه فرد در این رده سنی اختلال سطح هوشیاری یا حالت گیجی و منگی داشت و پزشک به ابتلای او به کووید ۱۹ شک پیدا کرد، انجام سی تی اسکن برای این فرد الزامی است. حتی بسیاری از سالمندان مبتلا به کرونا ممکن است با علائم عروقی یا مغزی به بیمارستان مراجعه کنند که در این حالت نیز باید سی تی اسکن برای آنها انجام شود.

برخی بیماران دارای علائم کمبود اکسیژن بدون علامت هستند که در این حالت فرد احساس تنگی نفس ندارد، اما سطح اکسیژن او پایین است. در این حالت حتماً باید سطح اکسیژن اندازه‌گیری شود، زیرا ممکن است اشباع اکسیژن بیمار بسیار پایین باشد اما او علامتی نداشته باشد؛ در این صورت کمبود اکسیژن خطر مرگ را برای بیمار دارد. این خبر که کرونا به ناگهانی فردی را به کام مرگ می‌کشد، معمولاً درست نیست، زیرا کمبود اکسیژن وجود داشته اما بیمار آن را احساس نکرده است.

چگونه می‌توان مرگ و میر ناشی از کرونا را در مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای کاهش داد؟

به طور کلی دو نوع علامت برای بیماری کووید ۱۹ وجود دارد، علامت‌های عینی و علامت‌های اسمی که برخی بیماران هر دو علامت را دارند. به طور مثال بیمار تنگی نفس دارد و کمبود اکسیژن او نیز قابل اثبات است. در بعضی افراد مثل کودکان و سالمندان، علامت عینی کم است و شخص از تنگی نفس شاکی نیست اما کمبود اکسیژن قابل توجهی دارد که این مسئله حیات او را به خطر می‌اندازد و باید حتماً تست‌های عینی انجام شود.

باید توجه داشت که در حال حاضر هر نوع سرماخوردگی می‌تواند کرونا باشد، مگر خلاف آن ثابت شود. بنابراین برای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل سالمندان، مبتلایان به فشار خون و یا دیابت باید حتماً دقیق‌تر بررسی شده و میزان اکسیژن آنها بررسی شود تا مرگ و میر ناشی از کرونا در این افراد کاهش پیدا کند. در مقالات منتشر شده در مورد کووید ۱۹، اطلاعات درباره شرایط و زمان مراجعه برای انجام سی تی اسکن هر روز و هر هفته در حال تغییر است، اما به طور کلی باید گفت که پیشگیری مهم‌تر از درمان است و ارزیابی سریع بیماران بسیار ضرورت دارد.

برای انجام سی تی اسکن ریه به صورت شبانه روزی و با وقت قبلی، می توانید به مجتمع پزشکی صدر، مرکز تصویربرداری شمال تهران مراجعه کنید.

منبع: ایمنا

برچسب‌ها: سی تی اسکن

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه ها

یک دیدگاه بنویسید