درباره کاربرد نوار عصب و عضله در تشخیص درد بیشتر بدانید
کاربرد نوار عصب و عضله در تشخیص درد

کاربرد نوار عصب و عضله در تشخیص درد

هنگامی‌که یک بخشی از بدن شما برای مدت طولانی درد می‌گیرد و مطمئن نیستید چه چیزی باعث بروز آن شده است، مهم است که آزمایش‌های تشخیصی مناسب را انجام دهید. نوار عصب و عضله یک ابزار تشخیصی است که برای تشخیص مشکلات عصبی عضلانی که باعث درد، سوزن‌سوزن شدن، ضعف و اسپاسم می‌شوند، استفاده می‌شود.

در واقع نتایج آن می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد سلامت نورون‌های حرکتی و عملکرد ماهیچه‌ها ارائه دهد.

اصولاً نورون‌های حرکتی بدن شما سیگنال‌های الکتریکی تولید می‌کنند و ماهیچه‌ها در پاسخ به آن منقبض می‌شوند. با توجه به اینکه این آزمایش قادر خواهد بود نحوه پاسخ عصبی عضلانی بدن شما به تحریک را تشخیص دهد، از آن برای تشخیص محل و علت بروز درد نیز استفاده می‌شود.

انواع تست نوار عصب عضله برای تشخیص درد

بدن دارای عملکردی شبیه به یک مولد الکتریکی است و به کمک امواج الکتریسیته بین مغز و دیگر اندام‌های بدن انتقال پیام انجام می‌دهد. به‌همین‌دلیل، هر نوع اختلال در عملکرد عصب‌های بدن (مثلا به شکل بروز درد)، به‌وسیله نوار عصب عضله قابل تشخیص است.

از انواع تست نوار عصب عضله برای تشخیص درد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطالعه هدایت عصبی (NCV)

برای انجام این تست معمولاً ابتدا الکترودها روی سطح پوست ناحیه دردناک قرار می‌گیرند. بدین ‎شکل سرعت واکنش عضلات شما به سیگنال‌های الکتریکی نورون‌های حرکتی اندازه‌گیری می‎شود.

برای بررسی وجود اختلال در عصب و تشخیص علت و محل دقیق بروز درد، نتایج به‌‎صورت امواج یا نمودار در دستگاه مخصوص ثبت می‌شوند. در نهایت این نتایج با نتایج آزمایش سمت سالم بدن شما مقایسه می‌شوند.

الکترومیوگرافی (EMG)

اگر لازم باشد، در مرحله بعد یک سوزن ظریف از طریق پوست شما به داخل عضله وارد می‌شود. تا نحوه فعالیت الکتریکی عصبی عضلانی ناحیه مورد نظر دقیق بررسی و مقایسه شود.

می‌توان روی کاربرد نوار عصب و عضله برای تشخیص درد ناشی از دیسک گردن، دیسک کمر، سیاتیک، درگیری اعصاب و انواع سردردها حساب باز کرد.

کاربرد نوار عصب و عضله در تشخیص درد

تست نوار عصب عضله برای تشخیص سردرد

در اغلب سردردها، التهاب مغز باعث فشار روی اعصاب می‌شود. به‌همین‌دلیل، انواع سردرد علائم تقریبا مشابهی دارند و تشخیص دقیق محل و علت بروز آن‌ها مهم است.

مطالعه هدایت عصبی و نوار مغزی می‌توانند کمک زیادی به تشخیص نوع سردرد کند.

یکی از مهم‌ترین کاربرد نوار عصب و عضله برای تشخیص سردرد، افتراق سردرد تنشی به دلیل اختلالات عملکرد مفصل گیجگاهی فک پایین با سردرد میگرن است.

کاربرد نوار عصب و عضله برای تشخیص کمردرد

اگرچه کمردرد به دلایل مختلفی مانند آرتروز، بیرون‌زدگی دیسک، تخریب مهره‌های کمر، گرفتگی عصب سیاتیک، تنگی کانال نخاعی، اسپاسم عضلات و اضافه وزن رخ می‌دهد، اما علائم اکثر آن‌ها مشابه و به‌صورت گزگز، ضعف، درد عضلانی و گرفتگی ناحیه کمر است.

در این شرایط، انجام هر دو نوع تست نوار عصب عضله می‌تواند به تشخیص نوع کمردرد و منشا اصلی بروز درد کمک کند.

تست نوار عصب عضله برای تشخیص آرتروز و دیسک

اگرچه آرتروز می‌تواند مفاصل نواحی مختلف بدن را درگیر کند، اما آرتروز زانو و گردن جز شایع‌ترین موارد هستند. دیسک‏های گردن و کمر نیز جز آسیب‌پذیرترین اعضای سیستم اسکلتی عضلانی هستند.

نکته قابل توجه این است که درد آرتروز یا دیسک جز دردهای منتشره است و می‌تواند نواحی اطراف خود را نیز درگیر کند.

اغلب پزشکان از کاربرد نوار عصب و عضله برای تعیین علت و محل دقیق درگیری عصبی و بررسی وضعیت سیگنال‌دهی عضلات درگیر استفاده می‌کنند.

کاربرد نوار عصب و عضله برای تشخیص دردهای دیگر

علاوه‌بر تشخیص درد دست، درد پا، سردرد، کمردرد و درد گردن، می‌توان از نوار عصب عضله برای تشخیص درد ام اس نیز استفاده کرد.

اگر بخشی از بدن شما بی‌حس شده است یا علائمی از بیماری ام اس در وجود خود مشاهده می‌کنید. کافی است که در اولین فرصت یک تست نوار عصب انجام دهید.

البته قابل ذکر است که با این تست صرفا امکان تشخیص مشکلاتی که بر اثر ام اس به وجود آمده‌اند فراهم می‎شود. نمی‌توان به کمک آن خود بیماری ام اس را تشخیص داد.

مراجعه به بهترین مرکز نوار عصب و عضله و کلینیک درد

اصولاً این تست باید توسط پزشک متخصص درد و توانبخشی یا فیزیوتراپیست متخصص انجام شود. هرگونه بی‌دقتی در روند الکترومیوگرافی می‌تواند باعث آسیب عصبی شود.

با مراجعه به بهترین کلینیک درد تهران واقع در مجتمع پزشکی صدر می‌توانید همزمان در مرکز نوار عصب عضله و کلینیک درد مجتمع، از بهترین و به‌روزترین تجهیزات و کادر حرفه‌ای بهره مند شوید.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

فیبروز کبدی چیست؟

فیبروز کبدی چیست؟

فیبروز کبدی وضعیتی است که با تجمع بیش از حد بافت هم‌بند فیبری (بافت اسکار) در کبد مشخص می‌شود. با گذشت زمان، فیبروز کبدی می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی‌تر کبدی مانند سیروز کبدی و سرطان کبد شود.

درباره پارگی لابروم شانه بیشتر بدانید

درباره پارگی لابروم شانه بیشتر بدانید

اگرچه گروهی از عضلات و تاندون‌ها به نام روتاتور کاف، به لابروم کمک می‌کنند تا بازو در همه جهات بچرخد؛ اما حرکات مکرر و آسیب شدید به این ساختار، می‌تواند منجر به پارگی لابروم شانه شود که اغلب با درد شدیدی همراه است.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید