جراحی لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟
جراحی لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی

از جمله بیماری‌های رایج زنان می‌توان به کیست تخمدان یا فیبروم های رحمی اشاره کرد که برای درمان این مشکلات باید از روش جراحی استفاده کرد. اما بهتر است برای انجام این جراحی از روش‌های پیشرفته و نیمه تهاجمی استفاده کنید. زیرا این جراحی‌های نیمه تهاجمی دارای عوارض کمتری هستند و همین طور دوره نقاهت آن‌ها بسیار کوتاه‌تر است.

جراحی لاپاراسکوپی رحم را می‌توان یکی از این روش‌ها دانست که پزشک با کمک دوربین بسیار کوچکی که از طریق برش‌های ایجاد شده وارد حفره شکمی می‌شود، می‌تواند به راحتی اعضای مختلف داخل شکم را مشاهده کند. پزشک متخصص این جراحی را با کمک تجهیزات پیشرفته در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می‌دهد. همچنین یکی دیگر از این روش‌ها هیستروسکوپی است که برای درمان مشکلات داخل رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله قصد داریم در مورد جراحی لاپاراسکوپی و هیتروسکوپی توضیحاتی را ارائه دهیم اما رعایت این نکته ضروری است که انجام این جراحی‌ها و توصیه‌های لازم در مورد آن باید با نظر پزشک متخصص زنان و با توجه به مشکل شما صورت بگیرد. برای معاینه زیر نظر بهترین پزشکان متخخص زنان می‌توانید به کلینیک زنان مجتمع پزشکی صدر مراجعه کنید.

لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی چیست؟ 

به طور کلی لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی از جمله مهم‌ترین مراحل درمانی برای تشخیص ناباروری در زنان و همین طور مشکلات رایجی همچون فیبروم رحمی، چسبندگی رحمی، آندومتریوز و … می‌باشد. در واقع این روش‌ها موجب بهبودی سریع‌تر بیمار می‌گردند و عوارض بسیار کمی را به همراه دارند.

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟ 

جراحی لاپاراسکوپی از روش‌های نیمه تهاجمی برای تشخیص مشکلات رحمی همچون عفونت‌های دستگاه تناسلی، عفونت‌های دستگاه گوارشی و کیست فیبروم است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این جراحی آن است که پزشک به سادگی بافت اضافی را از داخل رحم حذف می‌کند.

پزشک برای جراحی لاپاراسکوپی ابتدا چند برش کوچک ایجاد می‌کند تا از طریق برش‌های ایجاد شده جراحی را انجام دهد. به همین دلیل است که این روش را به عنوان یک جراحی نیمه تهاجمی می‌دانند. همچنین این جراحی در زمان کوتاهی انجام می‌‌شود و نیاز به بیهوشی نیز ندارد. به همین دلیل است که جراحی لاپاراسکوپی را یک عمل سرپایی می‌دانند و بیمار می‌تواند پس از پایان عمل و گذشت چند ساعت به منزل بازگردد. 

جراحی لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی

نحوه انجام جراحی لاپاراسکوپی: 

در این روش لوله کوچکی به نام لاپاراسکوپ وارد حفره شکمی می‌شود. این لوله از طریق برش‌های ایجاد شده وارد می‌گردد. پس از آن برای دید بهتر پزشک گاز دی اکسید کربن داخل حفره شکمی تزریق خواهد شد. در مرحله بعد تجهیزات جراحی نیز از طریق برش‌هایی که بر روی شکم ایجاد شده است وارد حفره شکمی می‌گردند و مشکل ایجاد شده به راحتی برطرف خواهد شد. 

جراحی هیستروسکوپی چیست؟ 

همان طور که گفته شد هیستروسکوپی روش عالی برای بهبودی بعضی از مشکلات رحمی مانند فیبروم رحم و اندومتریوز است. هیستروسکوپی از جمله روش‌های درمانی مشکلات رحمی است که برای رفع ناباروری مورد استفاده قرار می‌‎گیرد. این روش را یک جراحی غیر تهاجمی می ‌دانند. در این جراحی پزشک یک لوله بسیار نازک به نام هیستروسکوپ را وارد رحم می‌کند. جالب است بدانید این جراحی همانند لاپاراسکوپی نیازی به بیهوشی ندارد و تحت بی حسی انجام می‌شود.

در یک توضیح ساده تر می‌توان گفت در انتهای لوله دستگاه دوربینی قرار دارد که پزشک بتواند داخل لوله های فالوپ و همچنین رحم را مشاهده کنند. در صورت بروز بافت اضافی پزشک اقدام به برداشت آن می‌کند. این کار موجب شده تا لوله فالوپ باز گردد و مشکل ناباروری به دلیل بسته بودن لوله فالوپ، درمان شود. 

نحوه جراحی هیستروسکوپی: 

برای انجام جراحی هیستروسکوپی ابتدا به بیمار بی حسی زده می‌شود تا در هنگام انجام عمل هیچ گونه دردی احساس نکند. پس از آن دستگاه هیستروسکوپ از طریق دهانه رحم وارد لوله رحمی می‌گردد. تفاوت جراحی هیستروسکوپی و جراحی لاپاراسکوپی در این جا مشخص می‌‌شود. زیرا در لاپاراسکوپی برای وارد کردن دستگاه برش‌های کوچکی ایجاد می ‌گردد. اما در این روش نیازی به برش وجود ندارد. سپس پزشک با کمک نوری که در ابتدای هیستروسکوپ وجود دارد داخل رحم را مشاهده می ‌کند و در صورت نیاز به برداشت بافت اضافی و رفع مشکل اقدام به این کار می‌کند. 

زمان انجام جراحی لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی: 

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چه زمانی از جراحی لاپاراسکوپی و چه زمانی از جراحی هیستروسکوپی استفاده می‌ شود؟

معمولاً زمانی که بیمار دچار آندومتریوز، کیست تخمدان‌ها یا فیبروم‌های رحمی باشد، پزشک برای درمان از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می‌کند. همچنین برای درمان مشکلاتی مانند چسبندگی رحمی، التهابات لگن و ناباروری در زنان نیز از این جراحی استفاده خواهد شد.

اما اگر بیمار دچار خونریزی بسیار زیاد باشد و نتوان این مشکل را با داروها درمان کرد باید از عمل هیستروسکوپی استفاده شود. همچنین خانم‌هایی که در دوران یائسگی دچار خونریزی می‌گردند یا سقط جنین مکرر دارند نیز باید از هیستروسکوپی جهت درمان استفاده کنند. در موارد دیگر از این روش برای درمان آندومتریوز، فیبروم های رحمی، اختلالات رحمی همچون رحم دو شاخه و… از جراحی هیستروسکوپی استفاده خواهد شد.

البته باید توجه داشته باشید که برای مشخص کردن این موضوع که کدام جراحی برای شما مناسب است باید به بهترین کلینیک زنان و نازایی نزدیک خود مراجعه کنید تا متخصص زنان با معاینه وضعیت شما ابتدا دلیل بروز بیماری مشخص شود و سپس درمان آغاز گردد.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید