علائم هشداردهنده سرطان سینه چیست؟
علائم هشداردهنده سرطان سینه

سرطان سینه اغلب با به وجود آمدن توده همراه است، اما با این حال علائم سرطان سینه بسته به نوع سرطان متفاوت خواهد بود. بدن هنگام مواجه با چنین مشکلی علائم هشداردهنده خاصی تولید می‌کند که آشنایی با این علائم بسیار مهم است. زیرا اگر به‌موقع تشخیص داده شود خطر جدی سلامت شما را تهدید نخواهد کرد و روند درمان نیز برای شما راحت‌تر سپری خواهد شد.

علائم هشداردهنده سرطان سینه

در ادامه همراه ما باشید تا با مهم‌ترین علائم هشداردهنده سرطان سینه آشنا شوید.

ترشحات نوک سینه

برای خانم‌هایی که شیر نمی‌دهند، مشاهده ترشحات نوک سینه نگران‌کننده است. البته این بدان معنا نیست که هر ترشحی نشان‌دهنده سرطان سینه باشد. توصیه ما به شما این است که درصورت مشاهده ترشحات سینه با پزشک خود مشورت کنید تا آزمایش‌های لازم انجام شود.

ترشحات نرمال معمولاً در هر دو نوک سینه اتفاق می‌افتند و اغلب زمانی‌که نوک سینه‌های خود را فشار دهید این ترشحات را می‌بینید. البته توصیه می‌شود هیچگاه به‌طور مکرر نوک سینه‌های خود را فشار ندهید، زیرا این کار می‌تواند درصورت وجود مشکل آن را بدتر کند.

ترشحات معمولا به رنگ شفاف، زرد، سفید یا سبز هستند که متخصص بعد از انجام بررسی و معاینه‌های لازم طبیعی بودن (فیزیولوژیک) یا غیرطبیعی بودن (پاتولوژیک) آن‌ها را تشخیص می‌دهد. اما دقت داشته باشید که ترشحات خونی از نوک سینه هیچوقت طبیعی نیستند و باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علائم هشداردهنده سرطان سینه

تو رفتگی نوک سینه

از دیگر علائم سرطان پستان باید به تو رفتگی نوک سینه اشاره کنیم. البته سرطان تنها دلیل ایجاد این گودی در بافت سینه نیست و گاهی‌اوقات بنا به دلایل دیگر چنین تغییری ایجاد می‌شود.

حال اگر شما علاوه‌بر تو رفتگی نوک سینه علائم دیگری چون قرمزی و گرم شدن نوک سینه را مشاهده کردید، حتماً نسبت به انجام چکاپ‌های لازم اقدام کنید، زیرا این موارد ممکن است نشان‌دهنده سرطان باشند.

تغییر ناگهانی سایز سینه

تغییر سایز ناگهانی سینه‌ها از دیگر علائم سرطان سینه در دختر و خانم‌ها است. اگر این مشکل با علائم دیگری ظاهر شد؛ فوراً به پزشک مراجعه کنید.

همچنین باید گفت خانم‌هایی که تجمع بافت چربی در سینه‌های آن‌ها زیاد است؛ بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

توصیه‌ی ما به شما این است که ظاهر سینه‌ی خود را به‌خوبی بررسی کنید تا درصورت بروز هرگونه تغییر بتوانید آن را تشخیص دهید.

ایجاد جوش و زخم اطراف نوک سینه

در بسیاری از مواقع اطراف سینه‌ی خانم‌ها جوش‌های ریز و قرمز ایجاد می‌شود که این موضوع در اغلب مواقع طبیعی است و منشا دیگری دارد. اما گاهی‌اوقات ممکن است شما متوجه جوش‌های ریز و قرمز و همچنین زخم‌های کوچک در اطراف نوک سینه خود شوید.

اگر متوجه چنین مشکلی شدید و زخم‌ها و جوش‌ها با درد و التهاب همراه بودند، به متخصص مراجعه کنید. پس از مراجعه به پزشک آزمایش و معاینات لازم صورت می‌گیرد و علت این علائم مشخص می‌شود.

دیگر علائم شایع سرطان سینه

تاکنون شما را با اصلی‌ترین علائم سرطان سینه در دختر و خانم ها آشنا کردیم، اما لازم است بدانید که این عارضه علائم دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن پوست سینه
  • احساس سوزش و خارش
  • تغییر رنگ پوست سینه
  • متورم شدن غدد لنفاوی
  • ایجاد بثورات پوستی مانند اگزما

درد های سرطان سینه

بدون‌شک تمام خانم‌ها حداقل برای یک بار درد سینه را تجربه کرده‌اند، اما باید گفت این درد در خانم‌ها به‌ویژه در دوران قاعدگی طبیعی است. به همین دلیل درد سینه را نمی‌توان به‌طور 100% از علائم سرطان پستان دانست.

اما درد سرطان سینه چه نوع دردی است و چه زمان باید نسبت به این درد حساس شد؟

اگر درد ادامه‌دار شد و با گذشت زمان شدت آن افزایش پیدا کرد؛ باید آن را جدی بگیرید.

همچنین ممکن است علاوه‌بر درد سرطان سینه دیگر علائم ذکر شده را نیز داشته باشید که این مورد می‌تواند زنگ خطری برای شما باشد. البته می‌توانید با انجام برخی معاینات در منزل تاحدودی متوجه شوید که آیا مشکل جدی وجود دارد یا خیر!

تست در منزل علائم سرطان سینه

  1. روی یک سطح صاف به پشت دراز بکشید؛ در این حالت بافت سینه گسترش پیدا می‌کند و نازک‌تر می‌شود. بنابراین شما می‌توانید به راحتی سینه‌ها را معاینه کنید. در این حالت اگر توده، برآمدگی یا … باشد مشخص خواهد شد.
  2. زمانی‌که در حمام هستید، سینه‌ها و انگشتان خود را با صابون کفی کنید. در ادامه بافت سینه را معاینه کنید؛ در این حالت انگشت‌ها راحت‌تر روی پوست سر می‌خورند و اگر مشکلی وجود داشته باشد، مشخص خواهد شد.
  3. به سطوح مختلف سینه خود فشار ملایمی وارد کنید. اگر با وارد شدن فشار هر یک از علائم سرطان سینه را حس کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  4. روبروی یک آینه قرار گیرید و سینه‌های خود را از نظر ظاهری معاینه کنید. در ادامه بازوهای خود را به سمت بالا ببرید و دوباره به ظاهر سینه‏ها نگاه کنید. هردو سینه‌ی شما باید از نظر ظاهری مشابه باشند، در نتیجه اگر هرگونه تغییر، تورم، زخم و … را مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

چه موقع باید به مرکز ماموگرافی رجوع کرد؟

باید با انجام معاینات و غربالگری‌های زودهنگام این مشکل را کنترل کنید. ماموگرافی از اصلی‌ترین روش‌ها برای تشخیص این مشکل است و اگر شما به موقع برای انجام این تست مراجعه کنید، می‌توانید شانس درمان موفقیت‌آمیز خود را افزایش دهید.

در رابطه با بهترین زمان برای انجام ماموگرافی، پیشنهاد ما به شما یک هفته پس از پایان دوران قاعدگی است. سینه‌ها در این بازه زمانی نرمال‌ترین وضعیت را دارند و شما هنگام انجام معاینه اذیت نخواهید شد.

برای انجام این درمان متخصص هر یک از سینه‌های شما را روی یک صفحه اشعه ایکس قرار می‌دهد و سپس مرحله کمپرس سینه را شروع می‌کند. این مرحله تا جایی که سینه‌های شما صاف شوند ادامه پیدا خواهد کرد.

پس از انجام مامو، یک تصویر واضح از سینه و بافت آن به‌دست می‌آید که متخصص می‌تواند با استفاده از آن هرگونه مشکلی را ببیند.

در رابطه با عوارض ماموگرافی نیز نگران نباشید، زیرا هنگام انجام آن بدن شما مقدار کمی از اشعه ایکس را دریافت می‌کند که این مقدار اشعه ایکس عوارض جدی به همراه ندارد.

البته اگر باردار یا شیرده هستید، حتماً این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

مجتمع پزشکی صدر؛ بهترین مرکز ماموگرافی شمال تهران

اگر برای انجام ماموگرافی به دنبال یک مرکز مجهز و پیشرفته هستید، ما به شما مرکز ماموگرافی صدر را پیشنهاد می‌دهیم. این مجموعه که در سال 1400 افتتاح شده است، از بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات استفاده می‌کند و بهترین خدمات را با بهترین کیفیت به بیماران ارائه می‌دهد. همچنین این مجموعه با بیمه‌های مختلفی قرارداد دارد و همین موضوع به کاهش هزینه‌های شما کمک می‌کند.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

غربالگری سرطان سینه یا پستان چیست؟

غربالگری سرطان سینه یا پستان چیست؟

در طی غربالگری سرطان سینه، بافت پستان به خوبی بررسی و هرگونه علامت مشکوک گزارش می‌شود. بدین‌شکل، نه تنها روند درمان آسان‌تر می‌شود بلکه طول عمر بیمار نیز افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به جزئیات بیشتری از نحوه انجام غربالگری سرطان سینه در تهران اشاره خواهیم کرد.

عوارض ماموگرافی چیست؟

عوارض ماموگرافی چیست؟

اگر تصمیم به انجام آزمایش ماموگرافی دارید، آیا از عوارض ماموگرافی و خطرات احتمالی ناشی از آن اطلاع دارید؟ برای آگاهی از پاسخ این پرسش با ما همراه باشید!

چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

برخی از مراکز از جمله کالج متخصصان زنان و زایمان، کلینیک مایو و شبکه ملی جامع سرطان آمریکا، توصیه می‌کنند که زنان 40 ساله و بزرگتر باید هر 1 تا 2 سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. درحالی‌که انجمن سرطان آمریکا غربالگری منظم را از سن 45 سالگی به بعد توصیه می‌کند.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید