ایمپلنت دندان چیست؟ مزایا، عوارض، هزینه و مراحل انجام
ایمپلنت دندان

اگر بیماری لثه، پوسیدگی یا آسیب شدید به دندان باعث از دست دادن یک یا چند عدد از دندان‌های شما شده است، در این شرایط مجبور هستید از پروتز دندان یا ایمپلنت دندان برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده کنید. ازآنجایی‌که پروتز دندان به‌راحتی از فک جدا می‌شود، امروزه اغلب افراد تمایل بیشتری به ایمپلنت دندان یا همان کاشت دندان مصنوعی دارند. برای آشنایی بیشتر در مورد مزایا و عوارض ایمپلنت دندان، هزینه و قیمت ایمپلنت، شرایط، اقدامات لازم و کلی نکات مهم دیگر در مورد این روش حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

اصولاً ایمپلنت‌های دندانی به کمک یک سری عمل‌های جزئی در استخوان فک قرار می‌گیرند. معمولاً این روش تهاجمی دردناک نیست زیرا با بی‌حسی عمومی یا موضعی انجام می‌شود.

تنها در شرایطی ممکن است بعد از گذشت 7 تا 10 روز از جراحی عوارضی مانند التهاب، درد و ناراحتی در چانه، گونه‌ها یا زیر چشم‌ها ادامه یابد که این کار توسط یک تیم دندانپزشکی غیرحرفه‌ای انجام شده باشد؛ چراکه این شرایط نشان‌دهنده نصب نامناسب ایمپلنت یا بروز عفونت و وضعیت بحرانی لثه و استخوان فک است.

بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران در مجتمع پزشکی صدر، برای انجام ایمپلنت دندان از مرغوب‌ترین مواد استفاده می‌کند. با برخورداری از حرفه‌ای‌ترین دندانپزشکان متخصص و تجهیزات پیشرفته و قیمت مناسب می‌توانید از این فرصت برای کاشت دندان مصنوعی خود استفاده کنید.

ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان

اگرچه روشی گران‌قیمت و پرهزینه محسوب می‌شود، اما با وجود مزایای زیر واقعا ارزش انجام دادن را دارد.

بهبود ظاهر صورت

اصولا ظاهر ایمپلنتهای دندانی شبیه دندان‌های طبیعی است. در نتیجه می‌توانید تا آخر عمر از ظاهر لبخند خود لذت ببرید و مطمئنا این مسئله روی افزایش اعتماد‌به‌نفس و عزت نفس شما تاثیر زیادی دارد.

بهبود قدرت کلام

ایمپلنت دندان این زمینه را برای شما فراهم می‌کند که مانند قبل به‌خوبی از زبان و دندان‌های خود برای ایجاد آوا و صحبت کردن استفاده کنید.

تسهیل و بهبود روند غذا خوردن

ایمپلنت‌ها به‌راحتی می‌توانند نقش دندان‌های طبیعی را در جویدن و بلع غذا ایفا کنند و به شما این امکان را بدهند که با اطمینان و بدون درد غذای مورد علاقه خود را بخورید؛ کاملا برعکس پروتزهای دندان که مدام در حین غذا خوردن یا صحبت کردن جابه‌جا می‌شوند یا می‌لغزند.

تقویت سلامت دهان و دندان

برای کاشت دندان مصنوعی نیازی به کوچک کردن سایر دندان‌ها نیست. در نتیجه دندان‌های مجاور دست‌نخورده باقی می‌مانند و در درازمدت سلامت آن‌ها حفظ می‌شود.

ازآنجایی‌که میله تیتانیوم موجود در ایمپلنت‌ با استخوان فک شما ترکیب می‌شود، ایمپلنت‌ نمی‌لغزد، صدا ایجاد نمی‌کند یا به استخوان فک آسیب نمی‌رساند.

نکته قابل توجه دیگر این است که بعد از ایمپلنت دندان امکان دسترسی به فضای بین‌دندانی در حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن برای رعایت بهداشت دهان و دندان وجود دارد.

دوام بالا

این اطمینان را به شما می‌دهیم که ایمپلنت‌های دندانی مستحکم و بسیاری از آن‌ها مادام‌العمر همراه شما هستند. البته مراقبت خوب از آن‌ها نیز در افزایش طول عمر موثر است.

آیا همه افراد کاندیدای مناسبی برای انجام تکنیک ایمپلنت دندان هستند؟

برای انجام این روش لازم است که از سلامت عمومی برخوردار باشید و لثه‌های شما سالم و استخوان‌های فک مستحکم باشند. به‌همین‌دلیل، معاینه دقیق دندانپزشک و رعایت مستمر بهداشت دهان و دندان قبل و بعد از کاشت اهمیت زیادی دارد.

اصولاً ایمپلنت برای افراد سیگاری، بیماران مبتلا به اختلالات مزمن درمان‌نشده مانند بیماری‌های قلبی یا دیابت و بیماران تحت پرتودرمانی سر و گردن باید به تعویق بیافتد یا با دقت نظر ویژه‌ای انجام شود.

عوارض ایمپلنت دندان

با توجه به وجود بی‌حسی یا بیهوشی و حتی گاهی تجویز آرام‌بخش، شما نباید در طول جراحی اثری از درد و ناراحتی داشته باشید. مطمئناً پس از پایان کار نیز دندانپزشک داروهای مسکن و ضدالتهاب برای شما تجویز خواهد کرد، اما بروز عوارض خفیف زیر بعد از جراحی ایمپلنت دندان طبیعی است:

  • خونریزی جزئی
  • تورم و قرمزی در اطراف لثه و صورت
  • درد در ناحیه فک
  • کبودی خفیف لثه

اصولاً میزان اثربخشی این روش بسته به جایی که ایمپلنت‌ها در فک قرار می‌گیرند، کمی متفاوت است.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن تحت نظر یک دندانپزشک متبحر، اکثر این عوارض ممکن است پس از 3 تا 5 روز برطرف شوند. به‌همین‌دلیل، معمولا به مدت 1 تا 2 روز نیاز به مصرف داروهای مسکن دارید و بعد از گذشت 24 ساعت می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود بازگردید.

در نهایت، عوارضی مانند تورم، سفتی فک و کبودی نیز طی 7 تا 9 روز برطرف می‌شوند.

از نظر متخصصان دندانپزشکی، تجربه مداوم درد و ناراحتی بعد از گذشت 2 هفته از ایمپلنت دندان طبیعی نیست. در واقع آنچه که درد و عوارض ایمپلنت دندان را مزمن و شدید می‌کند، یکی از مشکلات زیر است:

نصب نامناسب و غیرحرفه‌ای ایمپلنت دندان

ناراحتی مداوم شما ممکن است نشانه این مساله باشد که ایمپلنت به‌خوبی در استخوان فک جوش نخورده است. در این شرایط مجبور هستید دوباره تحت عمل جراحی قرار بگیرید تا دندانپزشک بتواند قطعات ایمپلنت را برداشته و مجدد نصب کند.

باز شدن خط برش جراحی

ممکن است بافت لثه در اطراف میله ایمپلنت باز شود و شما احساس درد و سوزش مداوم کنید.

عفونت

بعد از ایمپلنت دندان زمانی رخ می‌دهد که روند کار در شرایط استریل انجام نشده باشد. در نتیجه باکتری وارد بافت تحت جراحی می‌شود.

به طور کلی، توصیه می‌کنیم که در صورت بروز علائم زیر بعد از ایمپلنت دندان، فوراً با جراح یا دندانپزشک خود مشورت کنید:

  • خونریزی بیش‌ازحد و ادامه یافتن آن تا چندین ساعت بعد از عمل
  • تب شدید و بالای 37 درجه
  • استفراغ و حالت تهوع مداوم
  • شدیدتر شدن میزان تورم لثه یا فک

هزینه و قیمت ایمپلنت دندان

ازآنجایی‌که ایمپلنت دندان نیاز به جراحی، اعمال تکنیک‌های پزشکی مختلف و متریال گران‌قیمت دارد، یکی از پرهزینه‌ترین روش‌های ترمیمی است.

در حال حاضر برای کاشت هر دندان مصنوعی نیاز است که بین 6 تا 12 میلیون تومان هزینه کنید. البته اگر مجبور نشوید برای کنترل عوارض ناشی از نصب نامناسب ایمپلنت، هزینه‌های مضاعف پرداخت کنید.

متخصص ایمپلنت دندان علاوه‌بر دوره دندانپزشکی عمومی چندین سال در زمینه جراحی دندان به‌خصوص کاشت دندان آموزش دیده است و دارای گواهی بورد تخصصی در رشته ایمپلنتولوژی تخصصی دندان است. پس حتما این کار را تحت نظر متخصص ایمپلنت انجام دهید.

برای اطلاع دقیق‌تر از قیمت ایمپلنت دندان در سال 1401 در کلینیک دندانپزشکی مجتمع پزشکی صدر با شماره   79184000-021 تماس حاصل فرمایید.

بهترین برندهای ایمپلنت دندان

در حال حاضر کشورهای آمریکا، آلمان، سوئیس، سوئد و کره جنوبی بهترین برندهای ایمپلنت دندان را تولید می‌کنند. در مرحله بعد می‌توان روی کیفیت محصولات عرضه‌شده توسط کشورهای ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، چین و ایران حساب باز کرد.

از ایمپلنت‌های معروف ساخت کشور آمریکا می‌توان به برندهای زیمر بیومت و اینترالاک اشاره کرد. برندهای آلمانی مدنتیکا و بگو (Bego) نیز بسیار محبوب هستند.

در کیفیت بالای برندهای سوئیسی اشترامن و اس ای سی (SIC) نیز شکی نیست. برندهای کره‌ای دنتیوم، اوستم (Osstem) و مگاژن نیز از بهترین‌ها هستند.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

در ویدیوی بالا می توانید نحوه و مراحل انجام و کاشت ایمپلنت دندان را مشاهده کنید.

ازآنجایی‌که ایمپلنت دندان شامل جایگزین کردن ریشه دندان ازدست‌رفته با پایه‌های فلزی و پیچ‌مانند است، لازم است که پیش از انجام جراحی، دندانپزشک موارد زیر را بررسی کند:

  • سابقه پزشکی بیمار و احتمال ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای
  • ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان
  • معاینه عمومی لثه و استخوان فک در جهت ارزیابی میزان تراکم و شکل ظاهری استخوان فک و تناسب کافی آن با بافت لثه
  • نتایج عکس رادیوگرافی دندان‌
  • نحوه عملکرد و وضعیت فیزیکی مفصل گیجگاهی فکی

اصولا متخصص دندانپزشکی، جراحی ایمپلنت را به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌دهد تا بین مراحل امکان بهبودی استخوان فک و بافت لثه فراهم شود.

به‌همین‌دلیل، کل فرآیند ممکن است از ابتدا تا انتها چندین ماه طول بکشد.

به طور کلی، مراحل ایمپلنت دندان شامل موارد زیر هستند:

  • برداشتن دندان آسیب‌دیده
  • آماده‌سازی استخوان فک در صورت نیاز به پیوند استخوان
  • کاشت ایمپلنت دندان یا در اصل یک میله تیتانیوم (فیکسچر) به‌عنوان ریشه دائمی برای دندان مصنوعی
  • رشد و بهبود استخوان
  • قرار دادن اباتمنت یا تکیه‌گاه
  • قرار دادن دندان مصنوعی

پس از خارج کردن تمامی اجزای دندان آسیب‌دیده، اگر دندانپزشک متوجه شود که استخوان فک شما به اندازه کافی مستحکم نیست یا ضخامت لازم را ندارد، ممکن است قبل از انجام جراحی ایمپلنت دندان نیاز به پیوند استخوان داشته باشید.

چراکه عمل جویدن فشار زیادی بر استخوان فک وارد می‌کند و اگر این استخوان نتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند، جراحی احتمالا با شکست مواجه خواهد شد. پیوند استخوان می‌تواند پایه محکم‌تری برای ایمپلنت ایجاد کند.

با دندانپزشک در مورد بهترین گزینه برای خود صحبت کنید. در نهایت، این وضعیت استخوان فک است که تعیین ‌کند از چه روندی باید پیروی کرد.

نحوه قرار دادن فیکسچر

ابتدا جراح برشی ایجاد می‌کند تا بافت لثه باز شده و استخوان نمایان شود. سپس بخشی از استخوان سوراخ می‌شود تا بتوان میله تیتانیوم را به‌عنوان ریشه دندان مصنوعی در عمیق‌ترین جایگاه ممکن کاشت.

پس از آنکه این بخش فلزی ایمپلنت در استخوان فک شما قرار گرفت، طی زمان استخوان فک رشد کرده و با سطح آن متحد می‌شود. این فرآیند که می‌تواند چندین ماه طول بکشد، به ایجاد یک پایه محکم برای دندان مصنوعی جدید شما کمک می‌کند.

نحوه قرار دادن اباتمنت

هنگامی‌که دندانپزشک از فیکس شدن کامل استخوان فک و میله مطمئن شد، برای انجام جراحی جزئی قرار دادن اباتمنت اقدام می‌کند. این جراحی معمولاً با بی‌حسی موضعی و در شرایط سرپایی انجام می‌شود. بدین‌شکل که:

  • جراح بافت لثه شما را مجدد باز می‌کند تا میله ایمپلنت دندان نمایان شود.
  • سپس اباتمنت به ایمپلنت دندان متصل می‌شود.
  • در نهایت نیز بافت لثه در اطراف اباتمنت به کمک بخیه زدن بسته می‌شود. به طور معمول، جراح شما از بخیه‌هایی استفاده می‌کند که خودبه‌خود حل می‌شوند.

نحوه نصب دندان مصنوعی

در اصل منظور از دندان مصنوعی همان تاج یا روکش مصنوعی است که روی اباتمنت نصب می‌شود.

اصولاً تاج دندان را نمی‌توان تا زمانی‌که استخوان فک شما به اندازه کافی رشد کرده باشد، قرار داد. هنگامی‌که بافت لثه بهبود یافت، دندانپزشک می‌تواند برای قالب زدن در جهت ساخت روکش اقدام کند.

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

اقدامات لازم بعد از انجام ایمپلنت دندان

ممکن است پس از جراحی ایمپلنت دندان به داروهای مسکن یا آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشید. اگر تورم، ناراحتی یا هر مشکل دیگری در روزهای بعد از جراحی بدتر شد، با دندانپزشک متخصص خود تماس بگیرید.

از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های خیلی سرد یا خیلی گرم پرهیز کنید و تا یک هفته غذاهایی با بافت نرم مانند سوپ و پوره سیب‌زمینی بخورید.

سیگار کشیدن یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی و حاوی کافئین بعد از هر مرحله از جراحی ایمپلنت دندان توصیه نمی‌شود.

مواد غذایی مانند یخ، آدامس و آب‌نبات‌های سفت را نجوید که می‌توانند تاج مصنوعی شما را بشکنند. در صورت داشتن عادت دندان‌قروچه کردن، به فکر درمان آن باشید.

درست مانند دندان‌های طبیعی خود، ایمپلنت‌ها، روکش‌های مصنوعی و بافت لثه را تمیز نگه دارید.

استفاده از برس‌های طراحی‌شده خاص، مانند یک برس بین دندانی که بین دندان‌ها می‌لغزد، می‌تواند به تمیز کردن گوشه‌ها و شکاف‌های اطراف دندان‌ها، لثه‌ها و پایه‌های فلزی کمک کند.

به‌منظور اطمینان از سلامت و عملکرد مناسب ایمپلنت‌های خود، برنامه‌ریزی برای معاینات منظم دندانپزشکی داشته باشید و توصیه‌های مربوط به تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها و ایمپلنت را دنبال کنید.

سخن آخر

بنابراین با توجه به نکات ذکرشده در این مطلب، می‌توان گفت که تبحر و تجربه بالای دندانپزشک متخصص برای انجام ایمپلنت دندان در اولویت است. هرگونه خطا در روند جراحی و نصب ایمپلنت دندان می‌تواند با عوارض خطرناکی همراه باشد.

مراجعه شما به کلینیک دندانپزشکی مجتمع پزشکی صدر به‌عنوان یک مرکز ایمپلنت دندان تخصصی، می‌تواند نگرانی شما را در این زمینه برطرف کند. کادر دندانپزشکی مرکز از بهترین‌ها هستند و تجهیزات حرفه‌ای در اختیار دارند.

شماره تماس جهت رزرو و تعیین وقت: 7918400-021

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

هزینه ایمپلنت دندان در سال 1403 چقدر است؟

هزینه ایمپلنت دندان در سال 1403 چقدر است؟

هزینه امپلنت دندان تکی بسته به برند و کیفیت آن از 6 میلیون تا 30 میلیون تومان متغیر است. اگر بخواهید یک ایمپلنت مناسب و در عین حال باکیفیت را انتخاب کنید، معمولاً باید حدود 15 میلیون تومان به ازای هر واحد ایمپلنت هزینه کنید.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید