درباره ام آر آی گردن بیشتر بدانید
ام آر آی گردن

ام آر آی گردن یک روش تصویربرداری دقیق است که از انرژی مغناطیسی آهنرباهای قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری از ستون فقرات که از ناحیه گردن عبور می‌کند، استفاده می‌کند. در این روش از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود و به‌همین‌دلیل خطرات کمتری بیمار را تهدید می‌کند.

در برخی موارد به دستور پزشک، قبل از ام آر آی سر و گردن ماده حاجب به‌صورت داخل وریدی تزریق می‌شود. این کار کمک می‌کند تا رادیولوژیست بتواند رگ‌های خونی و تومورها را با جزئیات بیشتری مشاهده کند.

دلالیل انجام ام آر آی گردن چیست؟

از دلایل رایج انجام ام آر آی گردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد شدید در ناحیه گردن، شانه یا بازو که پس از درمان اولیه نیز بهتر نشده است.
  • گردن ‌درد همراه با احساس ضعف یا بی‌حسی در پاها و علائم دیگر
  • قبل یا بعد از جراحی اختلالات بافت نرم، ناهنجار‌های استخوانی یا اختلالات مفصلی ستون فقرات

برای کدام آسیب یا بیماری‌ها ام آر آی ناحیه گردنی تجویز می‌شود؟

ممکن است به دستور پزشک برای تشخیص قطعی موارد زیر انجام شود:

  • نقایص مادرزادی یا ناهنجاری‌های ستون فقرات گردنی
  • عفونت در ستون فقرات گردنی یا نواحی نزدیک به آن
  • آسیب یا ضربه به ناحیه گردنی
  • انحنای غیرطبیعی ستون فقرات گردنی یا اسکولیوز
  • سرطان و تومورهای استخوان‌ها یا بافت‌های نرم ستون فقرات گردنی
  • آنوریسم یا برآمدگی در شریان‌ها یا سایر اختلالات عروقی گردن
  • آرتریت در ستون فقرات گردنی
  • برآمدگی یا فتق دیسک ستون فقرات گردنی
ام آر آی گردن

مزایای ام آر آی گردن چیست؟

مزایای قابل توجه ام آر آی سر و گردن عبارتند از:

  • یک روش ایمن و غیرتهاجمی است که بدون نیاز به تابش اشعه ایکس، می‌تواند در شرایط ضروری و بنابر صلاحدید پزشک متخصص برای خانم‌های باردار نیز انجام شود.
  • امکان تشخیص دقیق طیف گسترده‌ای از شرایط و بیماری‌ها از جمله تومور گردن را فراهم می‌کند.
  • تصاویر آن واضح‌تر و دقیق‌تر از سایر روش‌های تصویربرداری هستند.
  • می‌تواند به پزشکان در ارزیابی ساختارهای مغز نیز کمک کند.

نحوه آماده شدن برای انجام آزمایش

از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید قبل از اسکن چیزی بخورید یا بنوشید. زیرا در صورت تزریق ماده حاجب لازم است از چند ساعت قبل ناشتا باشید.

اگر دیابت یا مشکلات کلیوی دارید و لازم است ماده حاجب دریافت کنید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. چراکه این اطمینان باید حاصل شود که کلیه‌های شما می‌توانند رنگ کنتراست‌زا را با خیال راحت پردازش کنند.

اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از مطالعات، انجام ام آر آی را در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌کنند. در این شرایط، پزشک شما ممکن است اسکن را به بعد از زایمان موکول کند.

اگر کلاستروفوبیک هستید یا ترس از قرار گرفتن در فضاهای بسته دارید، حتما به رادیولوژیست خود اطلاع دهید. وی می‌تواند برای کمک به شما یک داروی ضداضطراب تجویز کند یا از دستگاه ام آر آی باز برای اسکن شما استفاده کند.

قبل از اینکه به مرکز تصویربرداری مراجعه کنید، باید تمام جواهرات، وسایل و لباس‌هایی که حاوی فلز هستند را خارج کنید.

در صورت داشتن هرگونه ایمپلنت یا دستگاه فلزی در بدن حتما به پزشک معالج یا رادیولوژیست خود اطلاع دهید. زیرا به‌دلیل وجود آهنرباهای قوی در دستگاه MRI، احتمال جذب و جابه‌جا شدن این قطعات در بدن و بروز مشکلات بعدی وجود دارد.

نحوه انجام ام آر آی سر و گردن چگونه است؟

ابتدا تکنسین به شما کمک می‌کند که روی تخت دستگاه دراز بکشید. سر شما روی یک تکیه‌گاه و بازوهای شما در کناره قرار خواهند گرفت. سپس یک قاب به نام کویل روی سر و گردن شما قرار می‌گیرد که حاوی آنتن است. این کار به تمرکز انرژی دستگاه کمک می‌کند تا دقیق‌ترین تصاویر را تولید کند. تکنسین همچنین یک دستگاه سیگنالینگ را در دست شما قرار می‌دهد. در صورت نیاز، می‌توانید از آن برای درخواست کمک در حین تصویربرداری استفاده کنید.

در نهایت، تخت به داخل دستگاه می‌لغزد. رادیولوژیست می‌تواند شما را از پنجره اتاق مجاور ببیند و به کمک بلندگو دستورات لازم را ارائه دهد.

ام آر آی گردن معمولا 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. در این مدت، بسیار مهم است که تا حد امکان بی‌حرکت بمانید. اگر حرکت کنید ممکن است تصاویر تار شوند و نیاز به تصویربرداری مجدد باشد.

خطرات احتمالی و عوارض ام آر آی گردن

ام آر آی روشی بسیار ایمن است و از هیچ شکلی از تشعشع استفاده نمی‌کند. میدان مغناطیسی و امواج رادیویی آن هیچ خطر شناخته‌شده‌ای برای سلامتی ندارند.

با این وجود، برخی از افراد ممکن است به ماده حاجب واکنش آلرژیک نشان دهند. اگر سابقه بروز این مشکل را دارید، حتما از قبل به رادیولوژیست خود اطلاع دهید. افراد مبتلا به مشکلات کلیوی نیز باید با احتیاط برای دریافت ماده حاجب اقدام کنند.

میدان مغناطیسی اسکنر دستگاه بسیار قدرتمند است و می‌تواند هر فلزی که در داخل یا روی بدن شما قرار دارد را جذب کند. به‌همین‌دلیل، اگر فلزی در بدن خود دارید، ممکن است نتوانید ام آر آی سر و گردن انجام دهید. پزشک ممکن است در این شرایط دستور انجام سی تی اسکن یا عکسبرداری استاندارد با اشعه ایکس را بدهد.

تفسیر ام آر آی گردن توسط چه کسی انجام می‌شود؟

رادیولوژیست یا همان پزشک متخصص رادیولوژی، کسی است که در تفسیر اسکن ام آر آی تخصص دارد. وی پس از مشاهده تصاویر، نتایج تفسیر را در قالب یک گزارش برای پزشک معالج شما ارسال می‌کند. سپس پزشک ممکن است انجام آزمایش‌های بیشتری را توصیه کند یا در صورت تشخیص قطعی، در مورد مراحل درمان تصمیم‌گیری کند.

اگر قصد انجام ام آر آی گردن یا ام آر آی مغز را دارید؛ پیشنهاد ما به شما مراجعه به مرکز ام آر آی مجتمع پزشکی صدر است. چراکه به‌واسطه برخورداری از تجهیزات به‌روز و پزشکان مجرب، به‌عنوان یکی از بهترین مراکز تهران شناخته شده است.

برچسب‌ها:

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

درباره ام آر آی سینه بیشتر بدانید

درباره ام آر آی سینه بیشتر بدانید

ام آر آی سینه یا همان ام آر ماموگرافی، از دستگاه MRI برای تولید تصاویر دقیق از بافت پستان استفاده می‌کند. ازآنجایی‌که می‌تواند ناهنجاری‌هایی را که ماموگرافی یا سونوگرافی سینه نمی‌توانند تشخیص دهند را شناسایی کند؛ برای غربالگری زنانی ‌که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستند، یک روش مطلوب محسوب می‌شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید