انواع سرطان استخوان و علائم آن
سرطان استخوان

سرطان استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های استخوان ساز دچار مشکل شوند. تومورهای استخوانی تنها دو دهم درصد از انواع سرطان‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. افراد زیر ۲۰ سال شامل جوانان، نوجوانان و کودکان نیز درگیر تومورهای استخوان می‌شوند.

در این مقاله انواع سرطان استخوان و علائم آن‌ها توضیح داده شده است. در صورتی که هر کدام از نشانه‌های این بیماری را داشتید، بهتر است هر چه سریعتر به بهترین کلینیک تومورهای استخوان در شهر خود مراجعه و با یک متخصص تومورهای استخوانی مشورت کنید.

علائم سرطان استخوان

درد نخستین علامت آن است که با مسکن های معمولی نیز بر طرف می‌شود. با توجه به اینکه این تومورها اکثرا در افراد جوان پیدا می‌شود، در این مرحله معمولا کوفتگی‌ها و ضربات حین ورزش را به اشتباه عامل ایجاد درد قلمداد می‌کنند.

به تدریج بر شدت درد افزوده شده و در نهایت درد حالت مداوم و طاقت فرسایی پیدا می‌کند و بخصوص درد شبانه شدید اکثرا مانع از آن می‌شود که بیمار به خواب برود و یا پس از خواب از شدت درد بیدار می‌شود. در این مرحله رشد تومور سریع بوده و به بافت نرم اطراف نیز دست اندازی می‌کند و در ناحیه ایجاد تورم می‌کند. پس از ایجاد ورم است که بیمار متوجه جدیت موضوع شده و به کلینیک تومور استخوان مراجعه می‌کند که در نتیجه با انجام رادیولوژی‌های خاص بیماری تشخیص داده می‌شود.

برآمدگی در محل استخوان، گرم شدن ناحیه تورم، نازک شدن جدار استخوان و خوردگی استخوان، کم خونی و ضعف عمومی، براق شدن پوست در سطح تومور از علائم دیگر سرطان استخوان می باشند.

انواع سرطان استخوان

سرطان استخوان انواع مختلف دارد. شش نوع متداول دارد که با استئوسارکوم شروع می شود. این متداولترین نوع سرطان استخوان است و بیشتر در جنس مذکر بین سن ۱۰ تا ۲۵ سالگی اتفاق می افتد.

معمولاً تومورهای استخوانی در استخوان‌های دراز دست‌ها و پاها، اطراف زانوها و شانه‌ها ایجاد می‌شود. احتمال پخش شدن این سرطان به ریه‌ها بسیار زیاد است.

یک نوع بسیار حاد سرطان استخوان، تومور اوینگ است که معمولاً در بچه‌های بین ۴ تا ۱۴ سال اتفاق می افتد. این نوع سرطان نیز در جنس مذکر شایع‌تر است و به ندرت در افراد بالای ۳۰ سال اتفاق می‌افتد. این سرطان معمولاً در وسط استخوان‌های دراز دست‌ها و پاها خود را نشان می‌دهد. احتمال زنده ماندن در سه سال تقریباً ۶۵% می‌باشد.

کندروسارکوم تومور سرطانی است که تقریباً یک چهارم همه تومورهای بدخیم را شامل می‌شود و دومین نوع جدی سرطان استخوان به حساب می آید. این سرطان در سلول‌های غضروفی ایجاد می شود و به طور شگفت انگیزی غیرقابل پیش‌بینی است. این تومورها ممکن است پخش شونده باشند و یا روند شکل گیری کندی داشته باشند. در آن دسته از سرطان‌ها که روند شکل گیریشان کندتر است احتمال زنده ماندن تقریبا ۹۰% است. در دسته دیگر که شکل گیری سریع دارند شانس زنده ماندن در ۵ سال فقط ۳۰% است.

فیبروسارکوم یکی از انواع نادر سرطان استخوان است و در بزرگسالان بین ۳۵ تا ۵۵ سال اتفاق می‌افتد. این سرطان معمولاً در استخوان‌های پا و پشت زانو اتفاق می‌افتد و در مردها شایع‌تر است.

کوردما نیز یکی از سرطان های نادر استخوان است که شانس زنده ماندن آن خیلی بالا نیست. این سرطان هم در مردها شایع‌تر است و معمولاً بعد از ۳۰ سالگی اتفاق می‌افتد.

علائم سرطان استخوان باگذشت زمان وخیم‌تر می‌شوند. مهم‌ترین علامت آن درد است. این دردها در ابتدا بیشتر شب‌ها یا در زمان فعالیت اتفاق می‌افتند. علائم سرطان استخوان ممکن است چند هفته، چند ماه یا حتی سالها طول بکشد. گاهی اوقات می توان این تومورها را به شکل یک توده یا غده دقیقاً روی استخوان یا بافت‌های اطرافش حس کرد.

سایر علائم سرطان استخوان عبارتند از: تب، سرد شدن بدن، عرق کردن در شب، و کاهش وزن بی دلیل. اما این علائم اگر تومور سرطانی به قسمت‌های دیگر بدن سرایت نکرده باشد، چندان متداول نیستند. گاهی اوقات سرطان استخوان هیچ نشانه خاصی ندارد. این سرطان معمولاً در چکاپ‌های معمولی تشخیص داده می شود.

در مقاله‌های بعدی راه های درمان سرطان استخوان را توضیح خواهیم داد. 

برچسب‌ها:

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید