سرطان استخوان لگن: علائم، تشخیص و درمان
سرطان استخوان لگن

لگن یک ساختار پیچیده و شامل چندین استخوان است. سرطان استخوان لگن زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرطانی در استخوان‌های لگن تکثیر پیدا کنند.

انواع مختلف سرطان می‌توانند در اثر متاستاز باعث بروز سرطان لگن شوند. از طرفی، سرطان استخوان اغلب بر استخوان‌های بزرگ مانند لگن، بازوها یا پاها تأثیر می‌گذارد.

چه عواملی باعث بروز سرطان استخوان لگن می‌شوند؟

اصولاً سرطان اولیه استخوان در ناحیه لگن زمانی بروز می‌کند که سلول‌های این استخوان‌ به شکل غیرقابل کنترل شروع به رشد و تکثیر کنند. پزشکان هنوز در مورد عواملی که باعث سرطانی شدن سلول‌های استخوانی می‌شوند اطلاعات دقیقی ندارند. اما معتقدند که ژنتیک و جهش در DNA تاثیر زیادی دارند.

داشتن سابقه رادیوتراپی (به‌ویژه در دوران کودکی) و استفاده از داروهای شیمی‌درمانی آلکیله‌کننده، احتمال جهش ژنتیکی را افزایش می‌دهند.

ابتلا به برخی از بیماری‌های استخوانی مانند استئوکندروما، بیماری اولیر، انکندروما و بیماری پاژه می‌تواند خطر بروز سرطان استخوان لگن را افزایش دهد.

همچنین ابتلا به بیماری‌های ارثی مانند رتینوبلاستوما، سندرم روتموند تامسون، سندرم ورنر و سندرم بلوم نیز بی‌تاثیر نیست.

سرطان ثانویه استخوان لگن چیست؟

اگرچه در سرطان اولیه استخوان لگن، تومور از داخل استخوان لگن شکل می‌گیرد؛ اما در نهایت می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. همچنین ممکن است که سرطان از نقاط دیگر بدن به استخوان لگن سرایت کند. از این مسئله با عنوان سرطان ثانویه استخوان لگن یا سرطان متاستاتیک استخوان لگن یاد می‌شود.

در واقع، سلول‌های سرطانی به کمک جریان خون یا سیستم لنفاوی، از اندام‌های دیگری مانند سینه یا ریه به استخوان لگن منتقل و در آنجا ساکن می‌شوند. قابل ذکر است که شیوع سرطان ثانویه استخوان لگن بیشتر از سرطان اولیه است.

سرطان استخوان لگن

علائم سرطان استخوان لگن چیست؟

پزشکان معتقدند که درد ناگهانی یا مزمن، اولین مورد از علائم سرطان استخوان لگن است. زیرا توموری که تشکیل می‌شود زمینه ظهور دردهای مختلف استخوانی، عضلانی و عصبی را فراهم می‌کند.

سرطان معمولاً با تشکیل یک تومور کوچک روی لگن شروع می‌شود و با بدتر شدن وضعیت، اندازه تومورها به رشد خود ادامه می‌دهند. این مسئله منجر به وارد شدن فشار بیشتر به استخوان لگن، ایجاد مشکلاتی در هنگام حرکت و حتی ترک‌خوردگی یا شکستگی استخوان می‌شود.

همراه با این علائم، احتمال کاهش وزن، شکستگی استخوان، خستگی، تب، مشکلات غدد لنفاوی، حالت تهوع و حتی استفراغ نیز وجود دارد.

روش‌های تشخیص سرطان لگن

برای ارائه موثرترین گزینه‌های درمانی، تشخیص زودهنگام این بیماری لازم است. اگرچه بروز درد یا تورم در استخوان لگن، می‌تواند به دلایل دیگر باشد؛ اما باید برای تعیین علت اصلی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اصولاً پزشکان برای تشخیص قطعی سرطان لگن، علاوه‌بر معاینه از آزمایش‌های تصویربرداری پزشکی نیز استفاده می‌کنند. زیرا می‌توانند به تعیین محل و اندازه تومورهای استخوان لگن و اینکه آیا به سایر قسمت‌های بدن متاستاز یافته‌اند یا خیر، کمک کنند. از آزمایش‌های تصویربرداری رایج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عکسبرداری ساده با اشعه ایکس
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی
  • پت اسکن
  • اسکن هسته‌ای استخوان

در مرحله بعد پزشک ممکن است برای اطمینان بیشتر، از بافت استخوان لگن نمونه‌برداری کند و نمونه را برای آزمایشگاه پاتولوژی (آسیب‌شناسی) ارسال کند. نتایج این آزمایش می‌تواند به پزشک نشان دهد که بافت استخوان چه نوع سرطانی دارد و در چه مرحله‌ای از سرطان است. همچنین می‌تواند نشان دهد که سلول‌های تومور آهسته یا به سرعت رشد می‌کنند.

روش‌های درمانی

روش درمان، به نوع سرطان لگن و مرحله آن بستگی دارد. از روش‌های موثر می‌توان به جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی اشاره کرد. بهتر است سریعاً بعد از تشخیص سرطان، نزد یک کلینیک تومور استخوان یا متخصص تومورهای استخوانی مراحل درمانی خود را آغاز کنید.

شیمی‌درمانی

اگر تومور استخوان لگن به چندین استخوان گسترش یافته باشد، پزشک ممکن است شیمی‌درمانی را توصیه کند. زیرا داروهای شیمی‎درمانی در سراسر بدن حرکت می‌کنند تا با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند. این مسئله روی بهبود نتایج جراحی و از بین بردن نواحی سرطانی باقی‌مانده نیز موثر است. 

درمان دارویی هدفمند

این روش برخلاف شیمی‌درمانی، فقط سلول‌های سرطانی را هدف قرار ‌می‌دهد و آسیبی به سلول‌های سالم وارد نمی‌کند.

رادیوتراپی

در این روش از دوز بالای اشعه ایکس برای کوچک کردن سایز تومورها استفاده می‌شود. به‌همین‌دلیل، پزشکان اغلب قبل از جراحی از رادیوتراپی استفاده می‌کنند تا در حین جراحی بافت کمتری برداشته شود.

درمان هسته‌ای

معمولا برای درمان هسته‌ای سرطان استخوان، از یک دارو رادیواکتیو به نام ساماریوم استفاده می‌شود. این دارو می‌تواند با هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی استخوان لگن، درد را کمی تسکین دهد و رشد سلول‌های سرطانی را کنترل کند.

عمل جراحی

جراحی استخوان لگن برای برداشتن نواحی سرطانی، روش آسانی نیست و معمولاً برای همه بیماران انجام نمی‌شود.

انواع سرطان استخوان لگن

انواع مختلفی از تومور استخوان وجود دارد و هرکدام اثرات متفاوتی بر بدن می‌گذارند. شایع‌ترین آن‌ها استئوسارکوم، کندروسارکوم، سارکوم یوئینگ، فابروسارکوم و کوردوما هستند. استخوان لگن مانند سایر استخوان‌های بدن می‌تواند درگیر هریک از این‌ها شود.

طبق تحقیقات، استئوسارکوم شایع‌ترین نوع تومور استخوان لگن است و پس از آن، سارکوم یوئینگ شیوع زیادی دارد. استئوسارکوم معمولا افراد 10 تا 30 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سارکوم یوئینگ در کودکان و نوجوانان شایع‌تر است.

سارکوم یوئینگ باعث بروز درد و مشکلاتی در بافت لگن می‌شود. همچنین ممکن است علائم مشابهی را در قسمت بالایی پاها، باسن، دنده‌ها و بازوها ایجاد کند.

 آیا سرطان لگن کشنده است؟

احتمال زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان لگن، به عواملی مانند سن و سلامت بیمار، نوع و مرحله سرطان و میزان پاسخ به درمان بستگی دارد. با این وجود، مطالعات نشان داده‌اند که احتمال بقا افراد مبتلا به کندروسارکوم بیشتر از سارکوم یوئینگ و استئوسارکوم است.

تشخیص و درمان در مجتمع پزشکی صدر

اصولا تشخیص زودهنگام و درمان سریع، برای مدیریت سرطان ضروری است. اگر متوجه علائم سرطان در ناحیه لگن شده‌اید؛ می‌توانید در یک مکان و به صورت متمرکز هم جهت تشخیص و هم درمان سرطان لگن به مجتمع پزشکی صدر مراجعه کنید.

بهره‌مندی از جدیدترین دستگاه‌های تشخیصی تصویربرداری همراه با بهترین فوق تخصص‌های تومورهای ارتوپدی همچون دکتر صادق صابری می تواند خیال شما را از کیفیت درمان این بیماری راحت کند.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید