چه افرادی در خطر پوکی استخوان هستند؟
خطر پوکی استخوان

خطر پوکی استخوان از مواردی است که می‌تواند افراد زیادی را در جامعه تهدید کند. این بیماری ممکن است تمامی استخوان‌های شما را درگیر کند. خطر پوکی استخوان برای بانوان و آقایان با یکدیگر به دلایل متنوعی متفاوت است. همچنین برای درمان و پیشگیری این مورد باید ویتامین‌ها و مواد مغذی متفاوتی را مصرف کنید.

توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، اطلاعات لازم و کافی در مورد خطرات و راه‌های اجتناب از ابتلا به آن را مطالعه کنید.  

قبلا در مورد علائم، راه های تشخیص و درمان پوکی استخوان توضیحاتی داده‌ایم. در این مقاله در مورد خطرات پوکی استخوان برای سلامتی شما توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

پوکی استخوان

پوکی استخوان با عدم تراکم استخوان‌ها و یا عدم تراکم مواد موجود در استخوان‌ها تعریف می‌شود. خطر پوکی استخوان را در افراد زیادی می‌توانیم مشاهده کنیم. چرا که امروزه افراد به دلیل افزایش سن، مصرف داروهای خاص، تولید استروژن در بانوان به میزان کم، کم بودن هورمون آندروژن در آقایان و …. می‌توانند دچار پوکی استخوان شوند.

در این حالت استخوان ها قدرت و محکم بودن خود را از دست خواهند داد و به آسانی شکسته می‌شوند. برای جلوگیری از این خطر می توانیم موارد زیادی را بررسی کنیم. این بیماری می‌تواند توان حرکتی اندام‌های فرد را مختل نموده و سبب از بین رفتن عکس العمل سریع فرد در زمان‌های مختلف باشد.

چه کسی در خطر پوکی استخوان هستند؟

افراد زیادی می‌توانند در صورت رعایت نکردن موارد مختلف در خطر پوکی شدن استخوان ها قرار بگیرند. مادران به دلیل بارداری و ایجاد شوک طبیعی برای بدن و موارد مختلف دیگر به عنوان افرادی که بیشتر از دیگران در خطر پوکی استخوان هستند؛ معرفی می‌گردند. اما در نظر داشته باشید که این موضوع به این معنی نیست که آقایان از این بیماری دور هستند، بلکه باید عنوان کنیم خطر پوکی استخوان برای بانوان به دلیل بارداری و دوره فولیکولی تخمدان بیشتر از آقایون مشاهده می شود.

بانوان باید بعد از دوره یائسگی باید به طور مرتب تحت نظر پزشک باشند و با نظر پزشک از انواع مکمل‌های حاوی کلسیم استفاده نمایند. در این حالت احتمال خطر پوکی استخوان در افراد کاهش خواهد یافت. نه تنها این افراد بلکه افرادی که به وسیله مواد غذایی داراری کلسیم استفاده نمی‌کنند نیز می توانند در این خطر قرار بگیرند.

راه‌های جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان

پیرمرد مبتلا به پوکی استخوان

شما می توانید با انجام تست تراکم استخوان به مبتلا بودن و یا مبتلا نبودن خود به این بیماری پی ببرید. بعد از آن که این آزمایش را انجام دادید؛ می‌توانید برای درمان تحت نظر پزشک متخصص اقدام کنید. در نظر داشته باشید برای جلوگیری از خطر ابتلا به پوکی استخوان بهتر است از همین امروز اقدام کنید.

پس از آن که تحت نظر پزشک قرار گرفتید بسته به این که در چه مرحله‌ای از خطر ابتلا به پوکی استخوان هستید؛ پزشک مکمل‌ها و روش‌های درمانی مناسب را برای شما انتخاب خواهد کرد. احتملاً در مراحل اولیه باید از انواع ویتامین و مکمل‌های حاوی کلسیم استفاده کنید.

توجه داشته باشید که از مصرف خودسرانه ویتامین و کلسیم بدون تجویز پزشک متخصص اجتناب کنید. این مورد ممکن است برای سلامتی شما بسیار مضر و غیر قابل جبران باشد.

چگونه متوجه شویم خطر پوکی استخوان در کمین است؟

همان طور که ذکر کردیم در اغلب موارد شما می‌توانید با آزمایش سنجش تراکم استخوان می توانید متوجه پوکی استخوان شوید. در نظر داشته باشید با این تست، میزان تراکم موجود در استخوان‌های مختلف را بررسی خواهند کرد.

در نهایت جواب تست را بر روی سی دی و یا برگه برای پزشک خود خواهید برد، در این حالت پزشک با بررسی‌ها و مقایسه با یک تراکم استخوان طبیعی به شما در راستای بیمار بودن و یا نبودنتان کمک خواهد کرد.

برای انجام تست تراکم استخوان و معاینه تحت نظر بهترین متخصصان ارتوپدی و تومور استخوان می‌توانید همین امروز به مرکز تصویربرداری مجتمع صدر مراجعه کنید.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

اسکولیوز: هر چیزی که باید بدانید

اسکولیوز: هر چیزی که باید بدانید

اسکولیوز (به انگلیسی: Scoliosis) انحراف غیرطبیعی ستون فقرات به یک طرف است. به‌همین‌‌دلیل، فرد مبتلا به این مشکل دارای یک انحنا C یا S شکل در پهلو خود است. زاویه این انحراف ممکن است از 10 تا 100 درجه متغیر باشد و اغلب در قسمت فوقانی ستون فقرات و کمر دیده می‌‎شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید