معرفی سه نوع تصویربرداری دیجیتال دندان
سه نمونه تصویربرداری دیجیتال دندان

تیم ما در مرکز رادیوگرافی دیجیتال دندان مجتمع پزشکی صدر خانواده از پیشرفته‌ترین فناوری تجهیزات دندانپزشکی برای تشخیص سلامت دندان ها و لثه‌های شما استفاده می‌کند.

رادیوگرافی دیجیتال، اولین بار در سال 1987 در پی اختراع رادیو ویسیوگرافی (Radiovisiography) به ایالات متحده معرفی شد. از آن زمان، فناوری مورد استفاده در تصویربرداری دندان پیشرفت زیادی کرده است و تشخیص مسائل آسان‌تر و مقرون به صرفه تر از قبل شده است. تصویربرداری دیجیتال دندان از نظر مشاهده و تشخیص صحیح مشکلات دندان بسیار مفیدتر از روش سنتی اشعه ایکس است.

تصویربرداری دیجیتال دندان چگونه کار می کند؟

سه نوع رادیوگرافی دیجیتال وجود دارد: مستقیم، نیمه مستقیم و غیر مستقیم.

روش مستقیم شامل قرار دادن یک سنسور در دهان است که تصاویر قابل بررسی را ضبط می‌کند.

روش غیر مستقیم از فناوری اشعه ایکس معمولی (اسکنر فیلم) استفاده می‌کند، اما تصاویر به صورت دیجیتالی ذخیره و مشاهده می‌شوند.

روش نیمه مستقیم ترکیبی از این دو است. متخصصان تصویربرداری ما می‌توانند بسته به شرایط فردی شما تعیین کنند که کدام روش برای شما مناسب است.

تصویربرداری دیجیتال داخل دهانی چیست؟ 

تصاویری که از داخل دهان گرفته می‌شود، اشعه ایکس “داخل دهانی” نامیده می‌شود. تصاویر داخل دهانی جزئیات بیشتری را از جمله سلامت دندان‌های فردی و بررسی هرگونه حفره نسبت به خارج دهانی نشان می‌دهند.

نمونه‌هایی از تصویربرداری دیجیتال داخل دهانی، تصاویر “bitewing” هستند. این تصاویر نشان می‌دهند که چگونه دندان‌های پایین و بالا در یک طرف دهان با هم قرار می‌گیرند. تصاویر Bitewing همچنین نشان می‌دهد که تاج و مواد پر شده در چه وضعیتی هستند.

تصاویر “پری اپیکال (Periapical)” نیز نمونه دیگری از رادیوگرافی داخل دهانی است که برای مشاهده ریشه‌های دندان مفید بوده و اغلب برای تشخیص میزان و نوع بیماری لثه مورد نیاز است.

تصویربرداری دیجیتال خارج دهانی چیست؟ 

تصاویر گرفته شده از خارج دهان، اشعه ایکس “خارج دهانی” نامیده می‌شود. تصاویر خارج دهانی برای تشخیص مشکلات فک، مفاصل گیجگاهی فکی (TMJ)، ارتباط بین فک بالا و پایین مفید هستند.

یک مثال خوب از تصویربرداری دیجیتال خارج دهانی رادیوگرافی پانورکس است. از این نوع رادیوگرافی دیجیتال برای بررسی کامل فک بالا و پایین در یک تصویر، بررسی دندان عقل و همچنین تشخیص اختلالات TMJ استفاده می‌کنیم.

اینها تنها چند مثال از تصویربرداری دیجیتال دندان است که ما نیز در کلینیک خود انجام می‌دهیم. با مراجعه به  بهترین مرکز تصویر برداری دندان در تهران در مجتمع پزشکی صدر، نوع دقیق تصویربرداری مورد نیاز شما را با دقت تعیین می‌کنیم.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان چیست؟

رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان چیست؟

رادیوگرافی پری اپیکال یا تک دندان یک تکنیک تصویربرداری داخل دهانی است که معمولاً در رادیولوژی استفاده می‌شود. رادیوگرافی پری اپیکال اطلاعات مهمی در مورد دندان و استخوان‌های اطراف ارائه می‌دهد. رادیوگرافی پری آپیکال با اشعه ایکس، کل دندان را از تاج تا انتهای ریشه و استخوان‌هایی که از دندان محافظت می‌کنند نشان می‌دهد.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید