سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟
سونوگرافی چهار بعدی

تصویربرداری سونوگرافی یک ابزار بالینی مهم در تهیه تصاویر آناتومی داخلی جنین و همچنین طیف گسترده‌ای از سایر اندام‌های بدن است. در بخش مرکز سونوگرافی به طورکامل و جامع درباره سونوگرافی و انواع و کاربردهای آن توضیح داده‌ایم.

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های تصویربرداری سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی و کاربردهای هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

تصویربرداری سونوگرافی سه بعدی

اسکن اولتراسوند سنتی به صورت دو بعدی (2D) است. به این معنی که امواج فراصوت را فقط در یک صفحه ارسال و دریافت می‌کند. امواج منعکس شده سپس تصویری صاف و سیاه و سفید از اندام‌ها را از طریق آن صفحه نشان می‌دهد.

توسعه بیشتر فناوری دستگاه‌های سونوگرافی منجر به دستیابی به داده‌های حجمی شد. در این روش تصاویر دو بعدی متفاوت نزدیک به هم از امواج منعکس شده، ایجاد شده که زوایای نزدیک به یکدیگر را به طور کامل پوشش می‌دهند. سپس این تصاویر با نرم افزار محاسباتی با سرعت بالا ترکیب شده و تصویری سه بعدی (3D) تولید می کنند. قالب چند سطحی به اپراتور اجازه می دهد تا چندین تصویر دو بعدی را به طور همزمان ارزیابی کند.

مزایای سونوگرافی سه بعدی

مزایای فراوانی در ارتباط با تصویربرداری سونوگرافی سه بعدی وجود دارد. برای مثال، تجسم بهتر ساختار قلب جنین با دستیابی به زوایایی که با تصویر دو بعدی قابل دستیابی نیستند یکی از متداول ترین فواید تصویربرداری سه بعدی است.

یکی از دیگر از مزایای آن، توانایی سونوگرافی سه بعدی برای تشخیص نقایص صورت جنین مانند شکاف لب و همچنین نقایص اسکلتی یا لوله عصبی جنین است. سونوگرافی‌های سه بعدی ممکن است به تشخیص ناهنجاری‌های مادرزادی ساختاری جنین در طی سونوگرافی بارداری هفته 18 تا 20 ام کمک کند.

تصویربرداری اولتراسوند سه بعدی در مقایسه با سونوگرافی دو بعدی به زمان کمتری برای به تجسم تصاویر استاندارد نیاز دارد. علاوه بر این، این روش تصویربرداری برای تشخیص ناهنجاری‌های شایع جنین کمتر به مهارت و تجربه اپراتور بستگی دارد.

سونوگرافی چهار بعدی

تصویربرداری سونوگرافی چهار بعدی

تصویربرداری سه بعدی اجازه تجسم ساختارهای جنینی و آناتومی داخلی را به صورت تصاویر سه بعدی ثابت می ‌دهد. در حالی که تصویربرداری سونوگرافی چهار بعدی (4D) امکان پخش مستقیم ویدیو از تصاویر را فراهم می‌کند. همچنین حرکت دیواره یا دریچه‌های قلب جنین و خون فعلی که از طریق عروق مختلف جریان دارد را نشان می‌دهد.

به طور خلاصه، تصویربرداری سونوگرافی چهار بعدی یک سونوگرافی سه بعدی در زمان زنده است. سونوگرافی‌های چهار بعدی یا از مبدل دو بعدی و یا از یک آرایه ماتریسی با یک مبدل سه بعدی استفاده می‌کنند.

مزایای سونوگرافی چهار بعدی

تقریباً مزایای تصویربرداری سونوگرافی چهار بعدی با سه بعدی مشابه است. این روش به پزشکان اجازه می‌دهد حرکت اندام‌های متحرک مختلف بدن را به طور زنده مطالعه کنند.

کاربردهای بالینی فناوری سونوگرافی چهار بعدی هنوز در دست مطالعه است. در حال حاضر، بیشتر برای تهیه فیلم‌های جنین استفاده می‌شود.

مضرات استفاده از سونوگرافی چهار بعدی

  • این دستگاه‌ها ممکن است از سطوح بالاتر از حد معمول انرژی سونوگرافی استفاده کنند که می‌توانند عوارض جانبی بالقوه‌ای روی جنین داشته باشد.
  • جلسات سونوگرافی ممکن است طولانی شود.
  • اپراتورهای بدون مجوز یا آموزش ندیده ممکن است منجر به تشخیص نادرست یا ناکافی شوند زیرا نیازی به تأیید قانون ندارند.

مزایای مشترک سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

  • زمان کوتاه‌تر برای غربالگری و تشخیص قلب جنین
  • تشخیص دقیق ناهنجاری‌های جنین، به ویژه آنهایی که شامل صورت، قلب، اندام‌ها، لوله عصبی و استخوان می‌شوند.
  • ذخیره اطلاعات حجمی برای غربالگری، بررسی متخصص، تشخیص از راه دور در مناطق دور افتاده و آموزش بهتر.
  • پیوند والدین با کودک قبل از تولد تقویت می‌شود.
  • اوضاع سالم‌تر مادر در دوران بارداری در نتیجه مشاهده نوزاد در زمان واقعی و سه بعدی.
  • ارزیابی رشد جنین، ارزیابی سلامت جنین، بررسی موقعیت ارزیابی جفت
  • دیدن و شنیدن ضربان قلب جنین.
  • ثبت تصاویری از نوزاد، که قبل از تولد خانواده و دوستان را با نوزاد پیوند می دهد.

 برای تهیه تصاویر با کیفیت سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی می توانید به مجتمع پزشکی صدر یکی از مجهزترین و بهترین مرکز سونوگرافی در تهران مراجعه کنید. در کنار دستگاه پیشرفته و به روز، از قدیمی‌ترین و بهترین متخصصان تصویربرداری سونوگرافی نیز می‌توانید بهره ببرید.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

درباره سونوگرافی شکم و لگن بیشتر بدانید

درباره سونوگرافی شکم و لگن بیشتر بدانید

سونوگرافی شکم و لگن یک نوع تصویربرداری غیرتهاجمی است که از امواج اولتراسوند برای ایجاد تصاویری از اندام‌ها و ساختارهای داخل شکم و لگن استفاده می‌کند. سونوگرافی شکم یک ابزار تشخیصی رایج است که می‌تواند به تشخیص مشکلات مختلف مانند تومور، کیست و عفونت کمک کند.

درباره سونوگرافی NT بیشتر بدانید

درباره سونوگرافی NT بیشتر بدانید

سونوگرافی شفافیت نوکال (Nuchal translucency ultrasound) یا همان سونوگرافی NT، یک آزمایش غربالگری است که در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود. در این آزمایش میزان مایع پشت گردن جنین اندازه‌گیری می‌شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید