تفسیر سونوگرافی چگونه است؟
تفسیر سونوگرافی

اولتراسوند یا سونوگرافی ابزار مهمی است که توسط متخصصان پزشکی برای تشخیص شرایط پزشکی و ارزیابی سلامت بیمار استفاده می‌شود. در این آزمایش تصویربرداری، ابتدا امواج صوتی به سوی اندام‌ها و ساختارهای داخلی بدن ارسال می‌شوند. سپس طبق انعکاس امواج، تصاویری از ناحیه مورد بررسی بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شوند. در مرحله آخر، پزشک متخصص سونوگرافی و رادیولوژی برای تفسیر سونوگرافی و آنالیز این تصاویر اقدام کرده و نتایج را در قالب گزارش برای پزشک معالج ارسال می‌کند.

ممکن است پس از دریافت نتایج سونوگرافی، سوالات حل نشده‌ای داشته باشید. به‌همین‌دلیل، در این مطلب قصد داریم اطلاعات اولیه‌ای در مورد نحوه تفسیر سونوگرافی به شما ارائه دهیم.

برای تفسیر سونوگرافی باید به چه نکاتی توجه کنید؟

به خاطر داشته باشید که تفسیر سونوگرافی بارداری و جنین و سایر انواع سونوگرافی مانند سونوگرافی آنومالی و سونوگرافی nt آسان نیست و بهتر است این کار را با کمک پزشک خود انجام دهید.

متن و اعداد بالای تصاویر را نادیده بگیرید

زیرا اکثر بیمارستان‌ها و مراکز سونوگرافی از این فضا برای درج جزئیاتی مانند نام بیمار یا تنظیمات دستگاه سونوگرافی استفاده می‌کنند. ازآنجایی‌که این اطلاعات ربطی به چیزی‌که در تصویر می‌بینید ندارند، نیازی نیست به آنها توجه کنید.

از بالا به تصویر نگاه کنید

زیرا بالای صفحه یا تصویر چاپ‌شده، جایی است که پروب دستگاه سونوگرافی قرار داده شده است.

به عنوان مثال اگر سونوگرافی رحم انجام شده باشد، آنچه در بالای تصویر مشاهده می‌کنید طرح کلی بافت‌های رحم شما خواهد بود. همانطورکه به پایین صفحه نمایش نگاه می‌کنید، بافت‌های عمیق‌تری مانند پوشش داخلی رحم، داخل و پشت رحم خود را خواهید دید.

قابل ذکر است که اکثر تصاویر سونوگرافی مانند سونوگرافی کالر داپلر، آینه‌ای هستند. یعنی تصویر، سمت چپ بدن را در سمت راست خود نشان می‌دهد.

به تفاوت رنگ‌های موجود در تصویر دقت کنید

تفاوت در سایه‌های سیاه و سفید تصویر سونوگرافی، ناشی از تفاوت در چگالی بخش‌هایی است که امواج از آنها عبور می‌کنند.

اصولا بافت‌های جامد مانند استخوان سفید به نظر می‌رسند، زیرا سطح بیرونی آنها امواج صوتی بیشتری را منعکس می‌کند. درحالی‌که بافت‌هایی‌که با مایع پر شده‌اند مانند مایع آمنیوتیک در رحم، تیره به نظر می‌رسند.

تفسیر سونوگرافی

برای تفسیر سونوگرافی بارداری و جنین، باید چه اصولی را در نظر بگیرید؟

سونوگرافی بارداری ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود، اما بررسی وضعیت جنین در رحم شایع‌ترین دلیل است. برای تفسیر سونوگرافی جنین علاوه‌بر توجه به نکات ذکرشده، لازم است به موارد زیر نیز توجه کنید.

ابتدا محل رحم را شناسایی کنید

با پیدا کردن امتداد خط سفید یا خاکستری روشن در اطراف لبه‌های تصویر، می‌توانید طرح کلی رحم را شناسایی کنید.

البته در دوران بارداری، در داخل این منطقه باید یک بخش سیاه‌رنگ وجود داشته باشد که همان مایع آمنیوتیک است.

جنین را در رحم پیدا کنید

جنین خاکستری یا سفید به نظر می‌رسد و در داخل مایع آمنیوتیک قرار دارد. پس به داخل مایع نگاه کنید و سعی کنید طرح کلی و ویژگی‌های جنین را مشخص کنید.

اصولاً جزئیاتی‌که در تصویر می‌بینید به مرحله بارداری شما بستگی دارد. به عنوان مثال، در هفته هشتم بارداری جنین چیزی شبیه به لوبیا به نظر می‌رسد.

در هفته دوازدهم ممکن است فقط بتوانید سر جنین خود را شناسایی کنید. درحالی‌که در هفته بیستم، می‌توانید ستون فقرات، چشم‌ها، پاها و قلب جنین را ببینید.

معمولا در گزارش تفسیر سونوگرافی بارداری و جنین، این مسائل ذکر می‌شوند.

جنسیت جنین را تعیین کنید

در هفته هجدهم تا بیستم بارداری، شما یک سونوگرافی برای بررسی میزان رشد جنین، شناسایی هرگونه مشکل و تشخیص جنسیت خواهید داشت. معمولاً اگر آلت تناسلی حالت سه‌خطی داشته باشد، نشان‌دهنده وجود لابیا و در نتیجه جنسیت جنین دختر است.

در این بازه زمانی، اگر علاقه‌مند به دیدن جزئیات بیشتر از کودک خود هستید. می‌توانید از پزشک درخواست سونوگرافی سه‌ بعدی یا چهار بعدی کنید.

منظور از نتایج نرمال و غیرنرمال در گزارش تفسیر سونوگرافی چیست؟

دریافت یک نتیجه نرمال یا طبیعی، نشان می‌دهد که هیچ ناهنجاری در تصویر یافت نشده است. البته این وضعیت، احتمال وجود همه مشکلات پزشکی را رد نمی‌کند. زیرا ممکن است برخی از بیماری‌ها به وضوح در سونوگرافی ظاهر نشوند. از انواع نتایج نرمال که توسط سونوگرافیست در گزارش نهایی ذکر می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شواهدی از تجمع یا تورم مایع وجود ندارد.
  • در سراسر ناحیه تصویربرداری، تراکم بافت طبیعی است.
  • اشکال و اندازه‌های رگ‌های خونی طبیعی هستند.
  • الگو جریان خون طبیعی است.

معمولا هنگامی‌که سونوگرافی یک نتیجه غیرنرمال یا غیرطبیعی را نشان می‌دهد، کمی برای بیمار و خانواده او استرس‌زا است. با این وجود، توصیه می‌کنیم در این زمان به کلماتی مانند “غیرطبیعی”، “مشکوک” و “نامشخص” توجه ویژه‌ای کنید. زیرا هرکدام از این کلمات معنای خاص خود را دارند.

نتیجه غیرطبیعی سونوگرافی

نتیجه غیرطبیعی به این معنی است که مشکلی وجود دارد و بیمار نیاز به مراقبت پزشکی و معمولا انجام آزمایشات بیشتری دارد. به عنوان مثال، این وضعیت می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک ناهنجاری بزرگ مانند آنوریسم آئورت شکمی یا یک مشکل مادرزادی مانند سندرم قلب چپ هیپوپلاستیک در نوزاد متولد نشده باشد.

نتیجه مشکوک سونوگرافی

درحالی‌که، نتیجه مشکوک اساساً قطعی نیست و ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر نیاز به انجام آزمایش اضافی داشته باشد. اصطلاح مشکوک اغلب در سونوگرافی جنین برای توصیف یافته‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به بررسی بیشتر قبل از انجام گزینه‌های درمانی مانند موارد زیر دارند:

  • تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های دوران بارداری
  • تعیین کاریوتایپ برای تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی

نتیجه نامشخص سونوگرافی

دریافت نتیجه نامشخص به این معنی است که تصویر سونوگرافی نتوانسته است یک ناهنجاری را نشان دهد، اما نمی‌تواند آن را نیز رد کند. این مسئله اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که به‌دلیل آناتومی بیمار یا اشتباهات تکنیک تصویربرداری نمی‌توان تصاویر با کیفیت از اندام‌ها بدست آورد. معمولا چنین وضعیتی نیاز به انجام روش‌های تصویربرداری دیگر مانند ام آر آی یا سی تی اسکن دارد.

برچسب‌ها:

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

درباره سونوگرافی شکم و لگن بیشتر بدانید

درباره سونوگرافی شکم و لگن بیشتر بدانید

سونوگرافی شکم و لگن یک نوع تصویربرداری غیرتهاجمی است که از امواج اولتراسوند برای ایجاد تصاویری از اندام‌ها و ساختارهای داخل شکم و لگن استفاده می‌کند. سونوگرافی شکم یک ابزار تشخیصی رایج است که می‌تواند به تشخیص مشکلات مختلف مانند تومور، کیست و عفونت کمک کند.

درباره سونوگرافی NT بیشتر بدانید

درباره سونوگرافی NT بیشتر بدانید

سونوگرافی شفافیت نوکال (Nuchal translucency ultrasound) یا همان سونوگرافی NT، یک آزمایش غربالگری است که در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود. در این آزمایش میزان مایع پشت گردن جنین اندازه‌گیری می‌شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید