تفاوت کامپوزیت و آمالگام چیست؟ کدام بهتر است؟
تفاوت کامپوزیت و آمالگام

تفاوت کامپوزیت و آمالگام چیست؟

دندانپزشک بعد از رفع مشکل پوسیدگی دندان به سراغ موارد پرکننده می‌رود. انواع مختلفی از مواد پرکننده وجود دارند که هر کدام مزایای و معایب مخصوص به خود را ارائه می‌دهند. از این میان، دو ماده پرکننده اصلی آمالگام و کامپوزیت هستند که می‌توانند برای ترمیم دندان استفاده شوند. تفاوت کامپوزیت و آمالگام به نوع مواد، استحکام، میزان ماندگاری، هزینه و سایر موارد مربوط است.

هردوی آمالگام و کامپوزیت با بستن فضاهایی که پس از درمان دندان باقی می‌مانند، از دندان‌ها در برابر آسیب و پوسیدگی بیشتر محافظت می‌کنند. در این مطلب به کامل در مورد تفاوت کامپوزیت و آمالگام صحبت می‌کنیم.

اثربخشی پرکننده‌های آمالگام و کامپوزیت

سالانه بیش از 100 میلیون نفر از پرکننده آمالگام استفاده می‌کنند و محبوبیت پرکننده‌های کامپوزیت دندان نیز در حال افزایش است.

مشخص شده است که هر دو پرکننده دارای نرخ موفقیت نزدیک به 80 درصد تا 10 سال هستند. آمالگام دندانی ترکیبی از فلزات مختلف است، اما مواد موجود در پرکننده کامپوزیت ترکیبی از پلیمر و شیشه است که بر خلاف آمالگام با نور آبی خاصی سخت می‌شوند.

تفاوت کامپوزیت و آمالگام

پرکننده آمالگام چیست؟

پرکننده‌های آمالگام که به عنوان پرکننده‌های نقره نیز شناخته می‌شوند، مخلوطی از فلزات مختلف هستند که از نظر شیمیایی با یکدیگر واکنش می‌دهند. فلز اصلی درگیر در این تبادل جیوه است که 50 درصد از فلز موجود در آمالگام را تشکیل می‌دهد.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) می‌گویند که مقدار کم جیوه استفاده شده در صورت مصرف صحیح برای بیماران بی‌خطر است.

پرکننده کامپوزیت چیست؟

پرکننده‌های کامپوزیتی که به دلیل همرنگ بودن با دندان‌ها به عنوان پرکننده‌های سفید نیز شناخته می‌شوند، از پلیمرهای پلاستیکی و شیشه ساخته می‌شوند. هنگامی که حفره دندانی باز شد، از یک ژل اسیدی برای کمک به چسبندگی استفاده می‌شود. سپس دندانپزشک یک ماده باندینگ (چسبنده) اعمال می‌کند که با نور آبی سفت می‌شود.

هنگامی که کامپوزیت در جای خود قرار گرفت، با همان نور آبی خشک می‌شود. در نهایت، دندانپزشک پرکننده را به سطحی صاف و براق تبدیل می‌کند. نوع مواد مورد استفاده می‌تواند تفاوت کامپوزیت و آمالگام را نشان دهد.

تفاوت کامپوزیت و آمالگام از نظر زیبایی

یکی از موارد مهم در تفاوت کامپوزیت و آمالگام بحث زیبایی دندانها است.

پرکردگی‌های آمالگام پس از استفاده روی دندان‌ها رنگ تیره‌تر و نقره‌ای دارند. از طرف دیگر، پرکننده‌های کامپوزیت ونیر همرنگ دندان هستند که ظاهر زیباتری به دندان‌ها می‌دهد.

درست است که ظاهر نقره‌ای دندان‌ها از ایرادات آمالگام محسوب می‌شود، اما این مسئله در مورد دندان‌های عقبی که در آن پرکردگی کمتر دیده می‌شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بر خلاف آمالگام، نمی‌توان کامپوزیت را نسبت دیگر دندان‌ها تشخیص داد. همچنین می‌توان از کامپوزیت برای تغییر شکل و اندازه دندان‌ها برای بهبود طرح لبخند استفاده کرد.

تفاوت کامپوزیت و آمالگام از نظر قدرت و استحکام

در حالی که پرکننده‌های کامپوزیتی می‌توانند تنش‌های معمولی جویدن را تحمل کنند، اما در برابر نیروی بیش از حد مقاومت کمتری دارند.

به همین دلیل است که آمالگام معمولا برای بیمارانی که از دندان قروچه یا اختلال گیجگاهی فکی (TMJ) رنج می‌برند توصیه می‌شود.

همچنین پرکننده‌های آمالگام برای دندان‌های عقب انتخاب بهتری هستند، زیرا فشار ناشی از آسیاب کردن غذا را به خوبی تحمل می‌کنند.

تفاوت کامپوزیت و آمالگام از نظر میزان ماندگاری

پرکننده‌های آمالگام  نسبت به مواد کامپوزیت دارای قدرت بیشتری هستند.

برای ایمن سازی مناسب آمالگام باید تغییرات خاصی در دندان ایجاد شود و ساختار طبیعی دندان به مقدار بیشتری از بین برود.

پرکننده کامپوزیت را می‌توان مستقیماً به دندان چسباند و ساختار طبیعی دندان دست نخورده باقی می‌ماند. همچنین عوارض کامپوزیت دندان بسیار نادر هستند و اغلب موجب حساسیت زودگذر می‌شوند.

تفاوت کامپوزیت و آمالگام از نظر هزینه

هزینه یکی دیگر از مواد مهم در تفاوت کامپوزیت و آمالگام است.

پرکننده‌های کامپوزیت گران‌تر هستند، به طوری که هزینه آنها تا 2 برابر پرکننده‌های آمالگام است. پرکننده‌های کامپوزیت با اینکه هزینه بیشتری دارند، اما دوام و زیبایی را تضمین می‌کنند.

انجام خدمات پرکردن دندان در کلینیک دندانپزشکی مجتمع پزشکی صدر

با پیشرفت‌های صورت گرفته در دندانپزشکی، می‌توان با استفاده از پرکننده‌های مختلف مانند آمالگام و کامپوزیت، مشکلات دندانی را به حداقل رساند. شما با درک تفاوت کامپوزیت و آمالگام می‌توانید دیدگاه واضحی از انتخاب بهترین روش درمان پیدا کنید.

اگر از مشکلات دندانی رنج می‌برید، این امکان را دارید از خدمات گسترده مرکز دندانپزشکی مجتمع پزشکی صدر که به عنوان یکی از بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران شناخته می‌شود، بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 79184000-021 تماس بگیرید.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

رزین کامپوزیت چیست؟ انتخاب بهترین نوع

رزین کامپوزیت چیست؟ انتخاب بهترین نوع

رزین کامپوزیت به دسته‌ای از پرکننده‌های دندانی با مواد معدنی و مونومرها اطلاق می‌شود که با استفاده از پرتوهای آبی تولید شده در دستگاه لایت کیور روی سطح دندان‌ها سفت می‌شود. این نوع رزین اغلب به رنگ دندان است و در ترمیم و اصلاح دندان‌های پوسیده از آن استفاده می‌شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید