تاثیر سی تی اسکن ریه در تشخیص بیماری کرونا چیست؟
تاثیر سی تی اسکن ریه در تشخیص بیماری کرونا

آزمایش دقیق و کارآمد یک سلاح قوی در مبارزه با ویروس کرونا (COVID-19) است که به هدایت منابع پزشکی و به حداقل رساندن گسترش ویروس در جامعه کمک می‌کند.

همان طور که اکثر شما می‌دانید آزمایش PCR در حال حاضر روش توصیه شده برای تشخیص عفونت فعال ویروس کرونا است. اما اگر این آزمایش در دسترس نباشد یا تشخیص درستی ندهد چه کار باید کرد؟

در مورد کووید 19 روش‌های تصویربردای مانند سی تی اسکن ریه ثابت شده که ابزارهای مفیدی می‌توانند باشند. در صورت در دسترس نبودن تست PCR یا تشخیص پزشک، می‌توانید به یک مرکز سی تی اسکن ریه شبانه روزی تهران یا شهر خود مراجعه کنید.

مزایا و معایب سی تی اسکن در تشخیص  بیماری کرونا

سی تی اسکن تصاویری با کیفیت و دقیق از استخوان‌ها و اندام های داخلی بیمار ارائه می‌دهد. با انجام سی تی اسکن ریه، رادیولوژیست‌ها می‌توانند وجود نقاط تیره یا نقاط روشن در ریه‌های بیمار را تشخیص دهند.

در تشخیص کووید 19، سی تی اسکن ریه‌های بیمار مشکوک به عفونت، می‌تواند ناهنجاری‌های مه آلود را نشان دهد که در قسمت‌های بیرونی ریه‌ها جمع می‌شود. این ناهنجاری‌ها بیشتر به عنوان کدری‌های شیشه‌ای شناخته می‌شوند. پزشکان می‌توانند با این تصاویر تا حدودی عفونت کووید 19 را تشخیص داده که در اعماق ریه‌ها نفوذ کرده‌اند. این عفونت ممکن است با آزمایش PCR تشخیص داده نشده باشد.

مزایای سی تی اسکن در تشخیص بیماری کرونا شامل موارد زیر است:

  • به راحتی قابل دسترس است.
  • اسکن سریع با نتایج فوری.
  • نسبت به برخی از آزمایشات PCR حساس‌تر است.
  • ممکن است با تکامل عفونت مثبت باقی بماند.

یکی از معایب مهم سی تی اسکن در تشخیص بیماری کرونا این است که می‌تواند نتایج منفی کاذب، به ویژه در اوایل عفونت، ایجاد کنند. به نوبه خود، این مورد ممکن است به مردم اطمینان خاطر دروغین بدهد و باعث شود از انزوای مناسب خودداری کنند. در نهایت خطر ابتلا به سایر افراد جامعه افزایش می یابد.

نتایج مثبت کاذب نیز شاید رخ دهد. نتایج سی تی اسکن بیماری‌های دیگری نیز می‌تواند مشابه نتایج سی تی اسکن ریه کووید 19 باشد.

چه موقع می‌توان از نتایج سی تی اسکن ریه در بیماری کرونا مطمئن بود؟

حتی زمانی که تست‌های PCR در دسترس است، تحت شرایطی آزمایش‌های تصویربرداری برای کووید 19 مفید است:

سی تی اسکن می تواند یک راه حل مناسب برای تشخیص موارد مشکوک باشد. مواردی که در تست PCR نشان داده نمی‌شود. در بعضی مراکز سی تی اسکن، برخی از بیماران کرونایی که اولین تست PCR  آنها منفی بوده، در آزمایش سی تی اسکن عفونت تشخیص داده شده است.

آزمایشات تصویربرداری به ویژه سی تی می‌تواند به تشخیص عوارض کووید 19 در موارد شناخته شده کمک کند. مانند آشکار شدن شدت بیماری، بررسی سایر عفونت‌ها، نشان دادن لخته شدن خون در ریه‌ها (آمبولی ریه) و نشان دادن آثار نارسایی قلبی.

نقش سی تی اسکن در آینده

محققان رادیولوژی به طور جدی در حال بررسی اثرات احتمالی طولانی مدت کووید 19 مانند زخم احتمالی در ریه‌‍‌ها هستند. تحقیقات تصویربرداری می‌تواند به شناسایی چگونگی تأثیر کووید 19 بر رگ‌های خونی در ریه‌ها کمک کند. در نهایت توضیح می‌دهد که چرا اکسیژن کم در بیماران کرونایی به وجود می‌آید.

مطالعات روی سی تی اسکن ریه می‌تواند به جامعه پزشکی در درک و مبارزه با عوارض احتمالی که در افراد آلوده به ویروس کرونا ظاهر می‌شود؛ کمک کند.

برچسب‌ها: سی تی اسکن

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید