سرطان سینه چیست؟ علائم، راههای شناسایی و درمان
نشان سرطان سینه (پستان)

راه‌های شناسایی و درمان سرطان سینه چیست؟

منظور از سرطان سینه، رشد غیر طبیعی و بیش‌ازحد سلول‌ها است که باعث ضخیم شدن یا ایجاد توده در ناحیه‌ای از سینه یا زیر بغل می‌شود.

طبق آمار تقریبا از هر 8 زن، 1 نفر در طول زندگی خود به سرطان پستان مبتلا می‌شود. پزشکان معتقدند اگر این موضوع در مراحل اولیه تشخیص داده شود، شانس خوبی برای بهبودی وجود دارد. به‌همین‌دلیل، ضروری است که زنان به طور مرتب سینه‌های خود را معاینه کنند و هرگونه تغییر را به پزشک متخصص زنان اطلاع دهند. در موارد نادر نیز مردان ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.

پزشک معمولاً برای بررسی دقیق‌تر علاوه‌بر معاینه فیزیکی دستور انجام سونوگرافی یا ماموگرافی را نیز می‌دهد. مرکز ماموگرافی مجتمع پزشکی صدر تهران با مجرب‌ترین کادر پزشکی، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. می‌توانید با تکیه بر تجهیزات پیشرفته و پزشکان مجرب این مرکز، هر چه سریع‌تر برای تشخیص قطعی و درمان سرطان سینه اقدام کنید.

علائم رایج سرطان پستان

اگرچه سرطان پستان انواع مختلفی دارد، اما در اغلب آن‌ها بیمار با علائم زیر مواجه می‌شود:

  • لمس توده در یک ناحیه از سینه
  • احساس درد در زیر بغل یا سینه که با وجود اتمام دوره قاعدگی از بین نمی‌رود.
  • تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر سینه
  • تغییراتی مانند فرورفتگی در پوست روی سینه
  • معکوس شدن یا افتادگی بی‌دلیل نوک پستان
  • ایجاد بثورات در اطراف یا روی نوک پستان
  • خروج ترشحات از نوک پستان که ممکن است حاوی خون باشد.
  • لایه‌برداری یا پوسته‌پوسته شدن ناحیه قهوه‌ای رنگ اطراف نوک پستان (آرئولا) یا پوست سینه
  • قرمزی و تغییر بافت پوست روی سینه مشابه سطح پرتقال

قابل ذکر است که اغلب توده‌های سینه ابتدا بدون درد ظاهر می‌شوند. درد ناشی از سرطان سینه معمولاً تدریجی به همراه علائم دیگر خود را نشان می‌دهد. گاهی نیز توده‌های سینه سرطانی نیستند. بنابراین، مراجعه سریع به پزشک می‌تواند کمک زیادی به رفع نگرانی شما کند.

علت ابتلا به سرطان پستان

اگرچه محققان عوامل هورمونی و محیطی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند، اما هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افرادی که هیچ فاکتور خطری ندارند به سرطان مبتلا می‌شوند یا سایر افرادی که دارای فاکتورهای خطر هستند هرگز به سرطان مبتلا نمی‌شوند. این احتمال وجود دارد که سرطان سینه ناشی از تعامل پیچیده ژنتیکی و محیط باشد.

پزشکان تخمین می‌زنند که حدود 5 تا 10 درصد سرطان‌های سینه با جهش‌های ژنی مرتبط‌اند که از نسل‌های مختلف یک خانواده منتقل می‌شوند. اخیراً تعدادی از ژن‌های جهش‌یافته ارثی که می‌توانند احتمال بروز سرطان پستان را افزایش دهند، شناسایی شده‌اند. شناخته‌شده‌ترین آن‌ها BRCA1 و BRCA2 هستند که هر دو به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می‌دهند.

به‌همین‌دلیل، اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه یا سایر سرطان‌ها را داشته باشید؛ پزشک حتماً انجام آزمایش خون را برای کمک به شناسایی جهش‌های خاص در BRCA یا سایر ژن‌هایی که از خانواده شما منتقل می‌شوند، توصیه می‌کند.

بخش ماموگرافی

نحوه صحیح تشخیص سرطان سینه

اصولاً آزمایش‌ها و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص سرطان سینه عبارتند از:

معاینه پستان

پزشک سینه‌ها و غدد لنفاوی زیر بغل شما را برای بررسی هرگونه توده یا سایر ناهنجاری‌ها لمس می‌کند.

ماموگرافی

یک روش عکس‌برداری با اشعه ایکس از پستان است که معمولا برای غربالگری سرطان سینه استفاده می‌شود. اگر در ماموگرافی غربالگری یک ناهنجاری تشخیص داده شود، پزشک ممکن است انجام ماموگرافی تشخیصی را برای ارزیابی بیشتر آن ناهنجاری توصیه کند.

اگر به‌دنبال بهترین مرکز ماموگرافی در تهران هستید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات به‌روز مجتمع پزشکی صدر استفاده کنید.

سونوگرافی سینه

 این روش از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای اعماق بدن استفاده می‌کند. سونوگرافی سینه معمولاً برای تعیین اینکه آیا توده سینه یک توده جامد یا یک کیست پر از مایع است، استفاده می‌شود.

مرکز سونوگرافی مجتمع پزشکی صدر با خدمات متنوع و کادر ماهر، به‌عنوان بهترین مرکز سونوگرافی در تهران شناخته می‌شود.  

برداشتن نمونه‌ای از سلول‌های پستان برای آزمایش پاتولوژی (بیوپسی)

بیوپسی تنها راه قطعی برای تشخیص سرطان سینه است. اصولاً نمونه‌های بیوپسی برای آنالیز به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند تا کارشناسان سرطانی بودن سلول‌ها و مرحله سرطان پستان را تعیین کنند.

تصویربرداری ام آر آی (MRI) پستان

دستگاه ام آر آی از یک آهنربا قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری از داخل سینه شما استفاده می‌کند. برخلاف سایر انواع تست‌های تصویربرداری، ام آر آی از اشعه یونیزاسیون برای ایجاد تصاویر استفاده نمی‌کند و روشی ایمن است.

البته همه زنان به همه این آزمایش‌ها و روش‌ها نیاز ندارند. پزشک براساس شرایط خاص شما و با در نظر گرفتن علائم جدیدی که ممکن است تجربه کنید، آزمایش‌های مناسب را انتخاب می‌کند. ممکن است پزشک برای تعیین دقیق مرحله سرطان سینه از نتایج آزمایش‌های زیر نیز استفاده کند:

  • اسکن استخوان
  • سی‌تی اسکن (CT)
  • پت اسکن با گسیل پوزیترون (PET)

مراحل سرطان پستان از صفر تا 4 متغیر است. مرحله صفر نشان‌دهنده وجود یک سرطان غیر تهاجمی یا مشاهده سلول‌های سرطانی در مجاری شیر است. مرحله چهارم سرطان که سرطان سینه متاستاتیک نیز نامیده می‌شود، نشان‌دهنده سرطانی است که به سایر نواحی بدن گسترش یافته است.

روش‌های درمان سرطان پستان

اصولا پزشک گزینه‌های درمانی سرطان سینه شما را بر اساس نوع سرطان سینه، مرحله آن و اندازه و حساسیت سلول‌های سرطانی به هورمون‌ها تعیین می‌کند. اکثر زنان برای درمان سرطان سینه تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و پس از جراحی از درمان‌های اضافی مانند شیمی‌درمانی، هورمون‌درمانی یا پرتودرمانی بهره‌مند می‌شوند.

برحسب میزان گسترش بافت سرطانی، ممکن است طی جراحی بخشی از بافت سینه یا کل آن برداشته شود. منظور از لامپکتومی، برداشتن موضعی تومور سینه و حاشیه کوچکی از بافت سالم اطراف آن است. این روش اغلب برای برداشتن تومورهای کوچکتر توصیه می‌شود. برخی از افراد با تومورهای بزرگتر ممکن است قبل از جراحی تحت شیمی‌درمانی قرار گیرند تا سایز تومور کوچک شده و برداشتن کامل آن را با روش لامپکتومی ممکن شود.

منظور از ماستکتومی، برداشتن تمام بافت سینه است. البته به کمک جراحی پلاستیک و استفاده از ایمپلنت سینه می‌توان همزمان ظاهر پستان را کمی بهبود بخشید. در مواردی که پزشک با متاستاز سرطان پستان مواجه می‌شود، مجبور است حین جراحی بخشی از غدد لنفاوی اطراف سینه را نیز خارج کند.

اخیراً استفاده یک روش درمانی جدید به نام «درمان‌ دارویی هدفمند» مطرح شده است. در این روش همزمان چندین دارو که قابلیت اتصال اختصاصی به گیرنده‌های سلول‌های سرطانی سینه را دارند، به سلول‌ها متصل شده و به آن‌ها آسیب می‌رسانند. در نتیجه برخلاف شیمی‌درمانی که یک روش بدون حد‌ومرز است، سلول‌های سالم آسیبی نمی‌بینند و بیمار با عوارضی مانند ریزش مو، حالت تهوع، بی‌اشتهایی، درد عضلانی و غیره مواجه نمی‌شود.

محققان معتقدند که همزمان انجام ایمونوتراپی نیز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطان سینه کمک کند.

سخن آخر

مراجعه منظم شما به پزشک متخصص زنان و انجام روش‌های غربالگری مانند ماموگرافی و سونوگرافی، به‌خصوص در سنین جوانی، کمک زیادی به تشخیص سریع‌تر سرطان پستان و توقف روند پیشرفت آن می‌کند. اگر به‌دنبال بهترین مرکز ماموگرافی در تهران هستید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات به‌روز مرکز ماموگرافی مجتمع پزشکی صدر بهره‌مند شوید.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

غربالگری سرطان سینه یا پستان چیست؟

غربالگری سرطان سینه یا پستان چیست؟

در طی غربالگری سرطان سینه، بافت پستان به خوبی بررسی و هرگونه علامت مشکوک گزارش می‌شود. بدین‌شکل، نه تنها روند درمان آسان‌تر می‌شود بلکه طول عمر بیمار نیز افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به جزئیات بیشتری از نحوه انجام غربالگری سرطان سینه در تهران اشاره خواهیم کرد.

عوارض ماموگرافی چیست؟

عوارض ماموگرافی چیست؟

اگر تصمیم به انجام آزمایش ماموگرافی دارید، آیا از عوارض ماموگرافی و خطرات احتمالی ناشی از آن اطلاع دارید؟ برای آگاهی از پاسخ این پرسش با ما همراه باشید!

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید