راه‌های درمان پوکی استخوان
درمان پوکی استخوان

در مقاله قبلی در مورد علائم و راه‌های تشخیص پوکی استخوان به طور کامل توضیح دادیم. همان طور که ذکر کردیم بهترین راه تشخیص پوکی استخوان پس از معاینه پزشک متخصص، تست تراکم استخوان است. در این مقاله راه‌های بهبود و درمان پوکی استخوان را توضیح می دهیم.

توصیه اکید ما این است که پس از تشخیص پوکی استخوان به پزشک ارتوپد یا مرکز تست تراکم استخوان معتبر مراجعه کرده و راه‌های درمانی را با توصیه پزشک متخصص خود دنبال کنید.

روش‌های اولیه درمان پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان خفیف معمولاً شامل تغییر سبک زندگی در رژیم غذایی و ورزش است. برای موارد حاد، مصرف داروهایی که سرعت تحلیل استخوان را کاهش می‌دهد و همین طور مصرف داروهایی که به استخوان سازی کمک می‌کند، رایج است.

اگر یک بیمار شکستگی فشاری مهره‌ای دردناک ناشی از پوکی استخوان را تجربه کند، ممکن است کاندیدای جراحی‌هایی مانند کیفوپلاستی (kyphoplasty) یا ورتبروپلاستی (vertebroplasty) باشد.  

رژیم غذایی و تغذیه

دریافت کلسیم و ویتامین D کافی از طریق یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان بسیار مهم است. یک پزشک، متخصص تغذیه یا سایر متخصصان سلامت می‌توانند به بیماران در مورد میزان کلسیم و ویتامین D که باید هر روز دریافت کنند و همچنین راه‌های آسان برای وارد کردن این مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه آموزش دهند.

کلسیم

به اکثر بیماران توصیه می‌شود در ابتدا مصرف کلسیم را از طریق رژیم غذایی خود افزایش دهند. کلسیم رژیمی را می‌توان در محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست یافت. اگر بیمار محدودیت‌هایی در مصرف لبنیات دارد، معمولاً مکمل توصیه می‌شود.

ویتامین دی

مصرف کافی ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن ضروری است. از آنجایی که سطوح بالای ویتامین D در بسیاری از غذاها یافت نمی‌شود، ممکن است مکمل‌ها توصیه شوند. مقدار توصیه شده مکمل ویتامین D ممکن است از یک بیمار پوکی استخوان به بیمار دیگر بسته به نیازهای غذایی آنها متفاوت باشد.

 

درمان پوکی استخوان

ورزش و تناسب اندام

ورزش منظم برای کمک به حفظ تراکم استخوان و تقویت کلی عضلات، مهم است. ورزش‌های تحمل وزن و تقویت عضلات برای سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از شکستگی بسیار مهم است.

نمونه هایی از ورزش هایی که ممکن است برای بیماران پوکی استخوان توصیه شود عبارتند از:

  • پیاده روی کوتاه
  • دویدن
  • بالا رفتن از پله‌ها
  • Tai Chi
  • یوگا
  • پیلاتس
  • تنیس در صورت امکان
  • رقصیدن در صورت امکان

درمان‌های دارویی

بیس فسفونات‌ها (Bisphosphonates) رایج‌ترین داروهای مورد استفاده برای پوکی استخوان هستند. بیس فسفونات‌ها با کاهش عملکرد استئوکلاست‌ها (osteoclasts)، تحلیل استخوان را کند می‌کنند. کاهش سرعت تحلیل استخوان می‌تواند از ایجاد پوکی استخوان جلوگیری کرده و خطر شکستگی را در بیماران فعلی کاهش دهد.

هورمون درمانی تیروئید و پاراتیروئید

کلسی تونین، آبالوپاراتید و تری پاراتید آنالوگ‌های مصنوعی هورمون‌هایی هستند که به طور طبیعی در تیروئید و غدد پاراتیروئید تولید می شوند و می‌توانند برای تغییر رشد استخوان استفاده شوند.

از آنجایی که کلسی تونین و تری پاراتید نسبت به بیس فسفونات‌ها قدرت کمتری دارند، می توانند برای بیمارانی که نمی‌توانند داروهای قوی‌تر مصرف کنند یا می‌خواهند از آنها اجتناب کنند، مفید باشند.

درمان جایگزینی استروژن/هورمون برای پوکی استخوان

درمان جایگزین استروژن برای پوکی استخوان در درجه اول برای جلوگیری از تحلیل استخوان اضافی در زنان با یائسگی زودرس یا زنانی که نمی‌توانند سایر داروهای پوکی استخوان را تحمل کنند، استفاده می‌شود. برخی از بیماران ممکن است بخواهند از هورمون درمانی مبتنی بر استروژن به دلیل عوارض احتمالی آن اجتناب کنند، که می‌تواند شامل عوارض قلبی عروقی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی و همچنین مشکلات ناشی از افزایش سطح استروژن باشد.

به دلیل عوارض احتمالی ناشی از هورمون درمانی، معمولاً به بیماران توصیه می‌شود ابتدا سایر داروهای پوکی استخوان را امتحان کنند. درمان جایگزینی استروژن/هورمون ممکن است فقط در دوزهای کوچک برای دوره‌های زمانی کوتاه توصیه شود.

منبع: spine-health

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

اسکولیوز: هر چیزی که باید بدانید

اسکولیوز: هر چیزی که باید بدانید

اسکولیوز (به انگلیسی: Scoliosis) انحراف غیرطبیعی ستون فقرات به یک طرف است. به‌همین‌‌دلیل، فرد مبتلا به این مشکل دارای یک انحنا C یا S شکل در پهلو خود است. زاویه این انحراف ممکن است از 10 تا 100 درجه متغیر باشد و اغلب در قسمت فوقانی ستون فقرات و کمر دیده می‌‎شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید