تفاوت ایمپلنت و بریج دندان چیست؟
تفاوت ایمپلنت و بریج

تفاوت ایمپلنت و بریج دندان زمینه‌های مختلفی را شامل می‌شود. البته هر دوی این درمان‌ها روش‌هایی پرکردن جای خالی دندان شما هستند. تا چند سال پیش، بریج دندان معمول‌ترین روش برای پرکردن جای خالی دندان بود. اما با پیشرفت دانش و فناوری و ساخت دندان‌های قابل‌کاشت در فک، روش جدیدی جایگزین پل یا بریج دندان شده است.

ایمپلنت یا کاشت دندان روشی جایگزین برای بریج است که مورد توجه پزشکان و بیماران قرار گرفته است. با رایج شدن ایمپلنت، پرسشی برای بسیاری از افراد پیش آمده که کدام‌یک از این دو روش بهتری برای پر کردن دندان هستند؟

با ما در نگاهی دقیق‌تر به مقایسه ایمپلنت و بریج دندان همراه باشید.

آشنایی بیشتر با روش اجرا و تفاوت ایمپلنت و بریج دندان

ایمپلنت دندان نوعی دندان مستقل است که پایه‌ای فلزی دارد و در فک کار گذاشته می‌شود. پایه یا فیکسچر این دندان باید به استخوان فک بالا یا پایین جوش بخورد تا همچون دندانی طبیعی برای شما کارایی داشته باشد. این روش دندان‌های دیگر شما را درگیر نمی‌کند و آسیبی به آنها نمی‌رساند.

برای انجام بریج دندان، پزشکان باید 1 یا 2 دندان اطراف جای خالی دندان را بتراشند تا از آنها به‌عنوان پلی برای قراردادن روکش دندان مصنوعی استفاده کنند. به‌این‌ترتیب، شما یک دندان جدید به دست می‌آورید، اما به یک یا دو دندان سالم شما هم آسیب وارد می‌شود.

تفاوت ایمپلنت و بریج

بررسی تفاوت های ایمپلنت و بریج دندان

در مقایسه ایمپلنت و بریج دندان، شما با 5 تفاوت اصلی روبه‌رو می‌شوید:

1- ایمپلنت زیباتر است یا بریج؟

ایمپلنت زیبایی بیشتری نسبت به بریج به دندان‌ها می‌دهد زیرا همانند دندان طبیعی است که در فک شما کاشته شده است. ایمپلنت‌ها تنها زمانی همانند دندان‌های طبیعی به نظر می‌آیند که جنس و رنگ روکش آنها بیشترین شباهت را به دندان‌های طبیعی شما داشته باشند.

روکش‌های زیرکونیا یا سرامیک زیباترین و شبیه‌ترین مواد به دندان‌های طبیعی شما هستند.

2- ماندگاری ایمپلنت دندان بیشتر است یا بریج؟

مورد دیگر تفاوت ایمپلنت و بریج در زمان ماندگاری آنها است.

ماندگاری بریج دندان معمولاً بسته به ماده و نوع دندان‌ها تا 10 سال است. البته در صورت مراقبت خوب از دندان‌ها، این زمان ممکن است طولانی‌تر شود.

طول عمر ایمپلنت دندان برای برندهای متوسط 10 سال است. دوام برندهای برتر تا 20 سال تخمین زده شده است.  

3- هزینه ایمپلنت بیشتر است یا بریج؟

بریج از درمان‌های کم ‌هزینه برای جایگزینی دندان از‌دست‌رفته است. تفاوت قیمت بریج دندان در کلینیک‌های مختلف دندان‌پزشکی خیلی چشمگیر نیست. اما تفاوت ایمپلنت و بریج در زمینه هزینه بسیار چشمگیر و مشخص است.

ایمپلنت نوعی جراحی است که ممکن است با جراحی‌های تکمیلی دیگر همراه باشد. همین نکته هزینه این نوع درمان را بالاتر می‌برد.

بهترین پروتزهای دندان مناسب ایمپلنت از کشورهای آمریکا و سوئیس وارد کشور می‌شوند. همین نکته بالاتر بودن قیمت این دندان‌ها را رقم زده است. البته برندهای ایمپلنت با قیمت پایین‌تر هم وجود دارند که ساخت کره جنوبی یا کشورهای دیگر هستند. تامین هزینه برای خرید ایمپلنت از برندهای معروف و حتی برندهای متوسط چالشی است که داوطلبان کاشت دندان با آن روبه‌رو هستند. نکته‌ای که در بریج دندان به نظر نمی‌آید.

4- دوره نقاهت ایمپلنت بیشتر است یا بریج؟

همه مراحل بریج دندان در 2 بار مراجعه به دندانپزشک پایان می‌یابد و از آن پس به زندگی عادی خود بازمی‌گردید. اما دوره بهبودی ایمپلنت به این زودی پایان نمی‌یابد و این نکته تفاوت ایمپلنت و بریج دندان را آشکار می‌کند. برخلاف بریج، روند بهبودی در ایمپلنت ممکن است چند ماه‌ به طول بیانجامد.

5- پیاده‌سازی ایمپلنت آسان‌تر است یا بریج؟

اما روند درمانی ایمپلنت طولانی‌تر است. قرار دادن پایه ایمپلنت در یک جلسه انجام می‌شود، اما زمان بهبودی آن طولانی است. همچنین شما ممکن است نیاز به لیفت سینوس، پیوند استخوان، جراحی لثه یا درمان‌های تکمیلی دیگر داشته باشید. این درمان‌ها هم روند کاشت دندان را طولانی‌تر می‌کنند.

ایمپلنت یا بریج؟ کدام روش برای من مناسب‌تر است؟

با بررسی و مقایسه هر یک از 5 مورد بالا می‌توانید در انتخاب هرکدام از این روش ها تصمیم‌گیری کنید.

قبل از هرچیز نظر و مشاوره یک دندانپزشک متخصص را مدنظر قرار دهید. به طور مثال اگر تصمیم به ایمپلنت داشته باشید اما دندان‌های اطراف دندان پوسیده نیز وضعیت مناسبی نداشته باشند؛ دندانپزشک انجام بریج را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

همچنین در صورت داشتن برخی از بیماری‌ها انجام ایمپلنت و بریج امکان پذیر نیست.

در نتیجه دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان شما، امکان پذیر بودن، دوره نقاهت و هزینه هر کدام از روش‌ها را برای شما مشخص خواهد کرد.

برچسب‌ها:

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

رزین کامپوزیت چیست؟ انتخاب بهترین نوع

رزین کامپوزیت چیست؟ انتخاب بهترین نوع

رزین کامپوزیت به دسته‌ای از پرکننده‌های دندانی با مواد معدنی و مونومرها اطلاق می‌شود که با استفاده از پرتوهای آبی تولید شده در دستگاه لایت کیور روی سطح دندان‌ها سفت می‌شود. این نوع رزین اغلب به رنگ دندان است و در ترمیم و اصلاح دندان‌های پوسیده از آن استفاده می‌شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید