درباره ایمپلنت اندوستال دندان بیشتر بدانید
ایمپلنت اندوستال دندان

هنگامی‌که یکی از دندان‌های دائمی خود را از دست می‌دهید، مهم است که آن را جایگزین کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته، ایمپلنت دندان است. در این روش طی یک جراحی جزئی، ریشه مصنوعی (فیکسچر) به طور دائم در استخوان فک بالا یا پایین شما تعبیه می‌شود. سپس تاج یا روکش مصنوعی روی آن قرار می‌گیرد. از انواع آن می‌توان به ایمپلنت اندوستال و ساب پریوستئال اشاره کرد.

در حال حاضر، ایمپلنت اندوستال دندان رایج‌ترین نوع درخواستی است. زیرا استحکام و پایداری زیادی دارد.

مزایای ایمپلنت اندوستال دندان نسبت به ساب پریوستئال

ریشه مصنوعی ایمپلنت اندوستئال دندان شبیه یک پیچ کوچک است و درون استخوان فک قرار می‌گیرد. معمولاً از تیتانیوم ساخته می‌شود و کمی حالت بیرون‌زده از استخوان فک دارد تا بتواند به خوبی دندان جایگزین را نگهدارد. این نوع ایمپلنت برای نصب یک یا چند تاج مصنوعی قابل استفاده است و استحکام و طول عمر زیادی دارد.

برخلاف آن، ایمپلنت ساب پریوستئال روی استخوان فک یا بالای آن قرار می‌گیرد و اغلب از طریق مینی ایمپلنت‌ها به استخوان متصل می‌شود. اگر استخوان فک شما به اندازه کافی ضخیم و مستحکم نباشد که از ریشه مصنوعی پشتیبانی کند، دندانپزشک شما ممکن است این گزینه را توصیه کند. البته ازآنجایی‌که در این نوع ایمپلنت ریشه مصنوعی از لثه بیرون زده است، ممکن است ثبات مورد نیاز را برای شما فراهم نکند.

بهترین مرکز ایمپلنت اندوستال دندان کجاست؟

برای ایمپلنت اندوستال دندان، نیاز به یک مرکز پیشرفته با متخصصان ایمپلنت ماهر و کارآمد دارید. مجتمع پزشکی صدر دارای یکی از بهترین مرکز ایمپلنت شمال تهران همراه با بهترین پزشکان و محیطی بهداشتی و حرفه‌ای است. در این مرکز می‌توانید از انواع خدمات دندانپزشکی بهره‌مند شوید.

چه افرادی باید ایمپلنت اندوستال دندان انجام دهند؟

ازآنجایی‌که ریشه مصنوعی ایمپلنت اندوستیال دندان در استخوان جاسازی می‌شود؛ این روش می‌تواند تهاجمی باشد و به زمان بهبودی قابل توجهی نیاز دارد. بنابراین، همه افراد کاندید مناسبی برای انجام آن نیستند.

به‌خصوص برای کودکان یا نوجوانانی که استخوان فک آنها هنوز در حال رشد و تکامل است، توصیه نمی‌شود.

همچنین در صورت ابتلا به دیابت، پوکی استخوان و فشار خون بالا یا مصرف مداوم سیگار، ممکن است انجام ایمپلنت اندوستال دندان به تعویق بیافتد. معمولا دندانپزشک یا جراح دهان در صورت وجود شرایط زیر انجام آن را توصیه می‌کند:

  • سلامت عمومی خوب
  • سلامتی دهان و دندان
  • بافت لثه سالم (عدم ابتلا به بیماری‌های پریودنتال)
  • رشد کامل و تراکم مناسب استخوان فک
  • عدم تمایل به نصب پروتز دندان مصنوعی

شما باید آماده باشید که چندین هفته یا چند ماه برای بهبودی، اتحاد استخوان فک با ریشه مصنوعی و تکمیل این روش اختصاص دهید.

ایمپلنت اندوستال دندان

نحوه کاشت ایمپلنت اندوستال دندان چگونه است؟

قبل از کاشت ایمپلنت اندوستال، اگر دندانپزشک طبق عکس opg متوجه شود که استخوان فک شکل و تراکم مناسب را ندارد؛ ابتدا به سراغ پیوند استخوان برای ایمپلنت می‌رود. این کار استخوان فک را تقویت می‌کند و مانع از شکست ایمپلنت می‌شود. پس از گذشت 3 تا 4 ماه و اطمینان از پیوند استخوان، جراحی برای نصب ریشه مصنوعی در استخوان فک انجام می‌شود.

بعد از بی‌حس کردن ناحیه مورد نظر، سطح بافت لثه توسط دندانپزشک بریده می‌شود. سپس به کمک ابزار خاصی سوراخی در استخوان ایجاد می‌شود و ریشه فلزی در عمق آن کاشته می‌شود. در نهایت لثه بخیه زده می‌شود.

پس از جراحی می‌توانید انتظار تورم، کبودی، درد و ناراحتی و کمی خونریزی را داشته باشید. این دوران، استخوان فک شروع به رشد در اطراف ریشه مصنوعی می‌کند تا فرآیندی به نام هم‌جوشی رخ دهد. معمولا 2 تا 6 ماه طول می‌کشد و کمک می‌کند تا پایه محکمی برای ایمپلنت اندوستال دندان فراهم شود.

هنگامی‌که استخوان‌سازی و هم‌جوشی به طور رضایت‌بخشی کامل شدند؛ دندانپزشک لثه را دوباره برش می‌دهد تا بتواند قطعه تکیه‌گاه (اباتمنت) را به ریشه فلزی متصل کند.

گاهی به تشخیص دندانپزشک، تکیه‌گاه در طول همان جراحی اول متصل می‌شود. در این شرایط، نیازی به انجام عمل دوم نیست.

حدود دو هفته پس از قرار دادن تکیه‌گاه، زمانی‌که لثه‌ به خوبی بهبود یافت، دندانپزشک قالب‌گیری می‌کند. در لابراتوآر طبق قالب، تاج یا روکش مصنوعی ساخته می‌شود و در اولین فرصت توسط دندانپزشک روی تکیه‌گاه نصب می‌شود.

مراقبت‌های لازم بعد از ایمپلنت اندوستال دندان

برای بهبودی سریع‌تر بعد از جراحی ایمپلنت اندوستال، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • در 24 ساعت اول پس از جراحی، سر خود را بیش‌ازحد حرکت ندهید. همچنین برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید. زیرا ساکشن می‌تواند به ناحیه‌ای که جراحی شده، فشار وارد کند.
  • در مورد نحوه صحیح تمیز کردن اطلاعات کافی کسب کنید.
  • برای پیشگیری از عفونت، داروهای آنتی‌بیوتیک را با نظر پزشک به‌صورت منظم مصرف کنید.
  • تا چند مدت، از خوردن مواد غذایی سفت خودداری کنید.
  • لازم است تا دو هفته استراحت کنید و از انجام برخی ورزش‌ها یا فعالیت‌های بدنی اجتناب کنید.
برچسب‌ها:

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

هزینه ایمپلنت دندان در سال 1403 چقدر است؟

هزینه ایمپلنت دندان در سال 1403 چقدر است؟

هزینه امپلنت دندان تکی بسته به برند و کیفیت آن از 6 میلیون تا 30 میلیون تومان متغیر است. اگر بخواهید یک ایمپلنت مناسب و در عین حال باکیفیت را انتخاب کنید، معمولاً باید حدود 15 میلیون تومان به ازای هر واحد ایمپلنت هزینه کنید.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید