علائم و راه‌های تشخیص پوکی استخوان
تشخیص پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری بسیار شایعی در میان ایرانیان است. در این بیماری مقدار و حجم توده استخوانی کاهش می‌یابد و استخوان‌های بدن شکننده می‌شوند.

دلیل اصلی بروز پوکی استخوان افزایش سن، کمبود برخی هورمون‌ها، خصوصاً استروژن در زنان و اندروژن در مردان، عوامل ژنیتکی و مصرف بعضی داروهای خاص است.

عوامل دیگری مانند کمبود مصرف کلسیم و ویتامین D، ورزش نکردن مناسب و منظم، سرطان استخوان، مشکلات تیروئید و استفاده ناکافی از عضلات به دچار شدن پوکی استخوان در افراد منجر می‌شود.

علائم و نشانه های پوکی استخوان

متاسفانه این بیماری در ابتدا هیچ گونه نشانه خاصی ندارد و اغلب افراد تنها پس از شکستگی یکی از استخوان بدن خود و مراجعه به پزشک متوجه پوکی استخوان می‌شوند.

جلوگیری از شکستگی استخوان یا استئوپروز مهمترین دلیل تشخیص به موقع پوکی استخوان است. برای تشخیص پوکی استخوان در زمان مناسب باید ابتدا با چند تا از علائم این بیماری آشنا بشوید.

درد در استخوان های بدن به ویژه پا، لگن، گردن و کمر مهمترین نشانه اولیه پوکی استخوان است. علائم اولیه دیگر این بیماری گرفتگی پاها، درد شدید کمر، بیماری‌های لثه و شلی دندان‌ها است. زنان به دلیل سطح پایین استروژن در دوران یائسگی بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. همچنین، هر چه سن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است.

دردهای خفیف و شدید در ناحیه لگن، کمر درد شدید و مداوم، خمیدگی پشت، پیدایش قوز، شکستگی‌ های بر اثر فشار و حمل بار و کاهش تدریجی قد حتی تا چهار سانتی متر از علائم پیشرفته این بیماری است.

در صورتی که این علائم را داشتید سریعاً به پزشک ارتوپد یا بهترین مرکز تست تراکم استخوان نزدیک خود مراجعه کنید.

راه‌های تشخیص پوکی استخوان

تشخیص پوکی استخوان معمولاً به دلیل یک شکستگی حاد یا انجام تست تراکم استخوان صورت می‌گیرد. پزشکان معمولاً ابتدا با معاینه جسمی علائم و شکستگی‌های شما را بررسی می‌کنند.

پس از بررسی‌های اولیه پزشک بر اساس تشخیص خود ممکن است آزمایش تراکم استخوان را تجویز کند. پس از بررسی این آزمایش و موارد دیگر، وجود این بیماری و شدت آن را تشخیص می‌دهد.

سنجش سلامت استخوان که به طور معمول شامل میزان خطر شکستگی استخوان است، تعیین می‌کند که شما تا چه حد در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارید. آزمایش تراکم استخوان به روش DEXA می‌تواند کمک بزرگی به تشخیص به موقع پوکی استخوان در افراد بکند. در این اسکن سریع و کمتر تهاجمی، میزان تراکم استخوان در نواحی مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد. در اغلب موارد، تنها  چند استخوان مانند لگن، مچ دست و ستون فقرات بررسی می‌شوند. نتیجه این سنجش نشان می‌دهد که شما تا چه حد مبتلا و یا در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستید.

در بخش تست تراکم استخوان به طور کامل سنجش تراکم استخوان را به وسیله دستگاه‌های پیشرفته شرح داده‌ایم.  همچنین می‌توانید مقاله ما در زمینه تفسیر تست تراکم استخوان را نیز برای تشخیص دقیق‌تر پوکی استخوان مطالعه کنید.

در مقاله‌های بعدی بیشتر در مورد علل بروز پوکی استخوان و راه‌های درمانی آن صحبت خواهیم کرد.

برچسب‌ها:

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

اسکولیوز: هر چیزی که باید بدانید

اسکولیوز: هر چیزی که باید بدانید

اسکولیوز (به انگلیسی: Scoliosis) انحراف غیرطبیعی ستون فقرات به یک طرف است. به‌همین‌‌دلیل، فرد مبتلا به این مشکل دارای یک انحنا C یا S شکل در پهلو خود است. زاویه این انحراف ممکن است از 10 تا 100 درجه متغیر باشد و اغلب در قسمت فوقانی ستون فقرات و کمر دیده می‌‎شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید