با تفاوت های سونوگرافی و ماموگرافی بیشتر آشنا شوید.
تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی

تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی چیست؟

تجربه نشان داده است که تشخیص زودهنگام سرطان سینه، می‌تواند به نجات جان زنان زیادی کمک کند. غربالگری اولیه سرطان سینه معمولاً شامل خودآزمایی وضعیت پستان در خانه یا انجام معاینه بالینی توسط پزشک در حین ویزیت است. درصورتی‌که پزشک به علائم سرطان، مانند وجود توده یا تغییرات در بافت ظاهری سینه شک کند، نیاز به انجام تست‌های دقیق‌تری است.

انواع روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی سینه و ماموگرافی غربالگری یا تشخیصی، می‌توانند به پزشک کمک کنند تا تغییرات در بافت پستان را بهتر ارزیابی کند. از نظر پزشکان، نحوه انتخاب بهترین تست تشخیصی سرطان سینه به سن، علائم و ساختار سینه شما بستگی دارد.

به‌عنوان یک قاعده کلی، سونوگرافی در زنان کمتر از 45 سال نتایج بهتری ارائه می‌دهد و انجام ماموگرافی در زنان بالای 45 سال در اولویت است.

از تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی می‌توان به این مسئله اشاره کرد که سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا و ماموگرافی از اشعه ایکس با دوز کم برای ایجاد تصاویری از بافت داخلی سینه استفاده می‌کنند.

اغلب برای خانم‌هایی که سینه‌های متراکمی دارند یا دارای بافت‌های اسکار در پستان دارند، سونوگرافی گزینه بهتری نسبت به ماموگرافی است. پزشک ممکن است برای اطمینان از وجود توده در سینه، این دو تست را همزمان انجام دهد. در ادامه به جزئیات بیشتری از تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی اشاره خواهیم کرد.

اگر به‌دنبال بهترین مرکز سونوگرافی در تهران هستید، مرکز سونوگرافی و ماموگرافی صدر با کادر پزشکی مجرب و تجهیزات پیشرفته خود می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی

سونوگرافی سینه چیست؟

برای درک بهتر تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی، لازم است که از جزئیات تست سونوگرافی سینه آگاه باشید. اصولاً تست سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا یا اولتراسوند برای ایجاد تصویری از داخل بدن استفاده می‌کند. در طول سونوگرافی پزشک یک دستگاه مبدل را روی سینه‌ها حرکت می‌دهد. این دستگاه پس از ارسال امواج صوتی به داخل بافت سینه، می‌تواند امواج منعکس‌شده را دریافت کند و یک کامپیوتر قدرت تبدیل آن‌ها را به تصویر دارد.

معمولاً اگر ماموگرافی غربالگری نتایج غیر عادی نشان دهد، پزشک ممکن است انجام سونوگرافی را تجویز کند. به‌همین‌دلیل، سونوگرافی یک ابزار غربالگری معمول برای تشخیص سرطان سینه نیست. از سونوگرافی سینه به‌عنوان راهنمای بصری در حین انجام بیوپسی (نمونه‌برداری) از سینه‌ها نیز استفاده می‌شود.

ازآنجایی‌که در این روش از اشعه ایکس یا امواج مغناطیسی استفاده نمی‌شود، عموماً برای زنان باردار و شیرده گزینه عالی محسوب می‌شود. البته انجام این تست در زنان باردار حتماً باید با نظر پزشک متخصص انجام شود.

مرکز تصویربرداری صدر دارای یکی از پیشرفته‌ترین و بهترین مرکز سونوگرافی سینه در تهران است که تمامی مراحل تصویربرداری تحت نظر پزشکان متخصص و باتجربه صورت می‌گیرد.

منظور از ماموگرافی چیست؟

در اصل تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی در امواج مورد استفاده برای تصویربرداری است. چراکه ماموگرافی از اشعه ایکس با دوز کم استفاده می‌کند و به‌همین‌دلیل تصاویر دقیق‌تری ارائه می‌دهد.

ماموگرافی یکی از رایج‌ترین ابزارهای تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان سینه است. در برخی موارد، این روش به پزشک اجازه می‌دهد تا سه سال قبل از اینکه تومور قابل لمس باشد، سرطان سینه را تشخیص دهد.

طبق یک دستورالعمل کلی، زنان 40 سال به بالا که طبق سابقه خانوادگی خود در معرض خطر متوسط ابتلا به ​​سرطان سینه هستند، باید سالانه این تست را انجام دهند.

زنانی‌ که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند، ممکن است نسبت به زنانی که در معرض خطر متوسط ​​یا کم قرار دارند، به ماموگرافی مکرر نیاز داشته باشند و از سن 30 سالگی به بعد انجام این تست آغاز شود. در نهایت پزشک متخصص زنان در این مورد تصمیم می‌گیرد.

در طول ماموگرافی، پستان ابتدا روی صفحه‌ای قرار می‌گیرد که هم‌سطح قفسه سینه است. سپس صفحه دیگری از بالای سینه پایین می‌آید و آن را صاف می‌کند تا دستگاه بتواند یک تصویر مناسب از بافت داخلی سینه تهیه کند.

نتایج یک ماموگرافی غربالگری می‌تواند طبیعی باشد، به این معنی که هیچ توده یا نشانه‌ای از تومور وجود ندارد؛ یا غیرطبیعی باشد، به این معنی که رادیولوژیست متوجه وجود یک بافت غیر طبیعی شده است. لزوماً دریافت یک ماموگرافی غربالگری غیر طبیعی به معنای ابتلای یک زن به سرطان سینه نیست. پس از کسب یک نتیجه غیرطبیعی، گام بعدی انجام ماموگرافی تشخیصی است که در آن تکنسین می‌تواند تصاویر بیشتری از زوایای مختلف سینه بگیرد.

سونوگرافی سینه بهتر است یا ماموگرافی؟

سوال رایج بسیاری از خانم‌ها این است که سونوگرافی بهتر است یا ماموگرافی؟ اگرچه ممکن است پزشک انجام هر دو را پس از مشاهده یک ماموگرافی غربالگری غیر طبیعی تجویز کند، اما چندین تفاوت قابل توجه با یکدیگر دارند. از تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیفیت تصاویر تولید‌شده

سونوگرافی و ماموگرافی انواع مختلفی از تصاویر را تولید می‌کنند. اصولاً تصاویر سونوگرافی نمی‌توانند میکروکلسیفیکاسیون‌ها را ثبت کنند. این رسوبات ریز کلسیم اغلب از اولین نشانه‌های سرطان سینه هستند. با این حال، ماموگرافی می‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد.

دلایل تصویربرداری

اگرچه انجام ماموگرافی تشخیصی برای پیگیری یک ماموگرافی غربالگری غیر طبیعی کار عاقلانه‌تری است، اما اگر بیمار به دلایل مختلفی نباید برای بار دوم در معرض اشعه ایکس قرار بگیرد، انجام سونوگرافی به‌عنوان یک روش کاملاً بی‌خطر تنها گزینه نهایی است.

با توجه به اینکه از سونوگرافی سینه برای هدایت سوزن بیوپسی به ناحیه صحیح سینه نیز استفاده می‌شود. همچنین سونوگرافی ممکن است جایگزین مناسبی برای ماموگرافی در دوران بارداری و شیردهی باشد.

پزشکان اغلب ترجیح می‌دهند برای خانم‌های جوان‌تر (زیر 30 سال) از این روش غیر تهاجمی برای تشخیص اولیه سرطان استفاده کنند. زیرا تماس مکرر با اشعه ایکس به‌عنوان یک اشعه یونیزان با خطر بروز انواع سرطان همراه است. بهتر است ماموگرافی از سن 40 سالگی به بعد آغاز شود.

هزینه انجام هرکدام از تست‌ها

هزینه ماموگرافی خیلی بیشتر از سونوگرافی و تقریباً سه برابر است. با این حال، ماموگرافی رایج‌ترین ابزار غربالگری در ایالات متحده و سایر کشورهای توسعه‌یافته است.

در کشورهای در حال توسعه، زنان ممکن است به ماموگرافی دسترسی یا توانایی پرداخت هزینه آن را نداشته باشند. از این رو، سونوگرافی کم‌هزینه‌ترین و عملی‌ترین گزینه در چنین کشورهایی خواهد بود.

با توجه به تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی، انجام کدامیک از آن‌ها برای شما بهتر است؟

مطمئناً مشورت با پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که بین ماموگرافی و سونوگرافی، یکی از آن‌ها یا هر دو را انجام دهید.

اگر زیر 40 سال سن دارید، ممکن است پزشک به‌جای ماموگرافی، سونوگرافی از سینه‌ها را تجویز کند. پزشکان معمولاً انجام ماموگرافی را برای زنان جوان‌ توصیه نمی‌کنند، مگر اینکه سابقه خانوادگی قابل توجهی از سرطان سینه وجود داشته باشد.

وزن و اندازه سینه شما می‌تواند بر کیفیت تصویربرداری تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تشخیص سرطان در زنان با بافت سینه متراکم از طریق ماموگرافی دشوار است. به‌همین‌دلیل، پزشک شما ممکن است علاوه‌بر ماموگرافی، سونوگرافی نیز درخواست کند.

سخن آخر

جالب است بدانید که با وجود تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی، پزشکان در بیماران عادی هرگز جایگزین کردن ماموگرافی با سونوگرافی را توصیه نمی‌کنند.

هنگام مراجعه به مجتمع پزشکی صدر که دارای بهترین مرکز ماموگرافی در تهران است، می‌توانید از کادر متخصص آن اطلاعات بیشتری در مورد تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی دریافت کنید. با توجه به تجهیزات پیشرفته این دو مرکز، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات عالی آن‌ها بهره‌مند شوید.

رزرو خدمات مجتمع پزشکی صدر

دسته بندی‌ها

8

سونوگرافی

8

رادیولوژی

8

مغز و اعصاب و روان

8

نوار عصب و عضله

8

سی تی اسکن

8

تومور استخوان

8

ام آر آی (MRI)

8

زنان و نازایی

8

رادیولوژی دندان

8

تصویربرداری پزشکی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

درباره سونوگرافی NT بیشتر بدانید

درباره سونوگرافی NT بیشتر بدانید

سونوگرافی شفافیت نوکال (Nuchal translucency ultrasound) یا همان سونوگرافی NT، یک آزمایش غربالگری است که در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود. در این آزمایش میزان مایع پشت گردن جنین اندازه‌گیری می‌شود.

غربالگری سرطان سینه یا پستان چیست؟

غربالگری سرطان سینه یا پستان چیست؟

در طی غربالگری سرطان سینه، بافت پستان به خوبی بررسی و هرگونه علامت مشکوک گزارش می‌شود. بدین‌شکل، نه تنها روند درمان آسان‌تر می‌شود بلکه طول عمر بیمار نیز افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به جزئیات بیشتری از نحوه انجام غربالگری سرطان سینه در تهران اشاره خواهیم کرد.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید